facebook web

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji

Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować?


Mózg nie lubi się pocić

„Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego na podstawie pierwszego wrażenia jesteśmy w stanie wywnioskować bardzo dużo informacji o osobie czy o danej sytuacji.” - mówi w wywiadzie Marlena Momot z Autokreacji.

Dotyczy to nie tylko kontaktu twarzą w twarz. Jeżeli nasza strona internetowa przypomina stronę nieaktualizowana przynajmniej od 10 lat, a dodatkowo ciężko jest znaleźć do nas kontakt, a opis produktu i usługi jest bardzo niskiej jakości, to szanse, że potencjalny klient będzie chciał z nami zawiązać współpracę są raczej niewielkie.

Inna sytuacja to np. spotkanie biznesowe. Jeżeli nie potrafimy się na nim zaprezentować - podajemy niedbale dłoń, nie wiemy co zrobić z rękami wiec wkładamy je np. do kieszeni. Dodatkowo mówimy trudnym niedbałym językiem, który jest  niezrozumiały dla klienta, żujemy gumę lub nie utrzymujemy kontaktu wzrokowego, to nie dajemy klientowi powodu do zaufania nam. Dlaczego? Bo nie widzi on w nas eksperta w naszym fachu.

Jeżeli nasze pierwsze wrażenie będzie wyglądało właśnie w ten sposób, to klient może nie tylko nie skorzystać z naszej oferty, ale również  zainteresować się ofertą konkurencji. A my nie dostaniemy już „drugiej szansy” na zrobie nie pierwszego wrażenia.
 

Pierwsze wrażenie - to da się zaplanować?

Na szczęście mamy częściowy wpływ na to jakie wrażenie wywieramy na innych. Warto wywoływać pozytywne wrażenie, bo zazwyczaj wybieramy do współpracy osoby, które lubimy. Na co mamy wpływ?

„Zwykle na szkoleniach przytaczamy teorie Jana Stępniewskiego 
4 x 20, która mówi że ważnych jest pierwszych 20 kroków, pierwszych 20 słów, 20 cm twarzy oraz pierwsze 20 sekund” - dodaje Alina Osowska z Autokreacji.  Ważne jest zatem pierwsze 20 kroków, gestów, to czy wchodzimy na spotkanie pewnym krokiem czy inicjujemy uścisk dłoni.

Ważne jest również 20 pierwszych słów. Niebanalne przedstawienie się i interesujący small talk to przepis, który na pewno zadziała na naszą korzyść. Pamiętajmy też o mimice, czyli 20 centymetrów twarzy. Tu najlepiej sprawdzi się także uśmiech, który wprowadzi do rozmowy przyjazną atmosferę. Czas, który określa pierwsze wrażenie jest dość umowny, każda teoria mówi coś innego. Jednak najważniejsze jest to, aby nie bagatelizować pierwszego wrażenia i jego wpływu na sytuacje biznesowe.

Najnowsze

Rozmowa z profesorem Jerzym Olędzkim: ponad 50% materiałów PR-owych jest wykorzystywanych przez media . W ostatnich latach można zauważyć zmianę sposobu funkcjonowania dziennikarzy i mediów w ogóle. Skrzynki odbiorcze dziennikarzy zasypywane są mailami od PR-owców, a więc źródło artykułów i informacji publikowanych w mediach coraz częściej pochodzi z agencji PR-owych. ...

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Postaw na witrynę mobile-friendly. Być może już niedługo komputery stacjonarne będą służyć nam tylko do pracy, a szukać interesujących treści w internecie będziemy wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Jego konsumpcja na smartfonach i tabletach stale rośnie i według wielu badań generowany na nich ruch w sieci już od kilku lat przewyższa ten pochodzący z urządzeń stacjonarnych. ...

Różnice między PR a promocją i reklamą się zacierają. Rada Etyki Public Relations bije na alarm. Pojęcie public relations się rozmywa. PR jest mieszany z innymi formami komunikacji i różnice między nim a promocją, reklamą czy nawet CSR się zacierają. Prowadzi to do destrukcji w społeczeństwie wartości etycznych takich jak zaufanie, wiarygodność czy szacunek dla odbiorcy. ...

Jakie działania podejmują banki w ramach CSR-u. Dla banków – tak jak i dla wielu innych podmiotów działających na rynku – liczy się przede wszystkim osiąganie zysków. W swojej działalności nie skupiają się jednak tylko na aspekcie finansowym. Coraz większe znaczenie mają dla nich również takie kwestie, jak potrzeby pracowników, klientów, społeczności lokalnych, wspieranie kultury, edukacji czy ochrona środowiska. ...

Wideo

Rozmowa z profesorem Jerzym Olędzkim: ponad 50% materiałów PR-owych jest wykorzystywanych przez media . W ostatnich latach można zauważyć zmianę sposobu funkcjonowania dziennikarzy i mediów w ogóle. Skrzynki odbiorcze dziennikarzy zasypywane są mailami od PR-owców, a więc źródło artykułów i informacji publikowanych w mediach coraz częściej pochodzi z agencji PR-owych. ...

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Postaw na witrynę mobile-friendly. Być może już niedługo komputery stacjonarne będą służyć nam tylko do pracy, a szukać interesujących treści w internecie będziemy wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Jego konsumpcja na smartfonach i tabletach stale rośnie i według wielu badań generowany na nich ruch w sieci już od kilku lat przewyższa ten pochodzący z urządzeń stacjonarnych. ...

Jakie działania podejmują banki w ramach CSR-u. Dla banków – tak jak i dla wielu innych podmiotów działających na rynku – liczy się przede wszystkim osiąganie zysków. W swojej działalności nie skupiają się jednak tylko na aspekcie finansowym. Coraz większe znaczenie mają dla nich również takie kwestie, jak potrzeby pracowników, klientów, społeczności lokalnych, wspieranie kultury, edukacji czy ochrona środowiska. ...

Postmillenialsi – instrukcja obsługi. Postmillenialsi, jacy są? Czym się charakteryzują? Jak pracować z pokoleniem Z? Czy to jest łatwe? Na te i inne pytania odpowiada Sylwia Królikowska, trenerka biznesu z Van Dahlen Group. ...