facebook web

Hejt sposobem na walkę z konkurencją

Hejt kojarzy się głównie ze słownymi przepychankami w sieci między młodzieżą. Jak wynika z raportu Wilki i owce w Internecie przeprowadzonego pod patronatem Biura Rzecznika Praw Dziecka, aż dla 10% respondentów umieszczanie negatywnych komentarzy jest formą rozrywki. 66% młodych Polaków stwierdziło, że zmieniło opinię, ponieważ zasugerowało się negatywnymi komentarzami w internecie, które zazwyczaj zostały napisane tylko po to, aby irytować innych.

Dla Fundacji internetPR.pl wypowiedział się adwokat Bartosz Gras z Fundacji Stop Hejterom. Zwrócił on uwagę, że nie można wskazać, czy jakaś grupa osób w sposób szczególny jest narażona na hejt. „Problem ten dotyczy każdego użytkownika sieci. Do Fundacji najczęściej zgłaszają się rodzice, których dzieci są ofiarami mowy nienawiści, nauczyciele, pracownicy oraz przełożeni, jak również osoby publiczne. W Polsce panuje niepisane przyzwolenie na tego typu praktyki jak hejt. W wielu krajach jest on zwyczajnie zabroniony. Owszem, można kogoś skrytykować, jednak trzeba mieć dowody na poparcie swoich słów. W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy również wzrost hejtu gospodarczego, kiedy to konkurencja w sposób utajniony, nieuczciwy oraz nierzetelny stara się oczernić organizację lub firmę, np. poprzez negatywne komentarze dotyczące produktu. Bardzo często wpisy te mijają się z prawdą” – mówi adwokat.

I choć internet jest jedynie przejaskrawioną rzeczywistością, firmy są wręcz zmuszone dbać o swój dobry wizerunek w sieci. W badaniu 2018 Edelman Trust Barometer zbadano poziom zaufania do biznesu, mediów, instytucji rządowych i organizacji pozarządowych.  Co się tyczy biznesu, 63% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem „dobra reputacja produktu może mnie skłonić do jego wypróbowania, jednak jeśli nie nabiorę zaufania do firmy stojącej za tym produktem, wkrótce przestanę go kupować, niezależnie od jego reputacji”1. Czy zatem hejt jest w stanie skutecznie obniżyć zaufanie do konkretnej organizacji?

Aby marka mogła czerpać korzyści ze swojej obecności w internecie, musi wiedzieć, jak właściwie wpływać na swoją e-reputację. Warto również dbać o swoją opinię w Google, ponieważ negatywne opinie na temat firmy zostaną tam zindeksowane. Czasami więc kilka nieprawdziwych informacji potwierdzonych przez kolejne osoby może bardzo rzutować na ogólny wizerunek organizacji.

Na pewne rzeczy można mieć jednak wpływ, dlatego firma powinna prowadzić dialog z otoczeniem, by nie dopuścić do osłabienia swoich relacji z klientem. A co robić z wszystkimi negatywnymi komentarzami? Usuwanie ich z pewnością obniży poziom zaufania klientów względem naszej firmy. Będzie to wyglądać, jakbyśmy bali się zmierzyć z krytyką, usiłowali tym samym coś zatuszować. Jednak negatywne komentarze, które zdecydowanie mijają się z prawdą, warto usunąć.

Każdy objaw hejtu powinien spotkać się z określoną reakcją. Jednak każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. W pierwszej kolejności należy skategoryzować wpisy na takie, które:
• wymagają merytorycznej odpowiedzi,
• można opatrzyć krótkim komentarzem, odesłać np. do strony www,
• nie będą przez nas komentowane; nie warto w ich przypadku wchodzić w jakąkolwiek merytoryczną polemikę2.

A co jest takiego w hejtowaniu, że ludzie mają ochotę je praktykować? Na to pytanie odpowie profesor Jerzy Bralczyk: „Słowo [»hejt«] krótkie, więc wygodne. Ale co ważniejsze, łatwiej hejtować niż nienawidzić. Trudno przecież przyznać się do nienawiści, która jest poważnym i negatywnym uczuciem. Obce, angielskie słowo ułatwia sprawę, nie ma w języku polskim tych samych konotacji. Hejter nie ma problemu z przyznaniem się do hejtowania. Bo jednak »uprawiać hejt« to nie to samo co »uprawiać nienawiść«. Choć powinniśmy takie zachowania podobnie piętnować”3. Hejt może być więc często wynikiem pewnej agresji, która rodzi się w człowieku, kiedy nie radzi sobie ze swoimi emocjami.

