facebook web

Jak napisać sprostowanie zgodne z prawem prasowym?

Czy w dobie fake newsów, które rozprzestrzeniają się lotem błyskawicy i w zaledwie kilka godzin są w stanie zniszczyć dorobek życia niejednego prezesa, a przynajmniej poddać w wątpliwość wiarygodność budowanego przez lata wizerunku – dysponujemy narzędziami, które umożliwiają nam, PR-owcom, walkę z nieprawdziwymi informacjami w mediach?

Zdarza się, że wystarczy skontaktować się z autorem publikacji i, powołując się na dobre relacje, poprosić o poprawienie błędu. To jest wersja optymistyczna. A co jeśli, nie uda nam się przekonać dziennikarza do naszych racji? A klient oczekuje, że prześlemy do redakcji kilkunastostronicowe oficjalne pismo z żądaniem usunięcia materiału?

Z pomocą przychodzi nam prawo prasowe i sprostowanie.

Kiedy można domagać się sprostowania?

W dwóch przypadkach – kiedy opublikowana informacja jest nieścisła lub nieprawdziwa. Sprostowanie nie jest bowiem okazją do dyskusji z autorem artykułu czy reportażu ani formą umożliwiającą prezentację naszej opinii.

Ponadto, skuteczne sprostowanie, czyli spełniające wymogi określone w prawie prasowym, powinno być:

  1. rzeczowe i odnoszące się do faktów;
  2. zwięzłe – jego treść może stanowić maksymalnie dwukrotność objętości fragmentu (bądź czasu antenowego), którego dotyczy;
  3. złożone na piśmie w siedzibie redakcji lub nadane na poczcie;
  4. złożone w terminie 21 dni od daty publikacji materiału, którego dotyczy;
  5. podpisane przez wnioskodawcę – musi zawiera imię, nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, np. spółki, oraz adres korespondencyjny – dane te można zastrzec.

Jeśli sprostowanie spełnia powyższe wymogi, redaktor naczelny nie może odmówić jego publikacji.

Ile czasu ma redakcja na publikację sprostowania?

Najszybciej jak to będzie możliwe. W zależności od medium terminy są następujące:

  • media internetowe mają max. 3 dni;
  • dzienniki – w najbliższym przygotowywanym wydaniu, a jeśli nie ma technicznej możliwości – w kolejnym, nie później niż 7 dni;
  • czasopisma – w najbliższym wydaniu.

Redakcja jest zobowiązana opublikować pełną treść sprostowania (bez skrótów i zmian) w tym samym dziale i taką samą czcionką, jak materiał, którego dotyczy oraz pod widocznym tytułem ,,Sprostowanie”.

Tekst sprostowania nie może być komentowany tego samego dnia, w tym samym numerze, przekazie lub w elektronicznej formie dziennika lub czasopisma. Nie wyklucza to jednak publikacji zapowiedzi polemiki lub wyjaśnień.

W przypadku sprostowania przekazu za pomocą dźwięku lub obrazu i dźwięku: wyraźnie zapowiedziane oraz nastąpić w przekazie tego samego rodzaju i o tej samej porze.

Zainteresowanych pogłębieniem tematu zachęcamy do zapoznania się z ustawą Prawo prasowe: http://bit.ly/prawo-prasowe

 

 


Źródło: https://blog.neuron.pl/pr/438411/jak-napisac-sprostowanie-zgodne-z-prawem-prasowym?fbclid=IwAR1ZuLzHE6h9yzzik4mcxIl5EQybUpYQCeI0OwnRY-3TEI9X9V9jcBNR2vY 

www.neuron.pl

Załączniki

Pobierz w wybranym formacie

Najnowsze

Interaktywność podstawą bloga firmowego . Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Wojciecha Jabczyńskego, rzecznikiem prasowym Orange Polska. ...

Jaka jest największa pokusa influencerów?. Za nami kolejna, XIX, edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Maciej Budzicha, autora bloga Mediafun.pl. ...

Czy media zagraniczne są bardziej profesjonalne od polskich?. Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Michała Leksińskiego, który opowiedział czym różnią się media zagraniczne od polskich oraz jak wygląda zarządzanie kryzysowe? Zapraszamy do posłuchania. ...

Dobry PR-owiec powinien mieć doświadczenie dziennikarskie. Idealny PR-owiec –  jaki jest? Co jest zadaniem PR-owca i jaką wiedze powinien posiadać, by temu zadaniu sprostać? Jak ważne jest doświadczenie dziennikarskie w branży PR? Dlaczego? Na te wszystkie pytania odpowie Adam Burak, Dyrektor ds. ...

Wideo

Interaktywność podstawą bloga firmowego . Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Wojciecha Jabczyńskego, rzecznikiem prasowym Orange Polska. ...

Jaka jest największa pokusa influencerów?. Za nami kolejna, XIX, edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Maciej Budzicha, autora bloga Mediafun.pl. ...

Czy media zagraniczne są bardziej profesjonalne od polskich?. Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Michała Leksińskiego, który opowiedział czym różnią się media zagraniczne od polskich oraz jak wygląda zarządzanie kryzysowe? Zapraszamy do posłuchania. ...

Dobry PR-owiec powinien mieć doświadczenie dziennikarskie. Idealny PR-owiec –  jaki jest? Co jest zadaniem PR-owca i jaką wiedze powinien posiadać, by temu zadaniu sprostać? Jak ważne jest doświadczenie dziennikarskie w branży PR? Dlaczego? Na te wszystkie pytania odpowie Adam Burak, Dyrektor ds. ...