facebook web

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?


Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. Mam tu na myśli eksperckie i poradnikowe materiały wideo oraz storytelling. Na pewno informacja ekspercka będzie rosła w siłę.

Niewiele firm zamieszcza kontent wideo we własnej przestrzeni. Przyzwyczailiśmy się do wkładania kontentu wideo na YT, gdyż jest to narzędzie bezpłatne i wygodne. Natomiast mało osób zwraca uwagę, że to YT (Google) jest właścicielem playera i to on dyktuje warunki. Umieszczanie kontentu wideo we własnej przestrzeni, choćby w biurze prasowym, może stać się zalążkiem telewizji firmowej. Obecnie w polskich realiach telewizje firmowe nie funkcjonują. Wiele firm uważa, że ich prowadzenie jest bardzo czasochłonne i kosztowne, choć nie jest to prawdą.

Co do mediów lokalnych, mają one kontent dopasowany do swoich odbiorców, ale często borykają się z brakiem dostępu do dobrych ekspertów z dużych miast. Dlatego bardzo pomocne są wszelkiego rodzaju agencje informacyjne tworzące kontent wideo, który w ramach bezpłatnej licencji przekazują mediom. Problemem telewizji lokalnych jest poza tym brak pomysłu na monetyzację treści, jak również ograniczony dostęp do reklamodawców z wielkich aglomeracji. Ponadto media lokalne nie mają odpowiedniej technologii – mówię tu o jakości i standardzie serwisów internetowych. Materiały emitowane w telewizjach lokalnych często nie są też wyłapywane przez monitoring mediów.

Jakie zmiany czekają nas w 2018 roku

Uważam, że w dobie wzrostu popytu na kontent wideo będzie wzrastać rola agencji informacyjnych. Wydawcy nie będą w stanie sami wyprodukować wystarczającej liczby materiałów wideo. Bardzo ważną rolę mogą odgrywać również same firmy poprzez tworzenie kontentu wideo w formacie i standardzie, które będą spełniały potrzeby mediów. Obecnie taki model nie funkcjonuje, gdyż tylko nieliczne firmy umieszczają kontent wideo w swoich biurach prasowych. A jeżeli już to robią, jest on serwowany z poziomu YT i można go tylko odtwarzać. Kontent na YT z punktu widzenia mediów praktycznie jest bezużyteczny, gdyż nie mogą go one pobrać i opracować.

Moim zdaniem w najbliższych latach zwiększy się także rola telewizji i innych mediów lokalnych. Coraz bardziej zaczyna nas interesować to, co się dzieje blisko nas. 

Jakie wyzwania czekają nas w 2018 roku

Rośnie widownia Netflixa, który cały czas dopasowuje ofertę do polskich odbiorców i dzięki temu zwiększa liczbę klientów. Największą bolączką i problemem polskiej telewizji jest jakość kontentu czy też tworzenie coraz większej liczby reality show o bardzo niskim poziomie. Dlatego największym wyzwaniem dla telewizji w 2018 roku będzie zatrzymanie młodej publiczności przed ekranami telewizorów.

Kolejnym wyzwaniem dla mediów będzie znalezienie sposobu na wyróżnienie się wśród innych stacji radiowych, telewizji czy serwisów internetowych, gdyż serwowany kontent jest bardzo podobny. 

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku 

Uważam, że będzie powstawało coraz więcej programów i formatów telewizyjnych bardziej angażujących odbiorców. Myślę tu o interaktywnych programach, o których zakończeniu czy obsadzie będzie mógł zadecydować odbiorca. 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018 roku 

Fake newsy nie są już tylko problemem social mediów. Telewizja, radio, prasa dalej będą zalewane różnego rodzaju fałszywymi informacjami. 



Chcesz wiedzieć więcej o branży wideo? Obejrzyj podsumowanie 2017 roku oraz trendy w wersji wideo. 

 

 


Justyna Wasinkiewicz - kierownik multimedialnej redakcji infoWire.pl i domu produkcyjnego videoPR.pl

Najnowsze

MSL otwiera biuro w Turcji. MSL kontynuuje inwestycje na rynkach wschodzących i otwiera biuro w Stambule. Nowootwarty oddział wzmocni zasięg geograficzny sieci, a co za tym idzie umożliwi pracę z obecnymi klientami w tym regionie zarządzanym przez Sebastiana Hejnowskiego. ...

6 błędów popełnianych w marketingu mobilnym. Narzędzia marketingu mobilnego coraz częściej i coraz szerzej wykorzystywane są w działalności biznesowej. Dzieje się tak, ponieważ to bardzo bezpośredni kanał komunikacji z klientami, którzy nie wyobrażają sobie życia bez swoich telefonów i iPhonów. ...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Klikam albo znikam - czego tak naprawdę potrzebuje współczesny klient. Dzielimy ich według pokoleń, kategoryzujemy zgodnie z zainteresowaniami czy prowadzonym trybem życia. Tymczasem współczesnych klientów, choć z pewnością tak różnych pod wieloma względami, bezdyskusyjnie łączy jedno – ma być szybko, wygodnie i bezpiecznie, czyli innymi słowy: superkomfortowo. ...

Wideo

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...