facebook web

Według Zenith polska reklama zyska w br. 2 proc. W dół telewizja, radio outdoor i prasa, internet 12 proc. w górę

Wartość rynki reklamowego w Polsce zwiększy się w br. o 2 proc. do 7,04 mld zł netto, a globalnie o 4 proc. - prognozuje agencja mediowa Zenith. Na naszym rynku straci reklama telewizyjna, radiowa, outdoorowa i prasowa, natomiast reklama internetowa zyska 12,1 proc.

Według szacunków agencji Zenith w br. wydatki reklamowe netto w Polsce wzrosną o 2 proc. do 7,043 mld zł netto, a w przyszłym roku - o 1,9 proc. do 7,177 mld zł. Firma podkreśla, że to stabilny, ale nieduży wzrost.
 
- W znacznie szybszym tempie następują natomiast zmiany technologiczne, którym zawdzięczamy m.in. szybki transfer danych i większą dostępność urządzeń mobilnych, co przekłada się na zmianę modelu konsumpcji mediów, a w efekcie zmienia strukturę wydatków reklamowych. Z największą dynamiką rosną wydatki na internet - dominujące na świecie medium reklamowe - komentuje Agata Lauko, general manager Zenith.
 
- W Polsce pozycja telewizji zaczyna powoli maleć, jednak spadek budżetów telewizyjnych pokazuje raczej siłę internetu niż słabość telewizji. Ta pozostaje dla reklamodawców bezkonkurencyjna pod względem możliwości szybkiego budowania zasięgu. Warto zauważyć, że w prasie - medium, na którego kondycji wyraźnie odbiła się siła internetu - zarówno w Polsce, jak i na świecie widać wyhamowanie spadków przychodów z reklamy. Po odpływie części odbiorców, nieregularnie czytających papierowe wydania, przy swoich ulubionych tytułach pozostaje stabilne grono wiernych, choć jednak coraz starszych czytelników - dodaje Agata Lauko.
 
Podobną dynamikę wzrostu naszego rynku reklamowego prognozuje Starcom, który w zeszłym tygodniu podał, że w trzech kwartałach br. wydatki reklamowe netto zwiększyły się o 1,2 proc. do 6,12 mld zł, natomiast w całym br. wzrost wyniesie 2 proc.
 
Według szacunków Zenith w br. pierwszy raz od czterech lat zmaleją nakłady na reklamę telewizyjną - 0,2 proc. W kolejnych latach ten spadek będzie się pogłębiał (w przyszłym roku wyniesie 0,9 proc.), jednocześnie będzie malał udział telewizji w całym rynku reklamowym (w 2018 roku pierwszy raz zmniejszy się poniżej 50 proc.).
 
- Niższe wydatki na reklamę telewizyjną to efekt spadku czasu oglądania telewizji. Od tegorocznych wakacji ATV (dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka) spada średnio o 7 proc. miesięcznie, co przekłada się w praktyce na mniejsze zasoby reklamowe, a dalej - mimo wysokiego popytu na czas reklamowy w telewizji - na redukcję budżetów telewizyjnych i przeniesienie ich części tam, gdzie jest odbiorca, czyli do internetu. Telewizor ustępuje pola mniejszym ekranom smartfonów i laptopów - komentuje Zenith w swoim raporcie.
 
Z kolei wydatki reklamowe w internecie w br. urosną o 12,1 proc., a w przyszłym roku - o 10,9 proc. Zdaniem analityków Zenith wynika to głównie z przesuwania do sieci budżetów reklamowych z telewizji (m.in. dzięki rozwojowi platform VoD) oraz rozwoju reklamy programatycznej i e-commerce
 
W radiu nakłady reklamowe o słabszym pierwszym półroczu zaczęły znacząco rosnąć, dlatego Zenith podniósł swoją prognozę na br. - z 2,5 do 1,2 proc. spadku, a na przyszły rok - do 1 proc. Ponad 50 proc. inwestycji na reklamę radiową pochodzi z dwóch sektorów: farmaceutycznego i handlowego.
 
