facebook web

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa

W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne?

Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin serwisu, na którym to wideo zostało zamieszczone. Bez pozwolenia nie możemy ani korzystać z utworu w celach zarobkowych, ani go przerabiać – byłoby to naruszeniem autorskich praw osobistych, ponieważ to autor decyduje o tym, w jaki sposób jego utwór może być modyfikowany.
„W każdym przypadku musimy pamiętać o poszanowaniu autorskich praw osobistych. Należy spróbować ustalić, kto jest autorem, i podać jego imię i nazwisko oraz źródło pochodzenia filmu” – mówi w wywiadzie prawnik Marek Grąbczewski, specjalista w zakresie prawa własności intelektualnej.
A co z darmowymi zdjęciami dostępnymi w internecie? Czy możemy swobodnie je pobierać, rozpowszechniać i przerabiać (tworzyć z nich utwory zależne)? Aby to ustalić, powinniśmy zapoznać się z regulaminem serwisu internetowego, na którym są one opublikowane. Jeśli regulamin ten nie określa naszych uprawnień jednoznacznie, lepiej powstrzymać się od korzystania z fotografii znalezionej na takim serwisie, chyba że uzyskaliśmy na to zgodę jej autora lub podmiotu mającego autorskie prawa majątkowe do zdjęcia.

Załączniki

Pobierz w wybranym formacie

Najnowsze

Jak zdobywać największe zasięgi w social mediach?. Podczas tegorocznego Social Media Week w Warszawie zadaliśmy kilka pytań Rafałowi Myślińskiemu, który wypowiedział się na temat współpracy z influencerami i o prowadzeniu stron w social mediach. Zapraszamy do przesłuchania. ...

Jak skutecznie analizować działania prowadzone online. Podczas tegorocznego Social Media Week w Warszawie zadaliśmy kilka pytań Mateuszowi Muryjasowi, który wypowiedział się na temat analizy działań w social mediach i online w ogóle. Zapraszamy do przesłuchania. ...

Prywatne poglądy rzecznika - czy mogą zagrozić firmie?. Eksperci ds. komunikacji komentują sprawę zwolnienia pracownika w IKEA (biuro prasowe IKEA). W artykule na portalu wirtualnemedia.pl profesor Dariusz Tworzydło wysnuł tezę, która zachęciła członków Klubu rzeczników w PSPR do zastanowienia się nad tym, czy poglądy rzecznika prasowego firmy mogą zaszkodzić firmie w kryzysie, czy rzecznik powinien podzielać wartości firmy i czy...

Aby przetwarzać dane osobowe wcale nie potrzebujesz zgody. Chociaż o RODO powiedziano i napisano już wiele, w niektórych organizacjach ciągle panuje przekonanie, że aby móc przetwarzać dane osobowe jakiejś osoby, trzeba uzyskać jej zgodę. To oczywiście nieprawda – podstawy przetwarzania danych osobowych mogą być różne. ...

Wideo

Jak zdobywać największe zasięgi w social mediach?. Podczas tegorocznego Social Media Week w Warszawie zadaliśmy kilka pytań Rafałowi Myślińskiemu, który wypowiedział się na temat współpracy z influencerami i o prowadzeniu stron w social mediach. Zapraszamy do przesłuchania. ...

Jak skutecznie analizować działania prowadzone online. Podczas tegorocznego Social Media Week w Warszawie zadaliśmy kilka pytań Mateuszowi Muryjasowi, który wypowiedział się na temat analizy działań w social mediach i online w ogóle. Zapraszamy do przesłuchania. ...

Aby przetwarzać dane osobowe wcale nie potrzebujesz zgody. Chociaż o RODO powiedziano i napisano już wiele, w niektórych organizacjach ciągle panuje przekonanie, że aby móc przetwarzać dane osobowe jakiejś osoby, trzeba uzyskać jej zgodę. To oczywiście nieprawda – podstawy przetwarzania danych osobowych mogą być różne. ...

Jaka jest przyszłość Facebooka?. Fundacja InternetPR uczestniczyła w tegorocznej edycji Social Media Week. Zapraszamy do przesłuchania wypowiedzi Franciszka Georgiewa, CEO z agencji Social Tigers. ...