Krytyczne myślenie – kluczowa kompetencja lidera XXI wieku

DLACZEGO KRYTYCZNE MYŚLENIE TO KLUCZOWA KOMPETENCJA LIDERA XXI WIEKU? 

Milczenie zatruwa, a nawet zabija firmę. Odtrutką jest krytyczne myślenie. Ma przy tym świetne rekomendacje:

  • liderzy globalnych korporacji, czołowi politycy oraz intelektualiści w trakcie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos uznali krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów za najbardziej poszukiwane umiejętności na rynku pracy,
  • magazyn Forbes umieścił krytyczne myślenie na I miejscu niezbędnych kompetencji XXI wieku,
  • krytyczne myślenie to przedmiot wykładany na najlepszych światowych uczelniach,
  • to także ważna pozycja w CV na liście posiadanych kompetencji każdego profesjonalisty.

Od liderów oczekuje się podejmowania trafnych decyzji. Podobnie od lekarza. Nikt nie chce od niego błędnej diagnozy. Gdyby tak się stało, zamiast poprawy, doznalibyśmy uszczerbku na swoim zdrowiu. Nie inaczej jest w biznesie. Decyzje bez diagnozy mogą być wątpliwej jakości; można przy tym też popaść w pułapkę bezrefleksyjnego działania. Każda błędna decyzja to wymierny koszt finansowy i pozafinansowy. Dobrą diagnozę umożliwia właśnie krytyczne myślenie. Myśląc krytycznie działasz świadomie i skutecznie.

Krytyczne myślenie umożliwia m.in. podejmowanie trafniejszych decyzji, logiczne wnioskowanie, precyzyjniejszą komunikację, krótsze i efektywniejsze spotkania, lepszą argumentację, skuteczniejsze negocjacje, obronę przed manipulacją, a także lepszy dobrostan i w firmie, i w życiu prywatnym. Myślę krytycznie więc zyskuję!

Krytycznego myślenia uczył już Sokrates, który napominał: bezrozumnym życiem żyć człowiekowi nie warto. W czasach VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność) działanie każdego lidera wymaga przemyślanego podejścia. Narzędziem jest właśnie krytyczne myślenie.

To jedyne szkolenie na rynku, które ujmuje zagadnienie krytycznego myślenia w sposób kompleksowy i odnosi je do biznesu. Umiejętności są ćwiczone m.in. w trakcie debat oksfordzkich. Prowadzi je coach, trener biznesu i filozof, i czyni to z pasją.

 

CELE SZKOLENIA 

  • praktykowanie umiejętności, metod i narzędzi krytycznego myślenia
  • praktykowanie racjonalnego dyskutowania
  • praktykowanie zasad logicznego rozumowania
  • praktykowanie sztuki argumentacji
  • praktykowanie obrony przed manipulacją
  • praktykowanie etyki krytycznego myślenia
 

PO SZKOLENIU BĘDZIESZ MOGŁA/MÓGŁ: 

  • stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje
  • skuteczniej negocjować
  • bronić się przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy
  • racjonalniej dyskutować
  • precyzyjniej się porozumiewać
  • odróżniać fakty od opinii
  • zadawać pytania krytyczne
  • precyzyjniej argumentować
  • prawidłowo wnioskować, stosując przy tym hierarchię dowodów
  • stosować sprawdzone narzędzia krytycznego myślenia
  • stosować krytyczne myślenie etycznie
  • uzupełnić swoje CV o kluczową kompetencję XXI wieku

 

Program 

Wprowadzenie

  • Jak nie zabijać milczeniem firmy?
  • Reguły myślenia krytycznego.
  • Reguły myślenia racjonalnego.
  • Błąd bezmyślności.
  • Pułapki i przeszkody myślemia.
  • Jakiego myślenia unikać?
  • Jak nie zastępować myślenia ocenami?

Zastosowanie krytycznego myślenia

  • Jak się bronić przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy?
  • Jakie są rodzaje błędów w myśleniu?
  • Jak odróżniać fakty od opinii i nie utożsamiać faktów z inerpretacjami?
  • Jak nie ulegać złudzeniu prawdy i błędowi pozornego obiektywizmu?
  • Jak precyzyjnie posługiwać się językiem; wieloznaczność słów.
  • Jak stawiać pytania, w tym pytania krytyczne?
  • Jak skrócić zebrania i prowadzić dyskusję racjonalną; czego unikać?
  • Jak prezentować swoje stanowisko?
  • Jak myśleć dowodami i stosować hierarchię dowodów?
  • Jak krytycznie oceniać pomysły biznesowe i osobiste?
  • Jak tworzyć i oceniać hipotezy?
  • Jak weryfikować informacje?
  • Jak stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje?
  • Jak skuteczniej negocjować?

Narzędzia krytycznego myślenia

  • Katalog pytań krytycznych.
  • Hipoteza – teza – antyteza – synteza.
  • Reguły logicznego wnioskowania.
  • Błędy logiczne.
  • Rodzaje przesłanek.
  • Ukryte przesłanki.
  • Rodzaje argumentów i logiczna argumentacja.
  • Hierarchia dowodów.
  • Reguły racjonalnej dyskusji.

