facebook web

Krytyczne myślenie – kluczowa kompetencja lidera XXI wieku

dodaj wydarzenie do kalendarza

DLACZEGO KRYTYCZNE MYŚLENIE TO KLUCZOWA KOMPETENCJA LIDERA XXI WIEKU? 

Milczenie zatruwa, a nawet zabija firmę. Odtrutką jest krytyczne myślenie. Ma przy tym świetne rekomendacje:

  • liderzy globalnych korporacji, czołowi politycy oraz intelektualiści w trakcie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos uznali krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów za najbardziej poszukiwane umiejętności na rynku pracy,
  • magazyn Forbes umieścił krytyczne myślenie na I miejscu niezbędnych kompetencji XXI wieku,
  • krytyczne myślenie to przedmiot wykładany na najlepszych światowych uczelniach,
  • to także ważna pozycja w CV na liście posiadanych kompetencji każdego profesjonalisty.

Od liderów oczekuje się podejmowania trafnych decyzji. Podobnie od lekarza. Nikt nie chce od niego błędnej diagnozy. Gdyby tak się stało, zamiast poprawy, doznalibyśmy uszczerbku na swoim zdrowiu. Nie inaczej jest w biznesie. Decyzje bez diagnozy mogą być wątpliwej jakości; można przy tym też popaść w pułapkę bezrefleksyjnego działania. Każda błędna decyzja to wymierny koszt finansowy i pozafinansowy. Dobrą diagnozę umożliwia właśnie krytyczne myślenie. Myśląc krytycznie działasz świadomie i skutecznie.

Krytyczne myślenie umożliwia m.in. podejmowanie trafniejszych decyzji, logiczne wnioskowanie, precyzyjniejszą komunikację, krótsze i efektywniejsze spotkania, lepszą argumentację, skuteczniejsze negocjacje, obronę przed manipulacją, a także lepszy dobrostan i w firmie, i w życiu prywatnym. Myślę krytycznie więc zyskuję!

Krytycznego myślenia uczył już Sokrates, który napominał: bezrozumnym życiem żyć człowiekowi nie warto. W czasach VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność) działanie każdego lidera wymaga przemyślanego podejścia. Narzędziem jest właśnie krytyczne myślenie.

To jedyne szkolenie na rynku, które ujmuje zagadnienie krytycznego myślenia w sposób kompleksowy i odnosi je do biznesu. Umiejętności są ćwiczone m.in. w trakcie debat oksfordzkich. Prowadzi je coach, trener biznesu i filozof, i czyni to z pasją.

 

CELE SZKOLENIA 

  • praktykowanie umiejętności, metod i narzędzi krytycznego myślenia
  • praktykowanie racjonalnego dyskutowania
  • praktykowanie zasad logicznego rozumowania
  • praktykowanie sztuki argumentacji
  • praktykowanie obrony przed manipulacją
  • praktykowanie etyki krytycznego myślenia
 

PO SZKOLENIU BĘDZIESZ MOGŁA/MÓGŁ: 

  • stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje
  • skuteczniej negocjować
  • bronić się przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy
  • racjonalniej dyskutować
  • precyzyjniej się porozumiewać
  • odróżniać fakty od opinii
  • zadawać pytania krytyczne
  • precyzyjniej argumentować
  • prawidłowo wnioskować, stosując przy tym hierarchię dowodów
  • stosować sprawdzone narzędzia krytycznego myślenia
  • stosować krytyczne myślenie etycznie
  • uzupełnić swoje CV o kluczową kompetencję XXI wieku

 

Program 

Wprowadzenie

  • Jak nie zabijać milczeniem firmy?
  • Reguły myślenia krytycznego.
  • Reguły myślenia racjonalnego.
  • Błąd bezmyślności.
  • Pułapki i przeszkody myślemia.
  • Jakiego myślenia unikać?
  • Jak nie zastępować myślenia ocenami?

Zastosowanie krytycznego myślenia

  • Jak się bronić przed manipulacją i wskazywać błędy w rozumowaniu adwersarzy?
  • Jakie są rodzaje błędów w myśleniu?
  • Jak odróżniać fakty od opinii i nie utożsamiać faktów z inerpretacjami?
  • Jak nie ulegać złudzeniu prawdy i błędowi pozornego obiektywizmu?
  • Jak precyzyjnie posługiwać się językiem; wieloznaczność słów.
  • Jak stawiać pytania, w tym pytania krytyczne?
  • Jak skrócić zebrania i prowadzić dyskusję racjonalną; czego unikać?
  • Jak prezentować swoje stanowisko?
  • Jak myśleć dowodami i stosować hierarchię dowodów?
  • Jak krytycznie oceniać pomysły biznesowe i osobiste?
  • Jak tworzyć i oceniać hipotezy?
  • Jak weryfikować informacje?
  • Jak stawiać celniejsze diagnozy i podejmować trafniejsze decyzje?
  • Jak skuteczniej negocjować?

