facebook web

Materiały wideo z udziałem ekspertów. Co zrobić, aby komunikacja z otoczeniem była efektywna

Wideo jest w sieci wszechobecne. Rozwój internetu oraz coraz większe możliwości, jakie daje nam technologia, sprawiają, że więcej osób tworzy tego rodzaju kontent. Jedne materiały mają większą, a drugie mniejszą oglądalność. Niektóre z nich zyskują przychylność mediów i chętnie są wykorzystywane w publikacjach, a inne nie cieszą się popularnością. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę, tworząc materiały wideo z udziałem ekspertów.

1. Choć może się to wydawać dziwne, to nadal często nasza redakcja spotyka się z prośbą klienta, żeby nagrać materiał na tle ścianki z logotypem firmy. W drugiej dekadzie XXI w. klient wciąż nasz pan. Ale nie czarujmy się: taki materiał jeszcze nikomu nie zwiększył statystyk oglądalności. Wideo na tle logotypu, nawet z doskonałym ekspertem, zniechęci 99 na 100 dziennikarzy. Dlaczego? Bo będzie kolidowało z polityką redakcyjną i temat zostanie przekazany do działu reklamy. Tu sprawdzi się zasada less is more. Otóż najlepiej podpisać eksperta na belce, tuż obok nazwy firmy, którą reprezentuje. Taka ekspozycja przedsiębiorstwa jest dla oka odbiorcy mało inwazyjna, wręcz naturalna. Tym prostym sposobem wilk jest syty i owca cała. A nasz materiał hula w mediach.

2. Jeżeli nagrywasz materiał wideo z udziałem eksperta, to nie staraj się na siłę kilka razy upychać nazwy firmy w wypowiedzi, która trwa niespełna 3 minuty. Zdecydowanie wystarczy, kiedy podamy ją raz, bo materiał i tak jest opatrzony belką. Jeśli prezentujesz wnioski z badania, raportu czy barometru, wręcz jest wskazane, aby powołać się na nazwę podmiotu, który je przygotował. Przekaz eksperta oparty na danych ma większe szanse na wykorzystanie przez media niż materiał bazujący tylko na opiniach lub niesprawdzonych źródłach. Mam nadzieję, że do tego nie muszę Cię przekonywać.

3. Zastanawiasz się, jaki temat dobrze zażre? Jeżeli chcesz, by materiał wideo z udziałem eksperta został podchwycony przez środki masowego przekazu, myśl kategoriami odbiorcy danego medium. Im temat ciekawszy dla danego segmentu społeczeństwa, tym większa szansa, że radio lub telewizja o analogicznej grupie docelowej zechcą go wykorzystać. Pamiętaj: na końcu łańcucha pokarmowego konsumentów wideo z ekspertem jest widz! Trudne tematy związane z prawem, ekonomią, pracą czy biznesem pokazuj na tle jego życia. Pokaż, co przeciętny Polak z tego będzie miał albo ile może stracić, a staniesz się ulubionym dostawcą treści wideo dla mediów!

4. Najgorsze, czego może brakować wideo, to wiarygodność. Wyobraź sobie, że nagrywasz materiał o wymianie opon i zamiast człowieka z serwisu samochodowego, i to najlepiej w ubraniu roboczym, stawiasz przed kamerą PR managera w garniturze. Jeżeli nawet ten PR-owiec będzie mówił wartościowe informacje, to w oczach odbiorcy i tak nie będzie autentyczny. A przecież o autentyczność nam tu chodzi!

5. Jeśli już zdecydowałeś(-łaś) się na nagranie materiału wideo, wykorzystaj efektywnie czas i dograj z ekipą trzy różne wersje: do wykorzystania przez media, na biuro prasowe i na social media. Kontent na biuro prasowe może być dłuższy i trwać 5-6 minut. Na stronie internetowej dobrze się sprawdzi nawet dłuższy wywiad z udziałem eksperta, bo zazwyczaj trafiają tu osoby, które już wcześniej zainteresował dany temat w mediach tradycyjnych czy społecznościowych. Dzielisz się wideo na społecznościówkach? Koniecznie dołącz napisy! Na Facebooku ok. 85 proc. treści wideo użytkownicy oglądają bez włączonego dźwięku!

