Hejt sposobem na walkę z konkurencją

Hejt kojarzy się głównie ze słownymi przepychankami w sieci między młodzieżą. Jak wynika z raportu Wilki i owce w Internecie przeprowadzonego pod patronatem Biura Rzecznika Praw Dziecka, aż dla 10% respondentów umieszczanie negatywnych komentarzy jest formą rozrywki. 66% młodych Polaków stwierdziło, że zmieniło opinię, ponieważ zasugerowało się negatywnymi komentarzami w internecie, które zazwyczaj zostały napisane tylko po to, aby irytować innych.

Dla Fundacji internetPR.pl wypowiedział się adwokat Bartosz Gras z Fundacji Stop Hejterom. Zwrócił on uwagę, że nie można wskazać, czy jakaś grupa osób w sposób szczególny jest narażona na hejt. „Problem ten dotyczy każdego użytkownika sieci. Do Fundacji najczęściej zgłaszają się rodzice, których dzieci są ofiarami mowy nienawiści, nauczyciele, pracownicy oraz przełożeni, jak również osoby publiczne. W Polsce panuje niepisane przyzwolenie na tego typu praktyki jak hejt. W wielu krajach jest on zwyczajnie zabroniony. Owszem, można kogoś skrytykować, jednak trzeba mieć dowody na poparcie swoich słów. W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy również wzrost hejtu gospodarczego, kiedy to konkurencja w sposób utajniony, nieuczciwy oraz nierzetelny stara się oczernić organizację lub firmę, np. poprzez negatywne komentarze dotyczące produktu. Bardzo często wpisy te mijają się z prawdą” – mówi adwokat.

I choć internet jest jedynie przejaskrawioną rzeczywistością, firmy są wręcz zmuszone dbać o swój dobry wizerunek w sieci. W badaniu 2018 Edelman Trust Barometer zbadano poziom zaufania do biznesu, mediów, instytucji rządowych i organizacji pozarządowych.  Co się tyczy biznesu, 63% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem „dobra reputacja produktu może mnie skłonić do jego wypróbowania, jednak jeśli nie nabiorę zaufania do firmy stojącej za tym produktem, wkrótce przestanę go kupować, niezależnie od jego reputacji”1. Czy zatem hejt jest w stanie skutecznie obniżyć zaufanie do konkretnej organizacji?

Aby marka mogła czerpać korzyści ze swojej obecności w internecie, musi wiedzieć, jak właściwie wpływać na swoją e-reputację. Warto również dbać o swoją opinię w Google, ponieważ negatywne opinie na temat firmy zostaną tam zindeksowane. Czasami więc kilka nieprawdziwych informacji potwierdzonych przez kolejne osoby może bardzo rzutować na ogólny wizerunek organizacji.

Na pewne rzeczy można mieć jednak wpływ, dlatego firma powinna prowadzić dialog z otoczeniem, by nie dopuścić do osłabienia swoich relacji z klientem. A co robić z wszystkimi negatywnymi komentarzami? Usuwanie ich z pewnością obniży poziom zaufania klientów względem naszej firmy. Będzie to wyglądać, jakbyśmy bali się zmierzyć z krytyką, usiłowali tym samym coś zatuszować. Jednak negatywne komentarze, które zdecydowanie mijają się z prawdą, warto usunąć.

Każdy objaw hejtu powinien spotkać się z określoną reakcją. Jednak każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. W pierwszej kolejności należy skategoryzować wpisy na takie, które:
• wymagają merytorycznej odpowiedzi,
• można opatrzyć krótkim komentarzem, odesłać np. do strony www,
• nie będą przez nas komentowane; nie warto w ich przypadku wchodzić w jakąkolwiek merytoryczną polemikę2.

