Materiały wideo z udziałem ekspertów. Co zrobić, aby komunikacja z otoczeniem była efektywna

Wideo jest w sieci wszechobecne. Rozwój internetu oraz coraz większe możliwości, jakie daje nam technologia, sprawiają, że więcej osób tworzy tego rodzaju kontent. Jedne materiały mają większą, a drugie mniejszą oglądalność. Niektóre z nich zyskują przychylność mediów i chętnie są wykorzystywane w publikacjach, a inne nie cieszą się popularnością. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę, tworząc materiały wideo z udziałem ekspertów.

1. Choć może się to wydawać dziwne, to nadal często nasza redakcja spotyka się z prośbą klienta, żeby nagrać materiał na tle ścianki z logotypem firmy. W drugiej dekadzie XXI w. klient wciąż nasz pan. Ale nie czarujmy się: taki materiał jeszcze nikomu nie zwiększył statystyk oglądalności. Wideo na tle logotypu, nawet z doskonałym ekspertem, zniechęci 99 na 100 dziennikarzy. Dlaczego? Bo będzie kolidowało z polityką redakcyjną i temat zostanie przekazany do działu reklamy. Tu sprawdzi się zasada less is more. Otóż najlepiej podpisać eksperta na belce, tuż obok nazwy firmy, którą reprezentuje. Taka ekspozycja przedsiębiorstwa jest dla oka odbiorcy mało inwazyjna, wręcz naturalna. Tym prostym sposobem wilk jest syty i owca cała. A nasz materiał hula w mediach.

2. Jeżeli nagrywasz materiał wideo z udziałem eksperta, to nie staraj się na siłę kilka razy upychać nazwy firmy w wypowiedzi, która trwa niespełna 3 minuty. Zdecydowanie wystarczy, kiedy podamy ją raz, bo materiał i tak jest opatrzony belką. Jeśli prezentujesz wnioski z badania, raportu czy barometru, wręcz jest wskazane, aby powołać się na nazwę podmiotu, który je przygotował. Przekaz eksperta oparty na danych ma większe szanse na wykorzystanie przez media niż materiał bazujący tylko na opiniach lub niesprawdzonych źródłach. Mam nadzieję, że do tego nie muszę Cię przekonywać.

3. Zastanawiasz się, jaki temat dobrze zażre? Jeżeli chcesz, by materiał wideo z udziałem eksperta został podchwycony przez środki masowego przekazu, myśl kategoriami odbiorcy danego medium. Im temat ciekawszy dla danego segmentu społeczeństwa, tym większa szansa, że radio lub telewizja o analogicznej grupie docelowej zechcą go wykorzystać. Pamiętaj: na końcu łańcucha pokarmowego konsumentów wideo z ekspertem jest widz! Trudne tematy związane z prawem, ekonomią, pracą czy biznesem pokazuj na tle jego życia. Pokaż, co przeciętny Polak z tego będzie miał albo ile może stracić, a staniesz się ulubionym dostawcą treści wideo dla mediów!

4. Najgorsze, czego może brakować wideo, to wiarygodność. Wyobraź sobie, że nagrywasz materiał o wymianie opon i zamiast człowieka z serwisu samochodowego, i to najlepiej w ubraniu roboczym, stawiasz przed kamerą PR managera w garniturze. Jeżeli nawet ten PR-owiec będzie mówił wartościowe informacje, to w oczach odbiorcy i tak nie będzie autentyczny. A przecież o autentyczność nam tu chodzi!

5. Jeśli już zdecydowałeś(-łaś) się na nagranie materiału wideo, wykorzystaj efektywnie czas i dograj z ekipą trzy różne wersje: do wykorzystania przez media, na biuro prasowe i na social media. Kontent na biuro prasowe może być dłuższy i trwać 5-6 minut. Na stronie internetowej dobrze się sprawdzi nawet dłuższy wywiad z udziałem eksperta, bo zazwyczaj trafiają tu osoby, które już wcześniej zainteresował dany temat w mediach tradycyjnych czy społecznościowych. Dzielisz się wideo na społecznościówkach? Koniecznie dołącz napisy! Na Facebooku ok. 85 proc. treści wideo użytkownicy oglądają bez włączonego dźwięku!

