Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2019

Zagadnienia z kręgu komunikacji medialnej od lat są przedmiotem zainteresowań naukowców reprezentujących różne dziedziny wiedzy. Inne spojrzenie na media prezentują ekonomiści, a odmienne – prasoznawcy, socjologowie, psycholodzy, językoznawcy, historycy czy eksperci z zakresu komunikacji społecznej. Te interdyscyplinarne badania związane z postrzeganiem komunikacji publicznej są niezwykle potrzebne w dobie coraz intensywniejszych relacji mediów z podmiotami rynkowymi oraz wobec roli, jaką odgrywają media w kulturze oraz  życiu społecznym i politycznym.

Współczesny człowiek nie może już się obyć bez informacji, której kształt stwarza ogromne pole do badań środków masowego przekazu i siły ich oddziaływania w skali świata, państwa czy regionu. To znaczenie mediów stwarza zarówno szanse, jak i zagrożenia, które wymagają krytycznej refleksji. Istota zjawiska, jakim jest komunikowanie publiczne, wymaga więc nieustannych aktualizacji, które poszerzając wiedzę z zakresu komunikowania – rewidują – lub przynajmniej uzupełniają – dotychczasowe spojrzenie na media. Zapraszając Państwa na cykliczną konferencję Media-Biznes-Kultura, mamy nadzieję, że jak zwykle pokaże ona nie tylko rolę mediów we współczesnym świecie, ale wyznaczy typowe obszary dla poszukiwań medioznawczych.

Problematyka konferencji dotyczy różnorodnych zjawisk medioznawczych, które sytuują się w następujących obszarach

1. Media a etyka słowa i grzeczność językowa w życiu publicznym

Etyczność w mediach: jakość, odpowiedzialność, powinność. Różne oblicza oraz odsłony wartości i antywartości w mediach. Wyzwania i zagrożenia medialnym złem – komunikowanie „antywartości”. Etyczny kontekst uwarunkowań procesów komunikacyjnych w dyskursie publicznym, w tym szczególnie szeroko pojęte zagadnienia lingwistyczne: etyka słowa i grzeczność językowa w sytuacjach publicznych, normy etyczne w reklamie i komunikacji rynkowej, moralność myślenia i jej konsekwencje w języku. Respektowanie zasad grzeczności językowej i ich funkcjonalność. Konwencja wypowiedzi, a wybór zasad adekwatnych do sytuacji komunikacyjnej. Kto jest kim w rozmowie – cechy portretu rozmówców i wynikające z tego konsekwencje. Odpowiedzialność za słowo w działaniach biznesowych (w tym wizerunkowych i reklamowych). Język jako narzędzie wpływu społecznego, w tym również zjawiska negatywne: manipulacja i agresja słowna. Etyczna odpowiedzialność odbiorców mediów.

2. Media a rynek

Nowe możliwości współpracy mediów i biznesu oraz wykorzystanie innowacyjnych narzędzi z obszaru nowych mediów w zintegrowanej komunikacji rynkowej. Konkurencja intermedialna. Relacje między mediami a public relations. Wizerunek przedsiębiorcy/przedsiębiorstwa w mediach. Media publiczne i prywatne – podział rynku czy podział wpływów? Rynki medialne. Media jako biznes. Strategie firm medialnych. Media jako kanały przekazu reklam.

3. Media w społeczeństwie i kulturze

Przemiany w komunikacji międzyludzkiej, jej moralne i etyczne wyzwania oraz aspekty prawne. Poszanowanie wieloetniczności i wielokulturowości w przekazach emitowanych przez media. Ludzkie życie w sieci i jego konsekwencje. Miejsce, rola i transformacja dziennikarstwa w epoce przemian medialno-komunikacyjnych. Kompetencje etyczne użytkowników mediów w zakresie komunikacji publicznej. Komunikacyjna specyfika przekazów w kontekście relacji nadawczo-odbiorczych. Kontekst jako wyznacznik sytuacji komunikacyjnej.

4. Media w polityce

Strategiczna funkcja mediów w kształtowaniu opinii społecznej. Media w skali regionu i kraju a uwarunkowania polityczne, społeczne i cywilizacyjne.  Oddziaływanie mediów na społeczeństwo i społeczna odpowiedzialność mediów. Media jako kreator rzeczywistości historycznej. Prawda i iluzja w wypowiedziach polityków i dziennikarzy. Rynek mediów w komunikowaniu politycznym. Funkcja medium w pozyskiwaniu odbiorcy przekazu. Zmiany na rynku mediów a polityka.

Przedstawione obszary tematyczne i problemy są propozycjami, które mogą ulec poszerzeniu w wypadku pojawienia się interesujących tematów.


Podczas tegorocznej Konferencji omówimy praktyczne aspekty współczesnego dziennikarstwa i zawodów okołomediowych. Dla wszystkich zainteresowanych – studentów i nie tylko – organizujemy dwa panele dyskusyjne z udziałem praktyków.’

I: Skuteczna komunikacja z perspektywy zawodowych komunikatorów

Dezinformacja, fake news, hejt, mowa nienawiści, perswazja, manipulacja. To zjawiska opisujące dziś jakość komunikacji (a w zasadzie jej brak) pomiędzy otoczeniem a instytucjami publicznymi, przedsiębiorstwami i organizacjami pozarządowymi, w której pośredniczą media. Jakie są warunki skutecznej komunikacji i jaka jest w niej rola zawodowych komunikatorów? Czy pomiędzy informowaniem, a perswadowaniem jest przestrzeń do manipulacji? Gdzie leży granica pomiędzy promowaniem, a nachalnym reklamiarstwem? Jaka jest rola mediów i czy są głównymi generatorami komunikacyjnych kryzysów? To pytania, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi w czasie wyjątkowej debaty.

