facebook web

Materiały wideo z udziałem ekspertów. Co zrobić, aby komunikacja z otoczeniem była efektywna

Wideo jest w sieci wszechobecne. Rozwój internetu oraz coraz większe możliwości, jakie daje nam technologia, sprawiają, że więcej osób tworzy tego rodzaju kontent. Jedne materiały mają większą, a drugie mniejszą oglądalność. Niektóre z nich zyskują przychylność mediów i chętnie są wykorzystywane w publikacjach, a inne nie cieszą się popularnością. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę, tworząc materiały wideo z udziałem ekspertów.

1. Choć może się to wydawać dziwne, to nadal często nasza redakcja spotyka się z prośbą klienta, żeby nagrać materiał na tle ścianki z logotypem firmy. W drugiej dekadzie XXI w. klient wciąż nasz pan. Ale nie czarujmy się: taki materiał jeszcze nikomu nie zwiększył statystyk oglądalności. Wideo na tle logotypu, nawet z doskonałym ekspertem, zniechęci 99 na 100 dziennikarzy. Dlaczego? Bo będzie kolidowało z polityką redakcyjną i temat zostanie przekazany do działu reklamy. Tu sprawdzi się zasada less is more. Otóż najlepiej podpisać eksperta na belce, tuż obok nazwy firmy, którą reprezentuje. Taka ekspozycja przedsiębiorstwa jest dla oka odbiorcy mało inwazyjna, wręcz naturalna. Tym prostym sposobem wilk jest syty i owca cała. A nasz materiał hula w mediach.

2. Jeżeli nagrywasz materiał wideo z udziałem eksperta, to nie staraj się na siłę kilka razy upychać nazwy firmy w wypowiedzi, która trwa niespełna 3 minuty. Zdecydowanie wystarczy, kiedy podamy ją raz, bo materiał i tak jest opatrzony belką. Jeśli prezentujesz wnioski z badania, raportu czy barometru, wręcz jest wskazane, aby powołać się na nazwę podmiotu, który je przygotował. Przekaz eksperta oparty na danych ma większe szanse na wykorzystanie przez media niż materiał bazujący tylko na opiniach lub niesprawdzonych źródłach. Mam nadzieję, że do tego nie muszę Cię przekonywać.

3. Zastanawiasz się, jaki temat dobrze zażre? Jeżeli chcesz, by materiał wideo z udziałem eksperta został podchwycony przez środki masowego przekazu, myśl kategoriami odbiorcy danego medium. Im temat ciekawszy dla danego segmentu społeczeństwa, tym większa szansa, że radio lub telewizja o analogicznej grupie docelowej zechcą go wykorzystać. Pamiętaj: na końcu łańcucha pokarmowego konsumentów wideo z ekspertem jest widz! Trudne tematy związane z prawem, ekonomią, pracą czy biznesem pokazuj na tle jego życia. Pokaż, co przeciętny Polak z tego będzie miał albo ile może stracić, a staniesz się ulubionym dostawcą treści wideo dla mediów!

4. Najgorsze, czego może brakować wideo, to wiarygodność. Wyobraź sobie, że nagrywasz materiał o wymianie opon i zamiast człowieka z serwisu samochodowego, i to najlepiej w ubraniu roboczym, stawiasz przed kamerą PR managera w garniturze. Jeżeli nawet ten PR-owiec będzie mówił wartościowe informacje, to w oczach odbiorcy i tak nie będzie autentyczny. A przecież o autentyczność nam tu chodzi!

5. Jeśli już zdecydowałeś(-łaś) się na nagranie materiału wideo, wykorzystaj efektywnie czas i dograj z ekipą trzy różne wersje: do wykorzystania przez media, na biuro prasowe i na social media. Kontent na biuro prasowe może być dłuższy i trwać 5-6 minut. Na stronie internetowej dobrze się sprawdzi nawet dłuższy wywiad z udziałem eksperta, bo zazwyczaj trafiają tu osoby, które już wcześniej zainteresował dany temat w mediach tradycyjnych czy społecznościowych. Dzielisz się wideo na społecznościówkach? Koniecznie dołącz napisy! Na Facebooku ok. 85 proc. treści wideo użytkownicy oglądają bez włączonego dźwięku!