Wartość reklamy zewnętrznej ma zmaleć w br. o 1,8 proc., a w przyszłym roku - o 1,4 proc. Według Zenith branża outdoorowa coraz bardziej odczuwa skutki porządkowania przestrzeni publicznej w wielu miastach powodującej m.in. zmniejszenia liczby dużych nośników (frontlightów 6x3 i billboardów). W br. nakłady na reklamę outdoorową najmocniej ograniczyły branża telekomunikacyjna (m.in. Orange Polska), a także Euro RTV AGD i Carrefour.
 
Reklama kinowa według Zenith zyska w br. 3,8 proc., a w przyszłym - 1,6 proc. Wynika to m.in. z rosnącej frekwencji kinowej, która w br. ma zanotować kolejny rekord - 55 mln, o 3 mln więcej niż w ub.r. Nakłady reklamowe mocno zwiększyły firmy z branży samochodowej i żywności (m.in. Ferrero i Hochland).
 
Z kolei nakłady na reklamę w dziennikach zmaleją w br. o 16,9 proc., a w 2018 roku - o 12,5 proc., a w czasopismach - odpowiednio o 14,5 i 11,9 proc. Są to już mniejsze spadki niż kilka lat temu.
 
Zenith prognozuje, że w br. globalne wydatki reklamowe będą o 4 proc. wyższe niż w ub.r. W 2018 roku mają wrosnąć o 4,1 proc. do 578 mld dolarów, w 2019 roku - o 4,2 proc., a w 2020 roku - o 4,1 proc.
 
W br. 37 proc. wydatków trafi do internetu ,a w przyszłym roku będzie to już 40 proc. Wartość reklamy internetowej wzrośnie z 203 mld dolarów w br. do 225 mld dolarów w 2018 roku i 270 mld dolarów w 2020 roku. Za trzy lata reklama internetowa będzie stanowiła już 44 proc. całego rynku.
 
Jeśli chodzi o główne typy reklam internetowych, to do 2020 roku najszybciej będzie zyskiwał display - średnio o 12,2 proc. rocznie. W przypadku reklamy w wyszukiwarkach ten wskaźnik wyniesie 8,1 proc., a dla ogłoszeń - 7,1 proc.
 
Na rynku reklamy internetowej coraz bardziej dominuje pięć globalnych podmiotów: Google, Facebook, Baidu, Alibaba i Tencent. W 2014 roku trafiło do nich 61 proc. wszystkich inwestycji, a w ub.r. - 72 proc. Oznacza to, że skonsumowały one 83 proc. wzrostu wydatków.
 
Pod koniec listopada br. Zenith po raz trzeci przeprowadził wśród swoich kluczowych klientów badanie na temat źródeł wzrostu marek. W skali od 0 do 100 (gdzie 0 oznacza, że wszyscy spodziewają się spadków w 2018 roku, a 100 - że wszyscy spodziewają się wzrostu), średnia odpowiedzi wyniosła 57, podczas gdy przed rokiem było to 67. W skali roku najmniej - z 67 do 66 - spadły wskazania marek producentów żywności i napojów. Natomiast wskazania reklamodawców z branż towarów paczkowanych, handlowej i telekomunikacyjnej, którzy w ubiegłorocznej edycji badania zakładali wzrost swoich marek, pogorszyły się w br. do poziomu 50.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

MSL otwiera biuro w Turcji. MSL kontynuuje inwestycje na rynkach wschodzących i otwiera biuro w Stambule. Nowootwarty oddział wzmocni zasięg geograficzny sieci, a co za tym idzie umożliwi pracę z obecnymi klientami w tym regionie zarządzanym przez Sebastiana Hejnowskiego. ...

6 błędów popełnianych w marketingu mobilnym. Narzędzia marketingu mobilnego coraz częściej i coraz szerzej wykorzystywane są w działalności biznesowej. Dzieje się tak, ponieważ to bardzo bezpośredni kanał komunikacji z klientami, którzy nie wyobrażają sobie życia bez swoich telefonów i iPhonów. ...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Klikam albo znikam - czego tak naprawdę potrzebuje współczesny klient. Dzielimy ich według pokoleń, kategoryzujemy zgodnie z zainteresowaniami czy prowadzonym trybem życia. Tymczasem współczesnych klientów, choć z pewnością tak różnych pod wieloma względami, bezdyskusyjnie łączy jedno – ma być szybko, wygodnie i bezpiecznie, czyli innymi słowy: superkomfortowo. ...

Wideo

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...