facebook web

Różnice między PR a promocją i reklamą się zacierają. Rada Etyki Public Relations bije na alarm

Pojęcie public relations się rozmywa. PR jest mieszany z innymi formami komunikacji i różnice między nim a promocją, reklamą czy nawet CSR się zacierają. Prowadzi to do destrukcji w społeczeństwie wartości etycznych takich jak zaufanie, wiarygodność czy szacunek dla odbiorcy. Taki pogląd wyraża Rada Etyki Public Relations (REPR) w swoim oświadczeniu z 4 kwietnia 2019 r. Jednocześnie apeluje w nim do firm PR i innych organizacji o przejrzyste rozdzielanie usług PR-owych od innych oferowanych usług z zakresu komunikacji. Poniżej pełna treść Oświadczenia Rady Etyki Public Relations w sprawie roli public relations w marketingu oraz współpracy specjalistów PR z influencerami i blogerami.

„Rada Etyki Public Relations z niepokojem obserwuje postępujące zacieranie różnic między public relations a wieloma innymi, odrębnymi dziedzinami komunikacji rynkowej i społecznej. W konsekwencji pogłębia się rozmywanie pojęcia public relations, mieszanie z innymi formami komunikacji, zacierają się różnice między PR a promocją, różnymi rodzajami reklamy, czy nawet między PR i działaniami CSR – wyliczanymi obok siebie w indeksie narzędzi zintegrowanej komunikacji marketingowej. Należy pamiętać, że dziedziny te nieodłącznie związane są z aktywnością w sferze przedsiębiorczości i życia społecznego i choć korzystają z podobnych, lub nawet takich samych kanałów komunikacji, różnią się celami, i metodami działań jak i funkcjami, jakie winny pełnić w organizacjach.

Negatywnym i groźnym zjawiskiem takich działań jest destrukcja w społeczeństwie wartości etycznych, takich jak: zaufanie, wiarygodność, szacunek dla odbiorcy. W efekcie będzie to generować negatywne zjawiska w sferze społecznej i rynkowej, zaburzać mechanizmy gospodarcze, powodować erozję odpowiedzialnych działań gwarantujących rozwój społeczeństwa.

Rada Etyki zwraca się z apelem do wszystkich specjalistów public relations pracujących we wszelkiego rodzaju organizacjach biznesowych, społecznych i publicznych by, szanując swój profesjonalizm, pamiętali o definicji określającej ich obecny zawód:

Public relations (PR) to planowe i długofalowe zarządzanie komunikowaniem organizacji ze swym otoczeniem, realizowane z poszanowaniem norm etycznych i innych norm społecznych. PR służy budowie i utrzymaniu wzajemnie korzystnych relacji z tym otoczeniem, uwzględniając nie tylko cele organizacji oraz opinie i interesy różnorodnych części tego otoczenia, ale także dobro wspólne.

Oznacza to, że public relations ma prawo być obecne w każdej formie działań komunikacyjnych - także i marketingowych - pod warunkiem zachowania swojej odrębności w sposobie realizacji postawionych celów, użytych narzędzi i konsekwentnie przejrzystego postępowania, zgodnie z wymienionymi wyżej wartościami i zasadami. W przypadku komercyjnej współpracy z agencjami reklamowymi, marketerami, influencerami czy blogerami wszelki charakter takiej działalności powinien być zawsze wyraźnie zaznaczony tak, by jakiekolwiek grupy adresatów nie były wprowadzane w błąd i nie miały poczucia bycia manipulowanymi.

Rada Etyki PR zwraca się z apelem do wszystkich firm PR i organizacji oferujących usługi z obszaru komunikowania, by w swojej autoprezentacji w przejrzysty sposób rozdzielały – w imię transparentności i dbając o własną wiarygodność – usługi public relations od innych oferowanych przez siebie usług z zakresu komunikacji, w tym komunikacji marketingowej”.

Najnowsze

Interaktywność podstawą bloga firmowego . Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Wojciecha Jabczyńskego, rzecznikiem prasowym Orange Polska. ...

Jaka jest największa pokusa influencerów?. Za nami kolejna, XIX, edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Maciej Budzicha, autora bloga Mediafun.pl. ...

Czy media zagraniczne są bardziej profesjonalne od polskich?. Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Michała Leksińskiego, który opowiedział czym różnią się media zagraniczne od polskich oraz jak wygląda zarządzanie kryzysowe? Zapraszamy do posłuchania. ...

Dobry PR-owiec powinien mieć doświadczenie dziennikarskie. Idealny PR-owiec –  jaki jest? Co jest zadaniem PR-owca i jaką wiedze powinien posiadać, by temu zadaniu sprostać? Jak ważne jest doświadczenie dziennikarskie w branży PR? Dlaczego? Na te wszystkie pytania odpowie Adam Burak, Dyrektor ds. ...

Wideo

Interaktywność podstawą bloga firmowego . Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Wojciecha Jabczyńskego, rzecznikiem prasowym Orange Polska. ...

Jaka jest największa pokusa influencerów?. Za nami kolejna, XIX, edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Maciej Budzicha, autora bloga Mediafun.pl. ...

Czy media zagraniczne są bardziej profesjonalne od polskich?. Za nami kolejna, XIX edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Fundacja internetPR.pl podczas tegorocznego Kongresu nagrała materiał wideo z udziałem Michała Leksińskiego, który opowiedział czym różnią się media zagraniczne od polskich oraz jak wygląda zarządzanie kryzysowe? Zapraszamy do posłuchania. ...

Dobry PR-owiec powinien mieć doświadczenie dziennikarskie. Idealny PR-owiec –  jaki jest? Co jest zadaniem PR-owca i jaką wiedze powinien posiadać, by temu zadaniu sprostać? Jak ważne jest doświadczenie dziennikarskie w branży PR? Dlaczego? Na te wszystkie pytania odpowie Adam Burak, Dyrektor ds. ...