Narzędzia krytycznego myślenia

  • Katalog pytań krytycznych.
  • Hipoteza – teza – antyteza – synteza.
  • Reguły logicznego wnioskowania.
  • Błędy logiczne.
  • Rodzaje przesłanek.
  • Ukryte przesłanki.
  • Rodzaje argumentów i logiczna argumentacja.
  • Hierarchia dowodów.
  • Reguły racjonalnej dyskusji.

Etyka

  • Jak kwestionować status quo?
  • Jak komunikować się krytycznie, unikając oceniania i krytykowania?
  • Jak radzić sobie z krytyką?

Metody

  • debaty oksfordzkie
  • debaty moderowane
  • ćwiczenia indywidualne
  • ćwiczenia grupowe
  • dyskusje
  • wykład interaktywny

 

Więcej informacji: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-i-refleksyjne-myslenie-jako-jedna-z-glownych-kompetencji-menedzera-nowosc/o-kursie/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Zapisy: https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/kierunki/krytyczne-myslenie-kluczowa-kompetencja-lidera-xxi-wieku/warunki-uczestnictwa/?L=%2Fsp%40roc%2Fs%C3%83%C2%AF%C3%82%C2%BF%C3%82%C2%BDelf%2Fenviro%40n.

Najnowsze

Dzięki wideo firmy mogą skuteczniej docierać do dziennikarzy ze swoim przekazem. „Gdy realizuję swój materiał, siłą rzeczy korzystam z pomocy moich kolegów w różnych ośrodkach. Nie zawsze jest możliwość, żeby być w każdym miejscu, gdzie dzieje się coś ważnego” – mówi Paweł Gadomski, dziennikarz „Wydarzeń” Polsatu. ...

Firmy nie mogą rezygnować z mediów społecznościowych. „Social media są i będą ważnym kanałem komunikacji. Nie można z nich absolutnie rezygnować” – mówi Paweł Sołtys, dziennikarz „Pulsu Biznesu”. Zobacz całą wypowiedź. ...

W polskiej telewizji będzie więcej kanałów tematycznych?. „Patrząc na rozwój amerykańskiego rynku medialnego, myślę, że kanały tematyczne będą się bardzo rozwijały także w Polsce, mocniej niż do tej pory […]. Może nie dojdziemy do poziomu kanałów tematycznych, które są tylko dla wędkarzy albo tylko dla oglądających procesy sądowe, ale w tę stronę będziemy szli” – mówi dziennikarz Jarosław Kuźniar. ...

Zwykłe informacje prasowe to dla dziennikarzy najczęściej spam. Zobacz, jak ich zainteresować. „Każdego dnia zasypywany jestem dziesiątkami, a może nawet setkami różnych informacji w stylu »prosimy o zapoznanie się z informacją prasową«. Nie jest to coś, co przykuwa moją uwagę. Takich informacji, suchych, naładowanych różnymi liczbami, dostaję wiele, więc siłą rzeczy nawet nie wzbudzają u mnie jakiegoś zainteresowania. ...

Nowy członek zarządu w MSL. Grzegorz Kuźnik został zastępcą dyrektora zarządzającego i członkiem zarządu w MSL. Będzie odpowiedzialny za rozwój działów Consumer i Technology. Kuźnik skończył marketing i zarządzanie na Politechnice Śląskiej. ...

LinkedIn w strategii komunikacji marek B2B. Większość firm doskonale rozumie potrzebę inwestycji w wizerunek. Poświęcają one duże zasoby finansowe, aby zaistnieć w świadomości odbiorców i powiązać swoją markę z pozytywnymi emocjami. Tymczasem media społecznościowe umożliwiają firmom komunikację po o wiele niższych kosztach. ...

Firmowe podkasty wzniosą content marketing na wyższy poziom?. „Podkasty zawsze opowiadają jakąś historię, odpowiadają na jakieś pytania. Dobrze jest, żeby osoba, która występuje, była na to przygotowana i była dobrym reprezentantem firmy” – mówi Paweł Sołtys, dziennikarz „Pulsu Biznesu”. ...

Czy korespondencja mejlowa w dobie komunikatorów przetrwa?. „Mejl dzisiaj w relacjach biznesowych jest jakimś dowodem na podpisanie umowy, dowodem na dogadanie się. I mejl będzie jeszcze w tego typu relacjach funkcjonował” – mówi dziennikarz Jarosław Kuźniar. Zobacz całą wypowiedź. ...

„Komunikacja to też content marketing”. „Dział komunikacji dzisiaj dla mnie musi mieć pieniądze na współpracę z mediami, dlatego że komunikacja to też content marketing. Jeżeli za content marketing odpowiada dział marketingowy, nie zawsze kończy się to tak, jak powinno” – mówi Grzegorz Marczak, właściciel i redaktor naczelny Antywebu. ...

Facebook się zmienia. Poznaj nowe trendy. Jaka jest przyszłość Facebooka? W jaki sposób się zmieni? Czy czekają go trudne czasy? Zobacz wywiad z Moniką Czaplicką, właścicielką agencji social media Wobuzz. ...