Dla przedsiębiorstwa może być pocieszający fakt, że przed owym „subtelnym problemem” stoi również jego konkurencja oraz konkurencja konkurencji. Przed tym samym wyzwaniem stoimy my. Przed tym samym wyzwaniem będą stały też nasze dzieci i dzieci naszych dzieci. Będą – o ile czegoś z tym nie zrobimy.

Już w 2000 roku Rada Europy zwracała uwagę na problem mowy nienawiści, który wzmógł się wraz z popularyzacją mediów społecznościowych. Według definicji mowa nienawiści obejmuje wszelkie formy wypowiedzi, które szerzą, propagują czy usprawiedliwiają nienawiść rasową, ksenofobię, antysemityzm, a także inne formy nienawiści bazujące na nietolerancji, m.in. nietolerancję wyrażającą się w agresywnym nacjonalizmie i etnocentryzmie oraz dyskryminację i wrogość wobec mniejszości, imigrantów i ludzi o imigranckim pochodzeniu4.

1 https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2018-10/2018_Edelman_Trust_Barometer_State_of_Business.pdf [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]

2 https://www.forbes.pl/opinie/jak-radzic-sobie-z-hejtem-porady-dla-firm/4bbkqvh [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]

3 http://metro.gazeta.pl/metro/1,50144,18801439,prof-bralczyk-latwiej-hejtowac-niz-nienawidzic-o-zawrotnej.html [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]

4 http://www.mowanienawisci.info/post/rada-europy/ [dostęp z dnia 21.01.2019 r.]


Kaja Ciszewska, dziennikarka Fundacji internetPR.pl

Najnowsze

Rozmowa z profesorem Jerzym Olędzkim: ponad 50% materiałów PR-owych jest wykorzystywanych przez media . W ostatnich latach można zauważyć zmianę sposobu funkcjonowania dziennikarzy i mediów w ogóle. Skrzynki odbiorcze dziennikarzy zasypywane są mailami od PR-owców, a więc źródło artykułów i informacji publikowanych w mediach coraz częściej pochodzi z agencji PR-owych. ...

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Postaw na witrynę mobile-friendly. Być może już niedługo komputery stacjonarne będą służyć nam tylko do pracy, a szukać interesujących treści w internecie będziemy wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Jego konsumpcja na smartfonach i tabletach stale rośnie i według wielu badań generowany na nich ruch w sieci już od kilku lat przewyższa ten pochodzący z urządzeń stacjonarnych. ...

Różnice między PR a promocją i reklamą się zacierają. Rada Etyki Public Relations bije na alarm. Pojęcie public relations się rozmywa. PR jest mieszany z innymi formami komunikacji i różnice między nim a promocją, reklamą czy nawet CSR się zacierają. Prowadzi to do destrukcji w społeczeństwie wartości etycznych takich jak zaufanie, wiarygodność czy szacunek dla odbiorcy. ...

Jakie działania podejmują banki w ramach CSR-u. Dla banków – tak jak i dla wielu innych podmiotów działających na rynku – liczy się przede wszystkim osiąganie zysków. W swojej działalności nie skupiają się jednak tylko na aspekcie finansowym. Coraz większe znaczenie mają dla nich również takie kwestie, jak potrzeby pracowników, klientów, społeczności lokalnych, wspieranie kultury, edukacji czy ochrona środowiska. ...

Wideo

Rozmowa z profesorem Jerzym Olędzkim: ponad 50% materiałów PR-owych jest wykorzystywanych przez media . W ostatnich latach można zauważyć zmianę sposobu funkcjonowania dziennikarzy i mediów w ogóle. Skrzynki odbiorcze dziennikarzy zasypywane są mailami od PR-owców, a więc źródło artykułów i informacji publikowanych w mediach coraz częściej pochodzi z agencji PR-owych. ...

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Postaw na witrynę mobile-friendly. Być może już niedługo komputery stacjonarne będą służyć nam tylko do pracy, a szukać interesujących treści w internecie będziemy wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Jego konsumpcja na smartfonach i tabletach stale rośnie i według wielu badań generowany na nich ruch w sieci już od kilku lat przewyższa ten pochodzący z urządzeń stacjonarnych. ...

Jakie działania podejmują banki w ramach CSR-u. Dla banków – tak jak i dla wielu innych podmiotów działających na rynku – liczy się przede wszystkim osiąganie zysków. W swojej działalności nie skupiają się jednak tylko na aspekcie finansowym. Coraz większe znaczenie mają dla nich również takie kwestie, jak potrzeby pracowników, klientów, społeczności lokalnych, wspieranie kultury, edukacji czy ochrona środowiska. ...

Postmillenialsi – instrukcja obsługi. Postmillenialsi, jacy są? Czym się charakteryzują? Jak pracować z pokoleniem Z? Czy to jest łatwe? Na te i inne pytania odpowiada Sylwia Królikowska, trenerka biznesu z Van Dahlen Group. ...