facebook web

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji


Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować?


Mózg nie lubi się pocić

„Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego na podstawie pierwszego wrażenia jesteśmy w stanie wywnioskować bardzo dużo informacji o osobie czy o danej sytuacji.” - mówi w wywiadzie Marlena Momot z Autokreacji.

Dotyczy to nie tylko kontaktu twarzą w twarz. Jeżeli nasza strona internetowa przypomina stronę nieaktualizowana przynajmniej od 10 lat, a dodatkowo ciężko jest znaleźć do nas kontakt, a opis produktu i usługi jest bardzo niskiej jakości, to szanse, że potencjalny klient będzie chciał z nami zawiązać współpracę są raczej niewielkie.

Inna sytuacja to np. spotkanie biznesowe. Jeżeli nie potrafimy się na nim zaprezentować - podajemy niedbale dłoń, nie wiemy co zrobić z rękami wiec wkładamy je np. do kieszeni. Dodatkowo mówimy trudnym niedbałym językiem, który jest  niezrozumiały dla klienta, żujemy gumę lub nie utrzymujemy kontaktu wzrokowego, to nie dajemy klientowi powodu do zaufania nam. Dlaczego? Bo nie widzi on w nas eksperta w naszym fachu.

Jeżeli nasze pierwsze wrażenie będzie wyglądało właśnie w ten sposób, to klient może nie tylko nie skorzystać z naszej oferty, ale również  zainteresować się ofertą konkurencji. A my nie dostaniemy już „drugiej szansy” na zrobie nie pierwszego wrażenia.
 

Pierwsze wrażenie - to da się zaplanować?

Na szczęście mamy częściowy wpływ na to jakie wrażenie wywieramy na innych. Warto wywoływać pozytywne wrażenie, bo zazwyczaj wybieramy do współpracy osoby, które lubimy. Na co mamy wpływ?

„Zwykle na szkoleniach przytaczamy teorie Jana Stępniewskiego 
4 x 20, która mówi że ważnych jest pierwszych 20 kroków, pierwszych 20 słów, 20 cm twarzy oraz pierwsze 20 sekund” - dodaje Alina Osowska z Autokreacji.  Ważne jest zatem pierwsze 20 kroków, gestów, to czy wchodzimy na spotkanie pewnym krokiem czy inicjujemy uścisk dłoni.

Ważne jest również 20 pierwszych słów. Niebanalne przedstawienie się i interesujący small talk to przepis, który na pewno zadziała na naszą korzyść. Pamiętajmy też o mimice, czyli 20 centymetrów twarzy. Tu najlepiej sprawdzi się także uśmiech, który wprowadzi do rozmowy przyjazną atmosferę. Czas, który określa pierwsze wrażenie jest dość umowny, każda teoria mówi coś innego. Jednak najważniejsze jest to, aby nie bagatelizować pierwszego wrażenia i jego wpływu na sytuacje biznesowe.

Najnowsze

A co ty wiesz o początkach reklamy telewizyjnej w Polsce?. Jak wyglądały początki polskiej reklamy telewizyjnej? Kim byli ludzie, którzy ją tworzyli? Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z Agatą Jakóbczak, autorką książki Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80.–90. ...

Internauci oczekują od wideo większych emocji. Co im je zapewni?. Wideo jest formą przekazu informacji jednogłośnie preferowaną przez użytkowników. To oni jako potencjalni klienci sklepów czy moc sprawcza rozmaitych akcji opierających się na liczbie uczestników mają decydujące zdanie, jeśli chodzi o stosowane formy przekazu. ...

Firmy walczą o millenialsów. Czego młodzi ludzie oczekują od marek?. Walka firm o konsumenta jest dziś bardzo trudna. Duża konkurencja powoduje, że sama wysoka jakość produktów lub usług czasami nie wystarcza. Dlatego aby przyciągnąć do siebie klientów, wiele firm chce być kojarzonych z danym stylem życia. ...

Są co najmniej 3 powody, żeby prowadzić bloga. Blogowanie najczęściej kojarzy się z tematami, które szeroko można określić jako lifestyle. Jedzenie, ubrania, gadżety i podróże to jedne z najpopularniejszych tematów. Niech pierwszy wyłączy Wi-Fi, kto by nie zajrzał na wpisy blogowe o tytułach: zatyczki wychodzą z uszu lub nasze soczewki patrzą na ciebie? Jeżeli jeszcze nie prowadzisz firmowego bloga to załóż go już dziś. ...

Wideo

A co ty wiesz o początkach reklamy telewizyjnej w Polsce?. Jak wyglądały początki polskiej reklamy telewizyjnej? Kim byli ludzie, którzy ją tworzyli? Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z Agatą Jakóbczak, autorką książki Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80.–90. ...

Firmy walczą o millenialsów. Czego młodzi ludzie oczekują od marek?. Walka firm o konsumenta jest dziś bardzo trudna. Duża konkurencja powoduje, że sama wysoka jakość produktów lub usług czasami nie wystarcza. Dlatego aby przyciągnąć do siebie klientów, wiele firm chce być kojarzonych z danym stylem życia. ...

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...