facebook web

Strony do 10 tysięcy fanów tracą najmniej zasięgów na Facebooku

Według analizy firmy NapoleonCat strony na Facebooku gromadzące do 10 tysięcy wiernych odbiorców tracą najmniej organicznych zasięgów. Algorytm Facebooka staje się coraz bardziej restrykcyjny wraz z rosnącą liczbą fanów.

W listopadzie br. firma analityczna NapoleonCat opublikowała analizę wskazującą, że od początku sierpnia do połowy listopada br. liczba interakcji i zasięgi stron na polskim Facebooku zmniejszyły się średnio o 30 procent.

Komentując te wyniki dla serwisu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Berezowski, założyciel i szef NapoleonCat zapowiedział, że trzeba pogodzić się z dalszym spadkiem zasięgów organicznych stron, a w dłuższym trendzie będą one dążyć do zera.
 
Wspomniana analiza dotyczyła stu największych polskich stron blogów na Facebooku. Teraz NapoleonCat udostępnił wyniki uzupełniających badań dotyczących stron o mniejszym zasięgu.
 
Analizie poddano dwie grupy: strony od 1 tys. do 10 tys. fanów oraz od 10 tys. do 100 tys. fanów. Łącznie było niemal to niemal 2 tys. stron, które zostały przeanalizowane od 2 sierpnia do 19 listopada br. W tym czasie na badanych stronach opublikowanych zostało 94 tys. postów, które wygenerowały niemal 9 mln interakcji. Okazuje się, że dla tych dwóch grup wyniki różnią się znacząco.
 
NapoleonCat zaznacza, że badano średnią liczbę interakcji (komentarzy, reakcji i udostępnień) na post. Zgodnie z wiedzą zdobytą w toku wcześniejszych badań, liczba interakcji do posta jest bezpośrednio skorelowana z jego zasięgiem – im więcej interakcji tym większy zasięg i na odwrót.
 
Pod uwagę wzięto wyłącznie blogi z dwóch powodów. Po pierwsze, blogi i influencerzy mają zwykle aktywne i wierne społeczności. Po drugie, w odróżnieniu od stron komercyjnych publikowane przez te strony treści z reguły nie są wspomagane budżetami reklamowymi, więc aktywność ma charakter organiczny.
 
W bazie NapoleonCat znalazło się 496 stron blogów i influencerów, których liczba fanów wynosi od 10 do 100 tys. W badanym okresie opublikowane zostały na nich 46 882 posty, które wygenerowały 7 279 973 interakcji. Łączna liczba fanów wzrosła z 14,6 miliona do 15,1 miliona, czyli o 3,4 proc.
 
Według analiz na tych stronach występuje tendencja spadkowa, analogiczna do 100 największych stron (każda z nich powyżej 100 tys. fanów). Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy była o 33 proc. niższa niż ta sama wartość w pierwszym tygodniu badanego okresu.

Grupa najmniejszych z analizowanych stron liczyła 1 487. Od sierpnia do połowy listopada br. opublikowanych zostało na nich łącznie 47 028 postów, które wygenerowały 1 501 111 interakcji. W tym czasie ich łączna liczba fanów wzrosła z 3,4 do 3,7 milionów, czyli o 8,7 proc.
 
 
Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy spadła w stosunku do pierwszego tygodnia jedynie o 7 proc. w porównaniu do 30-procentowych spadków w dwóch pozostałych grupach stron. Według NapoleonCat należy jednak zwrócić uwagę, że w tym czasie strony z tej grupy pozyskały najwięcej, bo niemal 9 proc. nowych fanów. Największe strony urosły jedynie o 1 proc., zaś te średniej wielkości - o 3,4 proc.
 
Zestawienie trzech grup stron – największych (pow. 100 tys. fanów), średnich oraz najmniejszych sugeruje, iż małe strony (do 10 tys. fanów) mogą być faworyzowane przez algorytm Facebooka jeśli chodzi o ograniczanie zasięgów organicznych publikowanych przez nie treści. Dopiero po przekroczeniu pewnej granicy (być może 10 tys. fanów) algorytm staje się mniej pobłażliwy i bardziej selektywnie wybiera treści, które pokaże fanom danej strony.
 
Według analityków NapoleonCat mniej odczuwalny spadek zasięgów małych stron jest wynikiem tego, że dynamika wzrostu ich społeczności (liczby fanów) jest większa, i to sprawia, że spadek zasięgów jest mniej zauważalny. Częściowo zjawisko to może być też tłumaczone faktem, że w mniejszych społecznościach większy odsetek stanowią najwierniejsi i najaktywniejsi czytelnicy danego bloga, więc w stosunku do wielkości społeczności, liczba generowanych przez nich interakcji jest wysoka. W przypadku większych stron, aktywność tej niewielkiej grupy „fanatyków” stanowi coraz mniejszy odsetek.
 
W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 mld dol., a zysk netto skoczył do 4,7 mld. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc przekracza obecnie 2 mld.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

MSL otwiera biuro w Turcji. MSL kontynuuje inwestycje na rynkach wschodzących i otwiera biuro w Stambule. Nowootwarty oddział wzmocni zasięg geograficzny sieci, a co za tym idzie umożliwi pracę z obecnymi klientami w tym regionie zarządzanym przez Sebastiana Hejnowskiego. ...

6 błędów popełnianych w marketingu mobilnym. Narzędzia marketingu mobilnego coraz częściej i coraz szerzej wykorzystywane są w działalności biznesowej. Dzieje się tak, ponieważ to bardzo bezpośredni kanał komunikacji z klientami, którzy nie wyobrażają sobie życia bez swoich telefonów i iPhonów. ...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Klikam albo znikam - czego tak naprawdę potrzebuje współczesny klient. Dzielimy ich według pokoleń, kategoryzujemy zgodnie z zainteresowaniami czy prowadzonym trybem życia. Tymczasem współczesnych klientów, choć z pewnością tak różnych pod wieloma względami, bezdyskusyjnie łączy jedno – ma być szybko, wygodnie i bezpiecznie, czyli innymi słowy: superkomfortowo. ...

Wideo

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...