Materiały wideo z udziałem ekspertów. Co zrobić, aby komunikacja z otoczeniem była efektywna

Wideo jest w sieci wszechobecne. Rozwój internetu oraz coraz większe możliwości, jakie daje nam technologia, sprawiają, że więcej osób tworzy tego rodzaju kontent. Jedne materiały mają większą, a drugie mniejszą oglądalność. Niektóre z nich zyskują przychylność mediów i chętnie są wykorzystywane w publikacjach, a inne nie cieszą się popularnością. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę, tworząc materiały wideo z udziałem ekspertów.

1. Choć może się to wydawać dziwne, to nadal często nasza redakcja spotyka się z prośbą klienta, żeby nagrać materiał na tle ścianki z logotypem firmy. W drugiej dekadzie XXI w. klient wciąż nasz pan. Ale nie czarujmy się: taki materiał jeszcze nikomu nie zwiększył statystyk oglądalności. Wideo na tle logotypu, nawet z doskonałym ekspertem, zniechęci 99 na 100 dziennikarzy. Dlaczego? Bo będzie kolidowało z polityką redakcyjną i temat zostanie przekazany do działu reklamy. Tu sprawdzi się zasada less is more. Otóż najlepiej podpisać eksperta na belce, tuż obok nazwy firmy, którą reprezentuje. Taka ekspozycja przedsiębiorstwa jest dla oka odbiorcy mało inwazyjna, wręcz naturalna. Tym prostym sposobem wilk jest syty i owca cała. A nasz materiał hula w mediach.

2. Jeżeli nagrywasz materiał wideo z udziałem eksperta, to nie staraj się na siłę kilka razy upychać nazwy firmy w wypowiedzi, która trwa niespełna 3 minuty. Zdecydowanie wystarczy, kiedy podamy ją raz, bo materiał i tak jest opatrzony belką. Jeśli prezentujesz wnioski z badania, raportu czy barometru, wręcz jest wskazane, aby powołać się na nazwę podmiotu, który je przygotował. Przekaz eksperta oparty na danych ma większe szanse na wykorzystanie przez media niż materiał bazujący tylko na opiniach lub niesprawdzonych źródłach. Mam nadzieję, że do tego nie muszę Cię przekonywać.

3. Zastanawiasz się, jaki temat dobrze zażre? Jeżeli chcesz, by materiał wideo z udziałem eksperta został podchwycony przez środki masowego przekazu, myśl kategoriami odbiorcy danego medium. Im temat ciekawszy dla danego segmentu społeczeństwa, tym większa szansa, że radio lub telewizja o analogicznej grupie docelowej zechcą go wykorzystać. Pamiętaj: na końcu łańcucha pokarmowego konsumentów wideo z ekspertem jest widz! Trudne tematy związane z prawem, ekonomią, pracą czy biznesem pokazuj na tle jego życia. Pokaż, co przeciętny Polak z tego będzie miał albo ile może stracić, a staniesz się ulubionym dostawcą treści wideo dla mediów!

4. Najgorsze, czego może brakować wideo, to wiarygodność. Wyobraź sobie, że nagrywasz materiał o wymianie opon i zamiast człowieka z serwisu samochodowego, i to najlepiej w ubraniu roboczym, stawiasz przed kamerą PR managera w garniturze. Jeżeli nawet ten PR-owiec będzie mówił wartościowe informacje, to w oczach odbiorcy i tak nie będzie autentyczny. A przecież o autentyczność nam tu chodzi!

5. Jeśli już zdecydowałeś(-łaś) się na nagranie materiału wideo, wykorzystaj efektywnie czas i dograj z ekipą trzy różne wersje: do wykorzystania przez media, na biuro prasowe i na social media. Kontent na biuro prasowe może być dłuższy i trwać 5-6 minut. Na stronie internetowej dobrze się sprawdzi nawet dłuższy wywiad z udziałem eksperta, bo zazwyczaj trafiają tu osoby, które już wcześniej zainteresował dany temat w mediach tradycyjnych czy społecznościowych. Dzielisz się wideo na społecznościówkach? Koniecznie dołącz napisy! Na Facebooku ok. 85 proc. treści wideo użytkownicy oglądają bez włączonego dźwięku!