Etyka

  • Jak kwestionować status quo?
  • Jak komunikować się krytycznie, unikając oceniania i krytykowania?
  • Jak radzić sobie z krytyką?

Metody

  • debaty oksfordzkie
  • debaty moderowane
  • ćwiczenia indywidualne
  • ćwiczenia grupowe
  • dyskusje
  • wykład interaktywny

 

Więcej informacji: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-i-refleksyjne-myslenie-jako-jedna-z-glownych-kompetencji-menedzera-nowosc/o-kursie/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Zapisy: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-myslenie-kluczowa-kompetencja-lidera-xxi-wieku/warunki-uczestnictwa/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Najnowsze

Co wolno rzeczniczce i rzecznikowi? Podsumowanie debaty z XX Kongresu PR. Niniejszy tekst jest luźnym podsumowaniem debaty poprowadzonej przez profesora Dariusza Tworzydło w pierwszym dniu jubileuszowego XX Kongresu Profesjonalistów PR. Kongres, jak co roku, odbył się w Rzeszowie, a pomysł na debatę zrodził się w rozmowach profesora Tworzydło oraz innych członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations – Damiana Ziąber i Macieja Krzysztoszka. ...

Serviceplan Health i Good Story z kampanią społeczną „Wrażliwi na słowa. Wrażliwi na ludzi”. Wystartowała kampania społeczna „Wrażliwi na słowa. Wrażliwi na ludzi” dotycząca języka niedyskryminującego osób z zaburzeniami psychicznymi, realizowana przez firmę Janssen. Za kreację kampanii odpowiada Serviceplan Health (Group One), natomiast agencja Good Story prowadzi działania komunikacyjne w obszarze PR i social media. ...

Mieć wpływ, czyli być influencerem. Media społecznościowe to w dzisiejszych czasach główna arena wymiany poglądów, opinii, czy pozyskiwania informacji. Instagram ma na całym świecie ponad miliard aktywnych użytkowników, a 60% z nich korzysta z niego codziennie1. ...

Dlaczego warto pamiętać o generacji Z w branży commerce i sektorze bankowym?. Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1995 - 2015, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej znaczącą grupą konsumencką. Kim właściwie jest to pokolenie i co ich motywuje do zakupów? Jakie mają oczekiwania wobec marek, jakimi kanałami do nich docierać, by zdobyć ich lojalność? Tego dowiemy się już w najbliższy czwarteki piątek (8-9 października 2020) podczas Mobile Trends...

ABC, największa sieć sklepów w Polsce, rozpoczęła właśnie proces rebrandingu. ABC to największa ogólnopolska sieć sklepów organizowana przez Grupę Eurocash w ramach systemu partnerskiego. Znane wszystkim Polakom pomarańczowo-zielone sklepy zyskają nową żółto-zieloną szatę, sieć zmieni także swoje logo. ...

Golden Marketing Conference w Poznaniu już za nami. Realizacja wydarzenia w czasach światowej pandemii i znacznego reżimu sanitarnego jest niezwykle trudnym wyzwaniem, dla niektórych wręcz niemożliwym. Dlatego niezmiernie jest nam miło, że w tych szczególnych czasach wspólnie stanęliśmy ramię w ramię by stworzyć wspaniałe spotkanie branży marketingowej. ...

WP Pilot rusza z kampanią wizerunkową. Hasłem przewodnim jesiennej kampanii wizerunkowej platformy do odbioru tradycyjnej telewizji w wersji online jest „WP Pilot – Nowy sposób na telewizję bez kabla”. W centrum działań promocyjnych jest spot wideo z udziałem brand hero marki, różowego pączka. ...

Dołącz do Marketing Management Congress. Marketing Management Congress to pierwsze wydarzenie w Polsce skierowane wyłącznie do kadry zarządzającej działów marketingu, managerów, dyrektorów oraz specjalistów do spraw komunikacji wewnętrznej. Tematyka wydarzenia oscyluje wokół nabywania kluczowych umiejętności i narzędzi, które pozwolą tworzyć marketing przyszłości. ...

Nadchodzą #Jabłonki: pierwsza odsłona kampanii promującej najlepsze cechy Polaków. Polskie jabłko to coś absolutnie wyjątkowego w skali świata, przy tym zdrowe, smaczne i naturalne. Jabłonki możemy świętować już od maja, od momentu, kiedy kwitną jabłonie – wtedy korzystamy z rodzinnych pikników w sadach i degustujemy leżakujące cydry. ...

As serwisowy w Twoim domu. TAURON wspiera najlepszych sportowców. Startują rozgrywki Polskiej Ligi Siatkówki. Sponsorem tytularnym  Ligi Kobiecej oraz 1. Ligi Mężczyzn został TAURON. Dodatkowo koncern wesprze także Puchar Polski kobiet i mężczyzn, PlusLigę i Superpuchary Polski kobiet i mężczyzn. ...