6. Nakręciłeś(-aś) i zmontowałeś(-aś) super materiały dla mediów? Urobiłeś(-aś) się przy nich i wydałeś kasę? To niech będą one użyteczne dla Twojego odbiorcy! Nie wysyłaj mediom linku do Youtube’a. Dlaczego? Powód jest prosty. Większe media nie chcą obsadzać pliku z YT, tylko wolą umieścić wideo w swoim własnym playerze. Dzięki temu mogą wyświetlić reklamę, która generuje zyski dla wydawcy. Polecam Ci skorzystanie z multimedialnej agencji informacyjnej, która udostępnia pliki mediom w odpowiednim dla nich formacie. Ze względu na prawa autorskie odradzam również wysyłanie mediom materiałów za pośrednictwem serwisów do udostępniania plików. Nic nie doprowadzi dziennikarza do większej furii niż komunikat, że link do pobrania pliku wygasł 3 godziny temu. Dlatego rekomenduję umieszczanie materiałów w biurze prasowym, które obsługuje technologię wideo. Tym sposobem nie zawalisz dziennikarzom ich już i tak przepełnionych skrzynek, tylko skierujesz do miejsca, z którego mogą pobrać plik w wybranym formacie. Co więcej, media, uploadując plik bezpośrednio z serwisu konkretnej firmy, mają pewność, że nie jest to fake news.


Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/materia%C5%82y-wideo-z-udzia%C5%82em-ekspert%C3%B3w-co-zrobi%C4%87-aby-wasinkiewicz

Najnowsze

PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR. Walne Zebranie Członków PSPR zdecydowało o rezygnacji z dalszego udziału w Radzie Etyki Public Relations. Organizacja podejmowała od 2019 r. rozmowy ze Związkiem Firm Public Relations (drugim z założycieli Rady), w zakresie niezbędnej reformy tego branżowego ciała oraz zbudowania nowego regulaminu, nakładającego na nie dodatkowe obowiązki. ...

Polskie Stowarzyszenie Public Relations z nowym partnerem. Do grona partnerów Polskiego Stowarzyszenia Public Relations dołączyła firma  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, dostawca zaawansowanych i kompleksowych usług  z zakresu wyszukiwania informacji z wszystkich rodzajów mediów oraz ich analizy.  PSMM specjalizuje się również w badaniu efektywności działań media relations, sponsoringowych czy product placement. ...

Krajobraz po bitwie. Jak zmienił się rynek mediów. Konsekwencje pandemii i związanych z nią ograniczeń nie omijają żadnej z branż – w tym również sektora mediowego. Najwięcej zyskają Ci marketerzy, którzy potrafią działać szybko i elastycznie, uwzględniając specyfikę obecnej sytuacji. ...

Jak nie trafić z informacją prasową do zakładki Oferty, czyli co powinien robić PR-owiec, jeżeli dziennikarz korzysta ze skrzynki Gmail?. Często zaglądasz do zakładki Oferty w swojej skrzynce Gmail? Nie musisz odpowiadać – wiadomo, że nie. Dla niektórych zakładka ta jest takim drugim miejscem na przychodzący spam. Miejscem, które na co dzień trzeba omijać szerokim łukiem, a od czasu do czasu – oczyścić ze śmieci (czytaj: ze wszystkiego, co się tam znajduje). ...

Wideo

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...

Marketing korporacyjny nie może być oderwany od marketingu produktowego. „Zbudowanie wizerunku produktu jest bardzo ważne, ale w wielu sytuacjach okazuje się, że to wizerunek korporacji, wizerunek całej firmy ma potem wpływ na wizerunek marki i poszczególnych jej produktów” – mówi Adam Ambrozik, corporate affairs manager w VELUX Poland. ...