6. Nakręciłeś(-aś) i zmontowałeś(-aś) super materiały dla mediów? Urobiłeś(-aś) się przy nich i wydałeś kasę? To niech będą one użyteczne dla Twojego odbiorcy! Nie wysyłaj mediom linku do Youtube’a. Dlaczego? Powód jest prosty. Większe media nie chcą obsadzać pliku z YT, tylko wolą umieścić wideo w swoim własnym playerze. Dzięki temu mogą wyświetlić reklamę, która generuje zyski dla wydawcy. Polecam Ci skorzystanie z multimedialnej agencji informacyjnej, która udostępnia pliki mediom w odpowiednim dla nich formacie. Ze względu na prawa autorskie odradzam również wysyłanie mediom materiałów za pośrednictwem serwisów do udostępniania plików. Nic nie doprowadzi dziennikarza do większej furii niż komunikat, że link do pobrania pliku wygasł 3 godziny temu. Dlatego rekomenduję umieszczanie materiałów w biurze prasowym, które obsługuje technologię wideo. Tym sposobem nie zawalisz dziennikarzom ich już i tak przepełnionych skrzynek, tylko skierujesz do miejsca, z którego mogą pobrać plik w wybranym formacie. Co więcej, media, uploadując plik bezpośrednio z serwisu konkretnej firmy, mają pewność, że nie jest to fake news.


Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/materia%C5%82y-wideo-z-udzia%C5%82em-ekspert%C3%B3w-co-zrobi%C4%87-aby-wasinkiewicz

Najnowsze

Co wolno rzeczniczce i rzecznikowi? Podsumowanie debaty z XX Kongresu PR. Niniejszy tekst jest luźnym podsumowaniem debaty poprowadzonej przez profesora Dariusza Tworzydło w pierwszym dniu jubileuszowego XX Kongresu Profesjonalistów PR. Kongres, jak co roku, odbył się w Rzeszowie, a pomysł na debatę zrodził się w rozmowach profesora Tworzydło oraz innych członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations – Damiana Ziąber i Macieja Krzysztoszka. ...

Serviceplan Health i Good Story z kampanią społeczną „Wrażliwi na słowa. Wrażliwi na ludzi”. Wystartowała kampania społeczna „Wrażliwi na słowa. Wrażliwi na ludzi” dotycząca języka niedyskryminującego osób z zaburzeniami psychicznymi, realizowana przez firmę Janssen. Za kreację kampanii odpowiada Serviceplan Health (Group One), natomiast agencja Good Story prowadzi działania komunikacyjne w obszarze PR i social media. ...

Mieć wpływ, czyli być influencerem. Media społecznościowe to w dzisiejszych czasach główna arena wymiany poglądów, opinii, czy pozyskiwania informacji. Instagram ma na całym świecie ponad miliard aktywnych użytkowników, a 60% z nich korzysta z niego codziennie1. ...

Dlaczego warto pamiętać o generacji Z w branży commerce i sektorze bankowym?. Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1995 - 2015, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej znaczącą grupą konsumencką. Kim właściwie jest to pokolenie i co ich motywuje do zakupów? Jakie mają oczekiwania wobec marek, jakimi kanałami do nich docierać, by zdobyć ich lojalność? Tego dowiemy się już w najbliższy czwarteki piątek (8-9 października 2020) podczas Mobile Trends...

Wideo

Nadchodzą #Jabłonki: pierwsza odsłona kampanii promującej najlepsze cechy Polaków. Polskie jabłko to coś absolutnie wyjątkowego w skali świata, przy tym zdrowe, smaczne i naturalne. Jabłonki możemy świętować już od maja, od momentu, kiedy kwitną jabłonie – wtedy korzystamy z rodzinnych pikników w sadach i degustujemy leżakujące cydry. ...

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...