6. Nakręciłeś(-aś) i zmontowałeś(-aś) super materiały dla mediów? Urobiłeś(-aś) się przy nich i wydałeś kasę? To niech będą one użyteczne dla Twojego odbiorcy! Nie wysyłaj mediom linku do Youtube’a. Dlaczego? Powód jest prosty. Większe media nie chcą obsadzać pliku z YT, tylko wolą umieścić wideo w swoim własnym playerze. Dzięki temu mogą wyświetlić reklamę, która generuje zyski dla wydawcy. Polecam Ci skorzystanie z multimedialnej agencji informacyjnej, która udostępnia pliki mediom w odpowiednim dla nich formacie. Ze względu na prawa autorskie odradzam również wysyłanie mediom materiałów za pośrednictwem serwisów do udostępniania plików. Nic nie doprowadzi dziennikarza do większej furii niż komunikat, że link do pobrania pliku wygasł 3 godziny temu. Dlatego rekomenduję umieszczanie materiałów w biurze prasowym, które obsługuje technologię wideo. Tym sposobem nie zawalisz dziennikarzom ich już i tak przepełnionych skrzynek, tylko skierujesz do miejsca, z którego mogą pobrać plik w wybranym formacie. Co więcej, media, uploadując plik bezpośrednio z serwisu konkretnej firmy, mają pewność, że nie jest to fake news.


Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/materia%C5%82y-wideo-z-udzia%C5%82em-ekspert%C3%B3w-co-zrobi%C4%87-aby-wasinkiewicz

Najnowsze

Kryzys może być dla firmy szansą. „Kryzys nie zawsze jest zły. Jest wiele sytuacji, w których kryzys można wykorzystać do tego, żeby zmienić swoje podejście do komunikacji, żeby zmienić wizerunek firmy […]. Czasem kryzys jest potrzebny do tego, żeby firma się przewartościowała. ...

Jak zmienić swoje nawyki. „Zmiana nawyków jest czymś bardzo ważnym i można to zrobić. To, czego nie można zrobić, to nie można usunąć pewnych nawyków. Jeżeli już mamy jakiś nawyk, to on zostaje z nami do końca życia” – mówi Michał Michalski, trener biznesu, ekspert w dziedzinie nawyków. ...

Co może dać firmie strategia lean. „Technologie i narzędzia to jeden z kluczowych aspektów prowadzenia firmy w modelu lean […]. Wydaje mi się, że te technologie nie tylko powodują pracę w modelu dość oszczędnym i w modelu, który jest bardzo zwinny, aktywny w kontekście nowych technologii, nowych wyzwań, ale też są po prostu wygodne” – mówi Michał Sadowski, CEO Brand24. ...

Współczesny PR-owiec człowiekiem renesansu. „Współczesny PR-owiec powinien być wyposażony w wiele, wiele różnych kompetencji. Powinien być narratorem rzeczywistości, powinien być ekspertem, powinien być także vlogerem i youtube’erem, powinien być strażakiem w przypadku kryzysu, powinien być analitykiem, który potrafi przetworzyć informacje. ...

Wideo

Kryzys może być dla firmy szansą. „Kryzys nie zawsze jest zły. Jest wiele sytuacji, w których kryzys można wykorzystać do tego, żeby zmienić swoje podejście do komunikacji, żeby zmienić wizerunek firmy […]. Czasem kryzys jest potrzebny do tego, żeby firma się przewartościowała. ...

Jak zmienić swoje nawyki. „Zmiana nawyków jest czymś bardzo ważnym i można to zrobić. To, czego nie można zrobić, to nie można usunąć pewnych nawyków. Jeżeli już mamy jakiś nawyk, to on zostaje z nami do końca życia” – mówi Michał Michalski, trener biznesu, ekspert w dziedzinie nawyków. ...

Co może dać firmie strategia lean. „Technologie i narzędzia to jeden z kluczowych aspektów prowadzenia firmy w modelu lean […]. Wydaje mi się, że te technologie nie tylko powodują pracę w modelu dość oszczędnym i w modelu, który jest bardzo zwinny, aktywny w kontekście nowych technologii, nowych wyzwań, ale też są po prostu wygodne” – mówi Michał Sadowski, CEO Brand24. ...

Współczesny PR-owiec człowiekiem renesansu. „Współczesny PR-owiec powinien być wyposażony w wiele, wiele różnych kompetencji. Powinien być narratorem rzeczywistości, powinien być ekspertem, powinien być także vlogerem i youtube’erem, powinien być strażakiem w przypadku kryzysu, powinien być analitykiem, który potrafi przetworzyć informacje. ...