Uważaj, komu wysyłasz mejle. W Polsce sąd przyznał zadośćuczynienie za spam

Wysłanie nawet jednego mejla zawierającego tzw. niezamówioną informację handlową (czyli po prostu spam) narusza dobra osobiste: spokój wewnętrzny, prywatność czy swobodę korespondencji – do takiego wniosku doszedł Sąd Rejonowy dla Warszawy-Woli w Warszawie i przyznał 500 zł zadośćuczynienia mężczyźnie, który pozwał jedną ze spółek za przesłanie na jego (nieimienny) adres niechcianej wiadomości.

Wspomniany wyrok to bardzo dobra informacja dla wszystkich zmagających się z problemem spamu przychodzącego na ich skrzynki mejlowe. Choć w Polsce nie obowiązuje prawo precedensu znane z prawa anglosaskiego, wcześniejsze orzeczenia sądów mogą być brane pod uwagę przy ogłaszaniu późniejszych. Internauci powinni mieć więc nadzieję, że wyrok zmrozi nieco wszystkie firmy prowadzące w sposób nieetyczny e-mail marketing i przekona przynajmniej część z nich do wysyłania poczty elektronicznej tylko tym, którzy rzeczywiście chcą ją otrzymywać. A jeśli nie, zawsze można starać się o zadośćuczynienie…

Co jednak w takim razie z firmowymi działami PR-u i komunikacji, które przesyłają swoje informacje prasowe oraz oferty handlowe na adresy znajdujące się w gromadzonych przez lata bazach danych? Czy w przypadku każdego rekordu lepiej mieć udokumentowaną zgodę? Co robić, żeby być bezpiecznym? Cóż, problem jest złożony. Na razie jedynie go sygnalizujemy – więcej na ten temat będzie można przeczytać wkrótce. Już w tym miejscu warto jednak podkreślić, że organizacje, które nie dodają adresów do swojej listy wysyłkowej „na dziko” i dbają o poszanowanie prywatności konsumentów, nie powinny się bardzo obawiać. Należy przy tym pamiętać o możliwości korzystania ze specjalnych narzędzi służących do wysyłki poczty elektronicznej, które zapewniają PR-owcom większą kontrolę nad tym, kto jest dołączany do bazy kontaktów oraz co jest komu przesyłane.


Źródło: https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1453955,zadoscuczynienie-spam-wyrok-dobra-osobiste-poczta-elektroniczna-e-mail.html

Najnowsze

Zenith: Kryzys spowodowany koronawirusem przyspieszył rozwój reklamy w kanale digital, której udział w globalnym rynku po raz pierwszy przekroczył 50%. Według estymacji agencji mediowej Zenith, opublikowanej w Zenith Advertising Expenditure Forecasts, globalne wydatki na reklamę zmniejszą się w 2020 roku o 9,1%.  Dla porównania, wydatki na reklamę podczas recesji w 2009 roku spadły o 9,5%. ...

BMW i GOPR inicjują akcję #jestemzgor – ogólnopolską zbiórkę na sprzęt i szkolenia dla ratowników. Startuje ogólnopolska akcja crowdfoundingowa na rzecz Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, której inicjatorem jest marka BMW — nowy partner GOPR. Polacy kochają góry, są ważną częścią naszej kultury i popularnym miejscem spędzania wolnego czasu. ...

#POMAGRAJMY – seria podcastów o graniu i pomaganiu Fundacji DKMS. Skąd pomysł, by zapytać gamerów o niesienie pomocy innym? Fundacja DKMS od lat może liczyć na fanów gamingu, którzy wspierają ideę dawstwa szpiku podczas streamów charytatywnych. Dotychczas na transmisjach udało się zebrać ponad 100 tysięcy złotych na rejestrację nowych potencjalnych Dawców szpiku. ...

Stowarzyszenie Otwarte Klatki z kampanią Starcomu nawiązującą do ograniczeń w czasie pandemii. Agencja mediowa Starcom, należąca do Publicis Groupe stworzyła strategię komunikacji dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki, organizacji broniącej praw zwierząt. Efektem współpracy jest kampania OOH, która porównuje ograniczenia pandemiczne do sytuacji hodowlanych zwierząt. ...

Wideo

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...

Marketing korporacyjny nie może być oderwany od marketingu produktowego. „Zbudowanie wizerunku produktu jest bardzo ważne, ale w wielu sytuacjach okazuje się, że to wizerunek korporacji, wizerunek całej firmy ma potem wpływ na wizerunek marki i poszczególnych jej produktów” – mówi Adam Ambrozik, corporate affairs manager w VELUX Poland. ...