A co jest takiego w hejtowaniu, że ludzie mają ochotę je praktykować? Na to pytanie odpowie profesor Jerzy Bralczyk: „Słowo [»hejt«] krótkie, więc wygodne. Ale co ważniejsze, łatwiej hejtować niż nienawidzić. Trudno przecież przyznać się do nienawiści, która jest poważnym i negatywnym uczuciem. Obce, angielskie słowo ułatwia sprawę, nie ma w języku polskim tych samych konotacji. Hejter nie ma problemu z przyznaniem się do hejtowania. Bo jednak »uprawiać hejt« to nie to samo co »uprawiać nienawiść«. Choć powinniśmy takie zachowania podobnie piętnować”3. Hejt może być więc często wynikiem pewnej agresji, która rodzi się w człowieku, kiedy nie radzi sobie ze swoimi emocjami.

Dla przedsiębiorstwa może być pocieszający fakt, że przed owym „subtelnym problemem” stoi również jego konkurencja oraz konkurencja konkurencji. Przed tym samym wyzwaniem stoimy my. Przed tym samym wyzwaniem będą stały też nasze dzieci i dzieci naszych dzieci. Będą – o ile czegoś z tym nie zrobimy.

Już w 2000 roku Rada Europy zwracała uwagę na problem mowy nienawiści, który wzmógł się wraz z popularyzacją mediów społecznościowych. Według definicji mowa nienawiści obejmuje wszelkie formy wypowiedzi, które szerzą, propagują czy usprawiedliwiają nienawiść rasową, ksenofobię, antysemityzm, a także inne formy nienawiści bazujące na nietolerancji, m.in. nietolerancję wyrażającą się w agresywnym nacjonalizmie i etnocentryzmie oraz dyskryminację i wrogość wobec mniejszości, imigrantów i ludzi o imigranckim pochodzeniu4.

1 https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2018-10/2018_Edelman_Trust_Barometer_State_of_Business.pdf [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]

2 https://www.forbes.pl/opinie/jak-radzic-sobie-z-hejtem-porady-dla-firm/4bbkqvh [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]

3 http://metro.gazeta.pl/metro/1,50144,18801439,prof-bralczyk-latwiej-hejtowac-niz-nienawidzic-o-zawrotnej.html [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]

4 http://www.mowanienawisci.info/post/rada-europy/ [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]


Kaja Ciszewska, dziennikarka Fundacji internetPR.pl

Najnowsze

WP Pilot rusza z kampanią wizerunkową. Hasłem przewodnim jesiennej kampanii wizerunkowej platformy do odbioru tradycyjnej telewizji w wersji online jest „WP Pilot – Nowy sposób na telewizję bez kabla”. W centrum działań promocyjnych jest spot wideo z udziałem brand hero marki, różowego pączka. ...

Dołącz do Marketing Management Congress. Marketing Management Congress to pierwsze wydarzenie w Polsce skierowane wyłącznie do kadry zarządzającej działów marketingu, managerów, dyrektorów oraz specjalistów do spraw komunikacji wewnętrznej. Tematyka wydarzenia oscyluje wokół nabywania kluczowych umiejętności i narzędzi, które pozwolą tworzyć marketing przyszłości. ...

Nadchodzą #Jabłonki: pierwsza odsłona kampanii promującej najlepsze cechy Polaków. Polskie jabłko to coś absolutnie wyjątkowego w skali świata, przy tym zdrowe, smaczne i naturalne. Jabłonki możemy świętować już od maja, od momentu, kiedy kwitną jabłonie – wtedy korzystamy z rodzinnych pikników w sadach i degustujemy leżakujące cydry. ...

As serwisowy w Twoim domu. TAURON wspiera najlepszych sportowców. Startują rozgrywki Polskiej Ligi Siatkówki. Sponsorem tytularnym  Ligi Kobiecej oraz 1. Ligi Mężczyzn został TAURON. Dodatkowo koncern wesprze także Puchar Polski kobiet i mężczyzn, PlusLigę i Superpuchary Polski kobiet i mężczyzn. ...

Wideo

Nadchodzą #Jabłonki: pierwsza odsłona kampanii promującej najlepsze cechy Polaków. Polskie jabłko to coś absolutnie wyjątkowego w skali świata, przy tym zdrowe, smaczne i naturalne. Jabłonki możemy świętować już od maja, od momentu, kiedy kwitną jabłonie – wtedy korzystamy z rodzinnych pikników w sadach i degustujemy leżakujące cydry. ...

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...