Krytyczne myślenie – kluczowa kompetencja lidera XXI wieku

DLACZEGO KRYTYCZNE MYŚLENIE TO KLUCZOWA KOMPETENCJA LIDERA XXI WIEKU? 

Milczenie zatruwa, a nawet zabija firmę. Odtrutką jest krytyczne myślenie. Ma przy tym świetne rekomendacje:

  • liderzy globalnych korporacji, czołowi politycy oraz intelektualiści w trakcie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos uznali krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów za najbardziej poszukiwane umiejętności na rynku pracy,
  • magazyn Forbes umieścił krytyczne myślenie na I miejscu niezbędnych kompetencji XXI wieku,
  • krytyczne myślenie to przedmiot wykładany na najlepszych światowych uczelniach,
  • to także ważna pozycja w CV na liście posiadanych kompetencji każdego profesjonalisty.

Od liderów oczekuje się podejmowania trafnych decyzji. Podobnie od lekarza. Nikt nie chce od niego błędnej diagnozy. Gdyby tak się stało, zamiast poprawy, doznalibyśmy uszczerbku na swoim zdrowiu. Nie inaczej jest w biznesie. Decyzje bez diagnozy mogą być wątpliwej jakości; można przy tym też popaść w pułapkę bezrefleksyjnego działania. Każda błędna decyzja to wymierny koszt finansowy i pozafinansowy. Dobrą diagnozę umożliwia właśnie krytyczne myślenie. Myśląc krytycznie działasz świadomie i skutecznie.

Krytyczne myślenie umożliwia m.in. podejmowanie trafniejszych decyzji, logiczne wnioskowanie, precyzyjniejszą komunikację, krótsze i efektywniejsze spotkania, lepszą argumentację, skuteczniejsze negocjacje, obronę przed manipulacją, a także lepszy dobrostan i w firmie, i w życiu prywatnym. Myślę krytycznie więc zyskuję!

Krytycznego myślenia uczył już Sokrates, który napominał: bezrozumnym życiem żyć człowiekowi nie warto. W czasach VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność) działanie każdego lidera wymaga przemyślanego podejścia. Narzędziem jest właśnie krytyczne myślenie.

To jedyne szkolenie na rynku, które ujmuje zagadnienie krytycznego myślenia w sposób kompleksowy i odnosi je do biznesu. Umiejętności są ćwiczone m.in. w trakcie debat oksfordzkich. Prowadzi je coach, trener biznesu i filozof, i czyni to z pasją.

 

CELE SZKOLENIA 

  • praktykowanie umiejętności, metod i narzędzi krytycznego myślenia
  • praktykowanie racjonalnego dyskutowania
  • praktykowanie zasad logicznego rozumowania
  • praktykowanie sztuki argumentacji
  • praktykowanie obrony przed manipulacją
  • praktykowanie etyki krytycznego myślenia
 

PO SZKOLENIU BĘDZIESZ MOGŁA/MÓGŁ: 

  • stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje
  • skuteczniej negocjować
  • bronić się przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy
  • racjonalniej dyskutować
  • precyzyjniej się porozumiewać
  • odróżniać fakty od opinii
  • zadawać pytania krytyczne
  • precyzyjniej argumentować
  • prawidłowo wnioskować, stosując przy tym hierarchię dowodów
  • stosować sprawdzone narzędzia krytycznego myślenia
  • stosować krytyczne myślenie etycznie
  • uzupełnić swoje CV o kluczową kompetencję XXI wieku

 

Program 

Wprowadzenie

  • Jak nie zabijać milczeniem firmy?
  • Reguły myślenia krytycznego.
  • Reguły myślenia racjonalnego.
  • Błąd bezmyślności.
  • Pułapki i przeszkody myślemia.
  • Jakiego myślenia unikać?
  • Jak nie zastępować myślenia ocenami?

Zastosowanie krytycznego myślenia

  • Jak się bronić przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy?
  • Jakie są rodzaje błędów w myśleniu?
  • Jak odróżniać fakty od opinii i nie utożsamiać faktów z inerpretacjami?
  • Jak nie ulegać złudzeniu prawdy i błędowi pozornego obiektywizmu?
  • Jak precyzyjnie posługiwać się językiem; wieloznaczność słów.
  • Jak stawiać pytania, w tym pytania krytyczne?
  • Jak skrócić zebrania i prowadzić dyskusję racjonalną; czego unikać?
  • Jak prezentować swoje stanowisko?
  • Jak myśleć dowodami i stosować hierarchię dowodów?
  • Jak krytycznie oceniać pomysły biznesowe i osobiste?
  • Jak tworzyć i oceniać hipotezy?
  • Jak weryfikować informacje?
  • Jak stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje?
  • Jak skuteczniej negocjować?