⌚ Czas: 21.10.2019

🏢 Miejsce: Wydział Nauk Społecznych UG, ul. Bażyńskiego 4, Aula S207

🖐Prowadzenie: prof. UW dr hab. Dariusz Tworzydło

 

II: Społeczna odpowiedzialność w komunikacji

Prelegentami panelu będą praktycy, prezentujący zarówno środowiska biznesowe i instytucje, którzy przedstawią obszary komunikacyjnej odpowiedzialności względem otoczenia. Wyjaśnią, dlaczego warto mówić, a nie milczeć i jak mówić by zostać zrozumianym, a nie zinterpretowanym. Dlaczego kryzys wyzwala w nas niechęć do komunikacji i czy rzeczywiście „słowo może wylecieć ptakiem, a wrócić kamieniem”.

⌚ Czas: 22.10.2019

🏢 Miejsce: Wydział Nauk Społecznych UG, ul. Bażyńskiego 4, Aula S207

🖐Prowadzenie: Magdalena Skorupka-Kaczmarek

 


Anna Mierzejewska, pierwsza w historii redaktor naczelna polskiej edycji magazynu „Playboy”, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Gdańskiego będzie gościem specjalnym naszej Konferencji.

 

Więcej informacji: http://www.mediabizneskultura.ug.edu.pl/.

Najnowsze

Zenith: Kryzys spowodowany koronawirusem przyspieszył rozwój reklamy w kanale digital, której udział w globalnym rynku po raz pierwszy przekroczył 50%. Według estymacji agencji mediowej Zenith, opublikowanej w Zenith Advertising Expenditure Forecasts, globalne wydatki na reklamę zmniejszą się w 2020 roku o 9,1%.  Dla porównania, wydatki na reklamę podczas recesji w 2009 roku spadły o 9,5%. ...

BMW i GOPR inicjują akcję #jestemzgor – ogólnopolską zbiórkę na sprzęt i szkolenia dla ratowników. Startuje ogólnopolska akcja crowdfoundingowa na rzecz Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, której inicjatorem jest marka BMW — nowy partner GOPR. Polacy kochają góry, są ważną częścią naszej kultury i popularnym miejscem spędzania wolnego czasu. ...

#POMAGRAJMY – seria podcastów o graniu i pomaganiu Fundacji DKMS. Skąd pomysł, by zapytać gamerów o niesienie pomocy innym? Fundacja DKMS od lat może liczyć na fanów gamingu, którzy wspierają ideę dawstwa szpiku podczas streamów charytatywnych. Dotychczas na transmisjach udało się zebrać ponad 100 tysięcy złotych na rejestrację nowych potencjalnych Dawców szpiku. ...

Stowarzyszenie Otwarte Klatki z kampanią Starcomu nawiązującą do ograniczeń w czasie pandemii. Agencja mediowa Starcom, należąca do Publicis Groupe stworzyła strategię komunikacji dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki, organizacji broniącej praw zwierząt. Efektem współpracy jest kampania OOH, która porównuje ograniczenia pandemiczne do sytuacji hodowlanych zwierząt. ...

„Niezapominajka” – wakacyjnie, społecznie i charytatywnie. Fundacja Świętego Mikołaja, która od ponad 20 lat nieprzerwanie pomaga dzieciom w potrzebie, realizuje podczas wakacji kampanię społeczną „Niezapominajka”. Nie zapomnij o dobroci - tak brzmi główne hasło i przekaz, który fundacja kieruje do ludzi dobrej woli. ...

PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR. Walne Zebranie Członków PSPR zdecydowało o rezygnacji z dalszego udziału w Radzie Etyki Public Relations. Organizacja podejmowała od 2019 r. rozmowy ze Związkiem Firm Public Relations (drugim z założycieli Rady), w zakresie niezbędnej reformy tego branżowego ciała oraz zbudowania nowego regulaminu, nakładającego na nie dodatkowe obowiązki. ...

Polskie Stowarzyszenie Public Relations z nowym partnerem. Do grona partnerów Polskiego Stowarzyszenia Public Relations dołączyła firma  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, dostawca zaawansowanych i kompleksowych usług  z zakresu wyszukiwania informacji z wszystkich rodzajów mediów oraz ich analizy.  PSMM specjalizuje się również w badaniu efektywności działań media relations, sponsoringowych czy product placement. ...

Krajobraz po bitwie. Jak zmienił się rynek mediów. Konsekwencje pandemii i związanych z nią ograniczeń nie omijają żadnej z branż – w tym również sektora mediowego. Najwięcej zyskają Ci marketerzy, którzy potrafią działać szybko i elastycznie, uwzględniając specyfikę obecnej sytuacji. ...

Jak nie trafić z informacją prasową do zakładki Oferty, czyli co powinien robić PR-owiec, jeżeli dziennikarz korzysta ze skrzynki Gmail?. Często zaglądasz do zakładki Oferty w swojej skrzynce Gmail? Nie musisz odpowiadać – wiadomo, że nie. Dla niektórych zakładka ta jest takim drugim miejscem na przychodzący spam. Miejscem, które na co dzień trzeba omijać szerokim łukiem, a od czasu do czasu – oczyścić ze śmieci (czytaj: ze wszystkiego, co się tam znajduje). ...

Eksperci prognozują mocny, ale krótkotrwały spadek w branży PR. 17% firm z branży public relations w najbliższym czasie może upaść Badani eksperci zajmujący się public relations prognozują, iż do końca bieżącego roku rynek PR może się skurczyć nawet o 17% jeśli chodzi o liczbę firm świadczących usługi doradcze z zakresu komunikacji. ...