facebook web

Krytyczne myślenie – kluczowa kompetencja lidera XXI wieku

DLACZEGO KRYTYCZNE MYŚLENIE TO KLUCZOWA KOMPETENCJA LIDERA XXI WIEKU? 

Milczenie zatruwa, a nawet zabija firmę. Odtrutką jest krytyczne myślenie. Ma przy tym świetne rekomendacje:

  • liderzy globalnych korporacji, czołowi politycy oraz intelektualiści w trakcie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos uznali krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów za najbardziej poszukiwane umiejętności na rynku pracy,
  • magazyn Forbes umieścił krytyczne myślenie na I miejscu niezbędnych kompetencji XXI wieku,
  • krytyczne myślenie to przedmiot wykładany na najlepszych światowych uczelniach,
  • to także ważna pozycja w CV na liście posiadanych kompetencji każdego profesjonalisty.

Od liderów oczekuje się podejmowania trafnych decyzji. Podobnie od lekarza. Nikt nie chce od niego błędnej diagnozy. Gdyby tak się stało, zamiast poprawy, doznalibyśmy uszczerbku na swoim zdrowiu. Nie inaczej jest w biznesie. Decyzje bez diagnozy mogą być wątpliwej jakości; można przy tym też popaść w pułapkę bezrefleksyjnego działania. Każda błędna decyzja to wymierny koszt finansowy i pozafinansowy. Dobrą diagnozę umożliwia właśnie krytyczne myślenie. Myśląc krytycznie działasz świadomie i skutecznie.

Krytyczne myślenie umożliwia m.in. podejmowanie trafniejszych decyzji, logiczne wnioskowanie, precyzyjniejszą komunikację, krótsze i efektywniejsze spotkania, lepszą argumentację, skuteczniejsze negocjacje, obronę przed manipulacją, a także lepszy dobrostan i w firmie, i w życiu prywatnym. Myślę krytycznie więc zyskuję!

Krytycznego myślenia uczył już Sokrates, który napominał: bezrozumnym życiem żyć człowiekowi nie warto. W czasach VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność) działanie każdego lidera wymaga przemyślanego podejścia. Narzędziem jest właśnie krytyczne myślenie.

To jedyne szkolenie na rynku, które ujmuje zagadnienie krytycznego myślenia w sposób kompleksowy i odnosi je do biznesu. Umiejętności są ćwiczone m.in. w trakcie debat oksfordzkich. Prowadzi je coach, trener biznesu i filozof, i czyni to z pasją.

 

CELE SZKOLENIA 

  • praktykowanie umiejętności, metod i narzędzi krytycznego myślenia
  • praktykowanie racjonalnego dyskutowania
  • praktykowanie zasad logicznego rozumowania
  • praktykowanie sztuki argumentacji
  • praktykowanie obrony przed manipulacją
  • praktykowanie etyki krytycznego myślenia
 

PO SZKOLENIU BĘDZIESZ MOGŁA/MÓGŁ: 

  • stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje
  • skuteczniej negocjować
  • bronić się przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy
  • racjonalniej dyskutować
  • precyzyjniej się porozumiewać
  • odróżniać fakty od opinii
  • zadawać pytania krytyczne
  • precyzyjniej argumentować
  • prawidłowo wnioskować, stosując przy tym hierarchię dowodów
  • stosować sprawdzone narzędzia krytycznego myślenia
  • stosować krytyczne myślenie etycznie
  • uzupełnić swoje CV o kluczową kompetencję XXI wieku

 

Program 

Wprowadzenie

  • Jak nie zabijać milczeniem firmy?
  • Reguły myślenia krytycznego.
  • Reguły myślenia racjonalnego.
  • Błąd bezmyślności.
  • Pułapki i przeszkody myślemia.
  • Jakiego myślenia unikać?
  • Jak nie zastępować myślenia ocenami?

Zastosowanie krytycznego myślenia

  • Jak się bronić przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy?
  • Jakie są rodzaje błędów w myśleniu?
  • Jak odróżniać fakty od opinii i nie utożsamiać faktów z inerpretacjami?
  • Jak nie ulegać złudzeniu prawdy i błędowi pozornego obiektywizmu?
  • Jak precyzyjnie posługiwać się językiem; wieloznaczność słów.
  • Jak stawiać pytania, w tym pytania krytyczne?
  • Jak skrócić zebrania i prowadzić dyskusję racjonalną; czego unikać?
  • Jak prezentować swoje stanowisko?
  • Jak myśleć dowodami i stosować hierarchię dowodów?
  • Jak krytycznie oceniać pomysły biznesowe i osobiste?
  • Jak tworzyć i oceniać hipotezy?
  • Jak weryfikować informacje?
  • Jak stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje?
  • Jak skuteczniej negocjować?