Narzędzia krytycznego myślenia

  • Katalog pytań krytycznych.
  • Hipoteza – teza – antyteza – synteza.
  • Reguły logicznego wnioskowania.
  • Błędy logiczne.
  • Rodzaje przesłanek.
  • Ukryte przesłanki.
  • Rodzaje argumentów i logiczna argumentacja.
  • Hierarchia dowodów.
  • Reguły racjonalnej dyskusji.

Etyka

  • Jak kwestionować status quo?
  • Jak komunikować się krytycznie, unikając oceniania i krytykowania?
  • Jak radzić sobie z krytyką?

Metody

  • debaty oksfordzkie
  • debaty moderowane
  • ćwiczenia indywidualne
  • ćwiczenia grupowe
  • dyskusje
  • wykład interaktywny

 

Więcej informacji: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-i-refleksyjne-myslenie-jako-jedna-z-glownych-kompetencji-menedzera-nowosc/o-kursie/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Zapisy: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-myslenie-kluczowa-kompetencja-lidera-xxi-wieku/warunki-uczestnictwa/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Najnowsze

PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR. Walne Zebranie Członków PSPR zdecydowało o rezygnacji z dalszego udziału w Radzie Etyki Public Relations. Organizacja podejmowała od 2019 r. rozmowy ze Związkiem Firm Public Relations (drugim z założycieli Rady), w zakresie niezbędnej reformy tego branżowego ciała oraz zbudowania nowego regulaminu, nakładającego na nie dodatkowe obowiązki. ...

Polskie Stowarzyszenie Public Relations z nowym partnerem. Do grona partnerów Polskiego Stowarzyszenia Public Relations dołączyła firma  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, dostawca zaawansowanych i kompleksowych usług  z zakresu wyszukiwania informacji z wszystkich rodzajów mediów oraz ich analizy.  PSMM specjalizuje się również w badaniu efektywności działań media relations, sponsoringowych czy product placement. ...

Krajobraz po bitwie. Jak zmienił się rynek mediów. Konsekwencje pandemii i związanych z nią ograniczeń nie omijają żadnej z branż – w tym również sektora mediowego. Najwięcej zyskają Ci marketerzy, którzy potrafią działać szybko i elastycznie, uwzględniając specyfikę obecnej sytuacji. ...

Jak nie trafić z informacją prasową do zakładki Oferty, czyli co powinien robić PR-owiec, jeżeli dziennikarz korzysta ze skrzynki Gmail?. Często zaglądasz do zakładki Oferty w swojej skrzynce Gmail? Nie musisz odpowiadać – wiadomo, że nie. Dla niektórych zakładka ta jest takim drugim miejscem na przychodzący spam. Miejscem, które na co dzień trzeba omijać szerokim łukiem, a od czasu do czasu – oczyścić ze śmieci (czytaj: ze wszystkiego, co się tam znajduje). ...

Eksperci prognozują mocny, ale krótkotrwały spadek w branży PR. 17% firm z branży public relations w najbliższym czasie może upaść Badani eksperci zajmujący się public relations prognozują, iż do końca bieżącego roku rynek PR może się skurczyć nawet o 17% jeśli chodzi o liczbę firm świadczących usługi doradcze z zakresu komunikacji. ...

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Co PR-owiec powinien wiedzieć o spamie. Otrzymywanie spamu jest dla nas wszystkich codziennością. Ma on wpływ na pracę każdego specjalisty od public relations. Jako spam może zostać oznaczony komunikat firmy wysłany do dziennikarzy i mediów, co oznacza, że nie dotrze on do celu. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...

Marketing korporacyjny nie może być oderwany od marketingu produktowego. „Zbudowanie wizerunku produktu jest bardzo ważne, ale w wielu sytuacjach okazuje się, że to wizerunek korporacji, wizerunek całej firmy ma potem wpływ na wizerunek marki i poszczególnych jej produktów” – mówi Adam Ambrozik, corporate affairs manager w VELUX Poland. ...