facebook web

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?


Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. Mam tu na myśli eksperckie i poradnikowe materiały wideo oraz storytelling. Na pewno informacja ekspercka będzie rosła w siłę.

Niewiele firm zamieszcza kontent wideo we własnej przestrzeni. Przyzwyczailiśmy się do wkładania kontentu wideo na YT, gdyż jest to narzędzie bezpłatne i wygodne. Natomiast mało osób zwraca uwagę, że to YT (Google) jest właścicielem playera i to on dyktuje warunki. Umieszczanie kontentu wideo we własnej przestrzeni, choćby w biurze prasowym, może stać się zalążkiem telewizji firmowej. Obecnie w polskich realiach telewizje firmowe nie funkcjonują. Wiele firm uważa, że ich prowadzenie jest bardzo czasochłonne i kosztowne, choć nie jest to prawdą.

Co do mediów lokalnych, mają one kontent dopasowany do swoich odbiorców, ale często borykają się z brakiem dostępu do dobrych ekspertów z dużych miast. Dlatego bardzo pomocne są wszelkiego rodzaju agencje informacyjne tworzące kontent wideo, który w ramach bezpłatnej licencji przekazują mediom. Problemem telewizji lokalnych jest poza tym brak pomysłu na monetyzację treści, jak również ograniczony dostęp do reklamodawców z wielkich aglomeracji. Ponadto media lokalne nie mają odpowiedniej technologii – mówię tu o jakości i standardzie serwisów internetowych. Materiały emitowane w telewizjach lokalnych często nie są też wyłapywane przez monitoring mediów.

Jakie zmiany czekają nas w 2018 roku

Uważam, że w dobie wzrostu popytu na kontent wideo będzie wzrastać rola agencji informacyjnych. Wydawcy nie będą w stanie sami wyprodukować wystarczającej liczby materiałów wideo. Bardzo ważną rolę mogą odgrywać również same firmy poprzez tworzenie kontentu wideo w formacie i standardzie, które będą spełniały potrzeby mediów. Obecnie taki model nie funkcjonuje, gdyż tylko nieliczne firmy umieszczają kontent wideo w swoich biurach prasowych. A jeżeli już to robią, jest on serwowany z poziomu YT i można go tylko odtwarzać. Kontent na YT z punktu widzenia mediów praktycznie jest bezużyteczny, gdyż nie mogą go one pobrać i opracować.

Moim zdaniem w najbliższych latach zwiększy się także rola telewizji i innych mediów lokalnych. Coraz bardziej zaczyna nas interesować to, co się dzieje blisko nas. 

Jakie wyzwania czekają nas w 2018 roku

Rośnie widownia Netflixa, który cały czas dopasowuje ofertę do polskich odbiorców i dzięki temu zwiększa liczbę klientów. Największą bolączką i problemem polskiej telewizji jest jakość kontentu czy też tworzenie coraz większej liczby reality show o bardzo niskim poziomie. Dlatego największym wyzwaniem dla telewizji w 2018 roku będzie zatrzymanie młodej publiczności przed ekranami telewizorów.

Kolejnym wyzwaniem dla mediów będzie znalezienie sposobu na wyróżnienie się wśród innych stacji radiowych, telewizji czy serwisów internetowych, gdyż serwowany kontent jest bardzo podobny. 

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku 

Uważam, że będzie powstawało coraz więcej programów i formatów telewizyjnych bardziej angażujących odbiorców. Myślę tu o interaktywnych programach, o których zakończeniu czy obsadzie będzie mógł zadecydować odbiorca. 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018 roku 

Fake newsy nie są już tylko problemem social mediów. Telewizja, radio, prasa dalej będą zalewane różnego rodzaju fałszywymi informacjami. 



Chcesz wiedzieć więcej o branży wideo? Obejrzyj podsumowanie 2017 roku oraz trendy w wersji wideo. 

 

 


Justyna Wasinkiewicz - kierownik multimedialnej redakcji infoWire.pl i domu produkcyjnego videoPR.pl

Najnowsze

A co ty wiesz o początkach reklamy telewizyjnej w Polsce?. Jak wyglądały początki polskiej reklamy telewizyjnej? Kim byli ludzie, którzy ją tworzyli? Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z Agatą Jakóbczak, autorką książki Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80.–90. ...

Internauci oczekują od wideo większych emocji. Co im je zapewni?. Wideo jest formą przekazu informacji jednogłośnie preferowaną przez użytkowników. To oni jako potencjalni klienci sklepów czy moc sprawcza rozmaitych akcji opierających się na liczbie uczestników mają decydujące zdanie, jeśli chodzi o stosowane formy przekazu. ...

Firmy walczą o millenialsów. Czego młodzi ludzie oczekują od marek?. Walka firm o konsumenta jest dziś bardzo trudna. Duża konkurencja powoduje, że sama wysoka jakość produktów lub usług czasami nie wystarcza. Dlatego aby przyciągnąć do siebie klientów, wiele firm chce być kojarzonych z danym stylem życia. ...

Są co najmniej 3 powody, żeby prowadzić bloga. Blogowanie najczęściej kojarzy się z tematami, które szeroko można określić jako lifestyle. Jedzenie, ubrania, gadżety i podróże to jedne z najpopularniejszych tematów. Niech pierwszy wyłączy Wi-Fi, kto by nie zajrzał na wpisy blogowe o tytułach: zatyczki wychodzą z uszu lub nasze soczewki patrzą na ciebie? Jeżeli jeszcze nie prowadzisz firmowego bloga to załóż go już dziś. ...

Wideo

A co ty wiesz o początkach reklamy telewizyjnej w Polsce?. Jak wyglądały początki polskiej reklamy telewizyjnej? Kim byli ludzie, którzy ją tworzyli? Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z Agatą Jakóbczak, autorką książki Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80.–90. ...

Firmy walczą o millenialsów. Czego młodzi ludzie oczekują od marek?. Walka firm o konsumenta jest dziś bardzo trudna. Duża konkurencja powoduje, że sama wysoka jakość produktów lub usług czasami nie wystarcza. Dlatego aby przyciągnąć do siebie klientów, wiele firm chce być kojarzonych z danym stylem życia. ...

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...