Narzędzia krytycznego myślenia

  • Katalog pytań krytycznych.
  • Hipoteza – teza – antyteza – synteza.
  • Reguły logicznego wnioskowania.
  • Błędy logiczne.
  • Rodzaje przesłanek.
  • Ukryte przesłanki.
  • Rodzaje argumentów i logiczna argumentacja.
  • Hierarchia dowodów.
  • Reguły racjonalnej dyskusji.

Etyka

  • Jak kwestionować status quo?
  • Jak komunikować się krytycznie, unikając oceniania i krytykowania?
  • Jak radzić sobie z krytyką?

Metody

  • debaty oksfordzkie
  • debaty moderowane
  • ćwiczenia indywidualne
  • ćwiczenia grupowe
  • dyskusje
  • wykład interaktywny

 

Więcej informacji: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-i-refleksyjne-myslenie-jako-jedna-z-glownych-kompetencji-menedzera-nowosc/o-kursie/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Zapisy: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-myslenie-kluczowa-kompetencja-lidera-xxi-wieku/warunki-uczestnictwa/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Najnowsze

Dyskryminacja kobiet na rynku pracy?. Czy kobiety są dyskryminowane na rynku pracy? Zobacz wypowiedź Ewy Rumińskiej-Zimny, prezes Międzynarodowego Forum Kobiet. ...

Znamy wyniki „Marketingowych Mistrzostw Polski”!. Za nami VIII edycja konferencji I ♥️ Marketing, która nazywana jest przez wielu nieoficjalnymi  „Mistrzostwami Polski Marketerów”. Jest to największa i najważniejsza konferencja marketingowa w kraju. Event organizowany przez sprawny.marketing odbył się 22-25 października 2019 roku i na jednej scenie zgromadził ponad 72 prelegentów, którzy rywalizowali o głosy publiczności podczas...

Employee advocacy – jak robić to dobrze. „Employee advocacy nierozerwalnie łączy się ze zjawiskiem, z pojęciem social sellingu. I jest bardzo ważne, żeby uczulić na początku, że ten social selling to nie jest sam selling. To nie jest to, że wrzucimy post, który sprzeda nam 1000 notebooków czy 1000 serwerów z serwerowni, tylko naprawdę to jest social selling, czyli budujemy markę eksperta” – mówi Angelika Jeżewska, senior...

Materiały wideo z udziałem ekspertów. Co zrobić, aby komunikacja z otoczeniem była efektywna. Wideo jest w sieci wszechobecne. Rozwój internetu oraz coraz większe możliwości, jakie daje nam technologia, sprawiają, że więcej osób tworzy tego rodzaju kontent. Jedne materiały mają większą, a drugie mniejszą oglądalność. ...

Czy w dobie Youtube’a tworzenie podkastów ma sens?. „Największą barierą, jeżeli chodzi o rozwój podkastów w Polsce, jest brak świadomości. I ten brak świadomości dostrzegam na wielu różnych poziomach. To jest brak świadomości, jeżeli chodzi o domy mediowe, brak świadomości, jeżeli chodzi o samych klientów, a także brak świadomości jeszcze wśród odbiorców” – mówi Karol Stryja, chief podcast officer w Storia by Abstra. ...

Czy polityka ma wpływ na branżę PR?. „Temperatura polityczna, która jest w kraju, przekłada się na w zasadzie wszystkie obszary, w których pracują PR-owcy. Bo oczywiście przekłada się na PR-owców w samorządach, oczywiście przekłada się na PR-owców w instytucjach państwowych, w spółkach skarbu państwa, ale także – w takim klasycznym biznesie. ...

Co powinien mieć dobry profil na LinkedInie. „Podstawowym wyróżnikiem LinkedIna na tle innych mediów społecznościowych jest to, że ludzie faktycznie tam chcą wyrażać swoją opinię” – mówi Dagmara Pakulska, właścicielka Espresso Marketing i autorka fanpage’a Niby-Prasówka. ...

Opinia Rady Etyki Public Relations w sprawie nieetyczności i szkodliwości zjawiska zorganizowanego trollingu. W związku ze skierowanym przez Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Public Relations wystąpieniem o wydanie przez Radę Etyki Public Relations (REPR) opinii dotyczącej coraz częściej opisywanej przez media praktyki zlecania przez podmioty zajmujące się public relations działań hejterskich i trollingu REPR oświadcza, co następuje: REPR zauważa, że opisywane w ostatnim czasie przez media...

Media społecznościowe jak powietrze. „Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w życiu nas wszystkich. Myślę, że bardzo często – nawet poza naszą świadomością, nawet wtedy, kiedy się do tego sami przed sobą nie przyznajemy albo twierdzimy uparcie, że »ja na te wszystkie facebooki, instagramy to w ogóle nie wchodzę«” – mówi dr Magdalena Łużniak-Piecha, psycholog z Uniwersytetu SWPS. ...

Każde pokolenie ma… własną motywację?. Czy możemy mówić o motywacji pokolenia Z? Zobacz wypowiedź Krzysztofa Paliwody, trenera dyscyplinarnego i konsultanta HR. ...