6. Nakręciłeś(-aś) i zmontowałeś(-aś) super materiały dla mediów? Urobiłeś(-aś) się przy nich i wydałeś kasę? To niech będą one użyteczne dla Twojego odbiorcy! Nie wysyłaj mediom linku do Youtube’a. Dlaczego? Powód jest prosty. Większe media nie chcą obsadzać pliku z YT, tylko wolą umieścić wideo w swoim własnym playerze. Dzięki temu mogą wyświetlić reklamę, która generuje zyski dla wydawcy. Polecam Ci skorzystanie z multimedialnej agencji informacyjnej, która udostępnia pliki mediom w odpowiednim dla nich formacie. Ze względu na prawa autorskie odradzam również wysyłanie mediom materiałów za pośrednictwem serwisów do udostępniania plików. Nic nie doprowadzi dziennikarza do większej furii niż komunikat, że link do pobrania pliku wygasł 3 godziny temu. Dlatego rekomenduję umieszczanie materiałów w biurze prasowym, które obsługuje technologię wideo. Tym sposobem nie zawalisz dziennikarzom ich już i tak przepełnionych skrzynek, tylko skierujesz do miejsca, z którego mogą pobrać plik w wybranym formacie. Co więcej, media, uploadując plik bezpośrednio z serwisu konkretnej firmy, mają pewność, że nie jest to fake news.


Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/materia%C5%82y-wideo-z-udzia%C5%82em-ekspert%C3%B3w-co-zrobi%C4%87-aby-wasinkiewicz

Najnowsze

netPR.pl z międzynarodowymi certyfikatami bezpieczeństwa ISO/IEC 27017:2015 oraz ISO/IEC 27018:2019. Firma netPR.pl specjalizująca się w oprogramowaniu wspomagającym komunikację firm, marketing, public relations oraz relacje inwestorskie jako jeden z pierwszych dostawców rozwiązań chmurowych w Polsce uzyskała certyfikaty ISO/IEC 27017:2015, dotyczący bezpieczeństwa w chmurze, oraz ISO/IEC 27018:2019, który dotyczy ochrony w chmurze danych osobowych. ...

Wypraszanie dziennikarzy z konferencji prasowej – komentarze członków PSPR do opinii REPR. Członkowie klubu rzeczników prasowych i eksperci od etyki w PSPR komentują ostatnią opinię Rady Etyki Public Relations w sprawie wykluczania wybranych dziennikarzy z konferencji prasowych (z 15.01.2020 r.). ...

Po co firmie rebranding?. „Przy rebrandingu należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim musimy mieć jasno sprecyzowany cel tego rebrandingu […]. Oczywiście należy zwrócić też uwagę […], czy dane rozwiązania wizualne sprawdzają się w naszych kanałach komunikacji i [trafiają] do naszych klientów” – mówi Magdalena Pawłowska, dyrektor ds. marketingu i PR w Grupie FAMUR. ...

Marketing i komunikacja potrzebniejsze, niż myślisz. „Marketing i komunikacja służą w dużej mierze wsparciu […] sprzedaży. Służą też relacjom inwestorskim. Służą też działom, które zajmują się relacjami B2B. Więc nie możemy tylko mówić o ścisłej współpracy pomiędzy komunikacją a marketingiem, bo tych obszarów naprawdę jest całe, całe mnóstwo” – mówi Adam Burak, dyrektor wykonawczy ds. komunikacji korporacyjnej w PKN ORLEN. ...

Wideo

Po co firmie rebranding?. „Przy rebrandingu należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim musimy mieć jasno sprecyzowany cel tego rebrandingu […]. Oczywiście należy zwrócić też uwagę […], czy dane rozwiązania wizualne sprawdzają się w naszych kanałach komunikacji i [trafiają] do naszych klientów” – mówi Magdalena Pawłowska, dyrektor ds. marketingu i PR w Grupie FAMUR. ...

Marketing i komunikacja potrzebniejsze, niż myślisz. „Marketing i komunikacja służą w dużej mierze wsparciu […] sprzedaży. Służą też relacjom inwestorskim. Służą też działom, które zajmują się relacjami B2B. Więc nie możemy tylko mówić o ścisłej współpracy pomiędzy komunikacją a marketingiem, bo tych obszarów naprawdę jest całe, całe mnóstwo” – mówi Adam Burak, dyrektor wykonawczy ds. komunikacji korporacyjnej w PKN ORLEN. ...

„Kobiety coraz częściej poszukują bohaterek, a nie influencerek”. „Komunikacja [kierowana] do kobiet powinna się zmienić. Ona się zmienia, ale zmienia się powoli. Coraz częściej widzimy wykorzystanie w kampaniach reklamowych modelek o puszystych kształtach. To świetnie. ...

Czy firmy powinny działać w mediach społecznościowych?. Czy firmy, które twierdzą, że działania w mediach społecznościowych to pomyłka, mają rację? Zobacz wypowiedź Angeliki Jeżewskiej, senior marketing specialist i brand manager w Lenovo Polska. ...