facebook web

Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli co powinno mówić Twoje logo?

Dla jednych logo to obrazek na siatce z supermarketu, dla drugich niezbędny element markowego ubrania. Za pomocą logo wyrażamy się jako konsumenci lub fani, z drugiej strony – jako osoby publiczne czy firmy. Czym ono jest naprawdę i jak się ma znaczek na bieliźnie do symbolu wielkiego koncernu?


Dla grafika logo jest podstawowym i najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Jeśli tworzymy ją od podstaw
– zaczynamy właśnie od logo. W tej małej przestrzeni każdy szczegół ma znaczenie; nie tylko kolor, ale odcień, nie tylko kształt, ale dokładna krzywizna każdej krawędzi. Kiedy stworzymy dobre logo, reszta wizualnej tożsamości marki jest już tylko uzupełnieniem. Wyciągamy kolor, element, powtarzamy kształt i już wiemy, że ta koperta czy ten pendrive należą do tej, a nie innej firmy.

Ale skąd wiadomo, że dany kolor czy dany kształt są dobre dla danego logo? Działają tu podstawowe zasady teorii widzenia, które musimy skonfrontować z pożądanym wizerunkiem marki. Ostre kształty sugerują ryzyko, niebezpieczeństwo, ale także dynamikę i siłę. Wszelkie obłości i krągłości wskazują na spokój, bezpieczeństwo. Warto zwrócić również uwagę na kolory. Czerwień to energia i pasja, w pierwotnym odruchu powoduje u widzącego wzrost tętna. Zieleń uspokaja i kojarzy się z bezpieczeństwem. Oprócz fizjologii widzenia ważne są też aspekty kulturowe. Kolor biały w kulturze Zachodu oznacza czystość i dobro, w Chinach jest zwiastunem nieszczęścia i symbolem żałoby. Oczywiście wiele logo łączy w sobie różne kolory i kształty, ale przy tworzeniu każdego znaku warto o powyższych aspektach pamiętać, choćby zwracając uwagę na ogólny wydźwięk kompozycji, i upewnić się, że oddaje on ducha danej marki.

Po co komu księga znaku?

Rzecz staje się trudniejsza, kiedy mamy do czynienia z gotowym logo i musimy stworzyć coś na jego podstawie – np. baner, papier firmowy. Dużym ułatwieniem jest w takim momencie księga znaku, w której oprócz samego logo powinny znaleźć się wykorzystane kolory, dopuszczalne wymiary, a także jego alternatywne wersje: Wersja monochromatyczna, czyli przedstawienie logo jednym kolorem w różnych jego odcieniach (najczęściej są to szarości), oraz wariant czarno-biały, często mylony z monochromatycznym, w odróżnieniu od którego nie zawiera przejść tonalnych, ale wyłącznie stuprocentową czerń i biel. Jest to duże ułatwienie choćby w sytuacjach, kiedy dane logo trzeba zestawić z wieloma innymi w taki sposób, aby całość prezentowała się estetycznie. Oczywiście można po prostu zmienić kolor we właściwościach obrazka lub druku, ale brak jednoznacznego wzorca co do wyglądu każdej możliwej wersji powoduje niekonsekwencję w ich stosowaniu, a co za tym idzie – rozmycie identyfikacji wizualnej marki. Dobra księga znaku gwarantuje wizerunkową spójność oraz chroni przed wypaczeniem tworu artysty – grafika, zatem jej stworzenie leży w interesie obu stron.

Rebranding, czyli przeżucie i wyplucie

Rebranding przez odświeżenie czy zmianę identyfikacji wizualnej jest niełatwym procesem zarówno dla projektanta, jak i samej marki. Najczęściej firmie zależy na zachowaniu jak największej liczby elementów przy jednoczesnym unowocześnieniu logo. Wtedy zaczyna się sztuka negocjacji; konfrontacja historii firmy i zasad nowoczesnego projektowania wymaga kompromisów. W przypadku 16-letniej spółki, jaką jest netPR.pl, pozostanie przy charakterystycznym symbolu oka było właściwie niezbędne. Jest ono głównym elementem zarówno starego, jak i nowego logotypu i stanowi element łączący, co przy rebrandingu jest niezwykle ważne. Najpierw widzimy, potem czytamy, a zatem sama nazwa nie wystarczy, aby skojarzyć markę. Tak więc netPR-owe oko zostało zachowane w prostym sygnecie powstałym ze zmodyfikowanego fontu Technique BRK, użytego do logotypu z nazwą firmy, a trzy kolory zredukowane do dwóch: Jasna zieleń zamieniona na poważniejszy, butelkowy zielony oraz blada szarość przyciemniona niemalże do czerni. Trochę inaczej wyglądała praca nad rebrandingiem videoPR.pl Nowe logo nie nawiązuje do poprzedniego wizerunku marki, ale bazuje na towarzyszącym mu znaku netPR. Powtarza się typografia i kształty, ale tylko jeden z kolorów: ciemnoszary, zestawiony tu dla odmiany z żywą czerwienią.

O co tyle hałasu?

Dlaczego właściwie ktoś zadaje sobie tyle trudu, żeby zmienić kilka kolorów i linii? Drukowanie nowych wizytówek, zmiany na stronie internetowej czy w stopkach mailowych to ogromne przedsięwzięcie administracyjne. Komu jest to potrzebne, a w szczególności czy jest potrzebne firmie związanej z technologią? Odpowiedź jest bardzo prosta: Żyjemy w kulturze wizualnej. Wzrok to nasz najważniejszy zmysł, odbieramy nim ponad 80% bodźców z otaczającego świata. Reagujemy na nie podświadomie, ale to właśnie te reakcje determinują, co kupimy i którą usługę wybierzemy, a zatem odpowiednia identyfikacja wizualna jest ważna dla każdej marki, od dwuosobowego start-upu po wielkie koncerny.


Adrianna Iwanicka,  grafik freelancer

Najnowsze

Wideo w godzinę – w mediach na lata. Zapotrzebowanie na kontent wideo w mediach wciąż rośnie. Niestety w biurach prasowych tego rodzaju materiałów nadal jest niewiele. Aby wesprzeć firmy w tworzeniu tych treści, multimedialna agencja informacyjna infoWire.pl uruchomiła sklep internetowy z płatnościami online. ...

Informacja prasowa nie taka straszna, czyli jak napisać ją dobrze?. Jak sama nazwa wskazuje, informacja prasowa ma służyć przekazaniu do mediów informacji, najczęściej o jakimś istotnym zdarzeniu, którą chcemy się podzielić. Okazuje się jednak, że nie każdy potrafi ją napisać prawidłowo, a gdy tak się dzieje, dziennikarze nie chcą jej publikować. ...

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Fake newsy oczami internautów. Fake newsy, czyli nieprawdziwe informacje rozpowszechniane przez media od kilkunastu miesięcy są bardzo głośnym i nośnym tematem. Warto się przyjrzeć temu zjawisku dokładniej.   Czym są fake newsy zwane czasami postprawdą? Tak naprawdę pojęcie to nie zostało nadal dobrze zdefiniowane. ...

Wideo

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...