facebook web

FIFA nie pozyskała nadal wielu sponsorów mistrzostw świata w Rosji. „Problemy wizerunkowe i kreatywność marketerów”

Na 6 miesięcy przed rozpoczęciem mistrzostw świata w piłce nożnej w Rosji FIFA odczuwa brak sponsorów pragnących wesprzeć finansowo to wydarzenie. Wciąż brakuje kilku globalnych partnerów mistrzostw, a spośród regionalnych na razie zgłosił się tylko jeden. - Na niechęć sponsorów wpływ ma kryzys wizerunkowy na który cierpi FIFA, marki mogą obawiać się jego nasilenia. Poza tym marketerzy coraz sprawniej wykorzystują w komunikacji mistrzostwa świata w futbolu bez konieczności przeznaczania lwich części budżetów na sponsoringi, które nie dają nabywcy nawet poczucia ekskluzywności w komunikowaniu się wokół mundialu - oceniają w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Jakub Żurawski i Grzegorz Kita.

Informacje na temat problemów FIFA ze skompletowaniem sponsorów na piłkarskie mistrzostwa świata w Rosji (14 czerwca - 15 lipca 2018 r.) podał dziennik „The New York Times”, opierając się m.in. na raporcie FIFA dotyczącym przygotowań do mundialu.
 
Z aktualnych danych wynika, że obecnie międzynarodowa federacja piłkarska zdołała przyciągnąć do nadchodzących mistrzostw jedynie kilku globalnych sponsorów, wśród których są Bud, Mc’Donalds oraz Vivo. Po stronie partnerów znaleźli się z kolei m.in. Adidas, Coca-Cola czy Qatar Airways.
 
Jeszcze gorzej wygląda dla FIFA sytuacja z lokalnymi sponsorami mundialu. Na razie z obszaru Europy zgłosił się jedynie Alfa Bank, natomiast w pozostałych regionach świata wciąż wszystkie miejsca dla partnerów są niezajęte.

Obecna sytuacja jest inna niż ta poprzedzająca mistrzostwa świata z 2014 r. organizowane w Brazylii. Wówczas FIFA na pół roku przed rozpoczęciem imprezy ujawniła, że wszystkie kontrakty sponsorskie i te dotyczące praw do transmisji zostały już podpisane.
 
Globalne przychody uzyskane przez FIFA przy okazji mundialu w 2014 r. były o 650 mln dol. wyższe od tych 4 lata wcześniej, gdy zamknęły się kwotą miliarda dol. Teraz, według prognoz FIFA przychody w 2018 r. mogą się okazać co najwyżej takie same jak te uzyskane w roku 2014.
 
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Jakub Żurawski, account executive w Arskom Group, ekspert marketingu sportowego upatruje kilka różnych przyczyn niechęci marek do inwestowania pieniędzy w mundial w ramach sponsoringu.
 
- FIFA zmaga się oczywiście obecnie z kryzysem wizerunkowym, natomiast w kontekście samych mistrzostw świata nie sądzę by fani piłki globalnie pamiętali tej organizacji ostatnie problemy - ocenia Żurawski. - W każdym momencie jednak sprawa może wrócić na jedynki gazet i do trendów w mediach społecznościowych. Tego oczywiście muszą się obawiać marki planujące współpracę długofalową przy tym projekcie.
 
Zdaniem eksperta z Arskom Group problemy wizerunkowe FIFA to jedno, jednak znacznie większe mogą być te wynikające z postępu marketingu online i kreatywności marketerów.
 
- Duże marki z łatwością obchodzą obostrzenia FIFA, efektywnie wykorzystując mistrzostwa świata w swojej komunikacji - podkreśla Żurawski. - To zniechęca do przeznaczania lwich części budżetów na sponsoringi, które nie dają nabywcy nawet poczucia ekskluzywności w komunikowaniu się wokół mundialu.
 
Według naszego rozmówcy zmienia się także sposób konsumpcji sponsorowanych treści. Uwaga widza telewizyjnego jest dziś najczęściej podzielona między dwa ekrany, stąd znaczenie dotarcia dzięki świadczeniom brandingowym maleje.
 
- Atrakcyjniejsza może wydawać się marce tańsza i dająca większe możliwości personalizacji przekazu reklama w urządzeniach mobilnych - ocenia Żurawski. - Sponsoringi są nadal kluczowe przy aktywizacjach lokalnych, w regionie organizatora. Wówczas świadczenia licencyjne dają przewagę nad konkurencją pozbawioną przywilejów.
Pytany o przyszłość finansową FIFA i mundialu w związku ze wstrzemięźliwością sponsorów ekspert z Arskom Group jest daleki od niepokoju.
 
- Długodystansowo zmaleje z pewnością efekt wizerunkowy pozostawiony po Blatterze, co wpłynie pozytywnie na zainteresowanie marek - przewiduje Żurawski.
 
- Już widzimy również, że FIFA – choć nie tak jak MKOL w Rio – próbuje walczyć z ambush marketingiem. Globalny trend pokazuje jednak, że rosnąć będzie udział kontraktów telewizyjnych, które w przyszłości należeć będzie rozpatrywać pod kątem zarówno nadawców tradycyjnych, jak i nowych graczy na rynku (np.: Amazon i NFL). FIFA na pewno sobie poradzi - prognozuje Żurawski. W opinii Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska brak sponsorów może wynikać także z ich strategii negocjacyjnej, ale ostatecznie nie należy spodziewać się braku marek przy nadchodzącym mundialu.
 
- Skandali korupcyjnych dotyczących FIFA czy wokół kosztów budowy stadionów nie można zbagatelizować, ale co do zasady dotyczą one instytucji i obiektów a nie samej idei czy emocji dotyczących rywalizacji sportowej – zastrzega Grzegorz Kita. - Widz czy konsument nie obarcza marek sponsorskich negatywną konotacją z tego powodu. Sponsor łączony jest z pozytywnymi emocjami sportowymi, budującą się atmosferą piłkarskiego święta czy specjalnymi ofertami dla kibiców. W niektórych przypadkach ostrożność sponsorów jest zrozumiała ale mam odczucie, że więcej jest w tym gry negocjacyjnej i wyczekiwania niż prawdziwych obaw o wizerunek marki.
 
- Skandali korupcyjnych dotyczących FIFA czy wokół kosztów budowy stadionów nie można zbagatelizować, ale co do zasady dotyczą one instytucji i obiektów a nie samej idei czy emocji dotyczących rywalizacji sportowej – zastrzega Grzegorz Kita. - Widz czy konsument nie obarcza marek sponsorskich negatywną konotacją z tego powodu. Sponsor łączony jest z pozytywnymi emocjami sportowymi, budującą się atmosferą piłkarskiego święta czy specjalnymi ofertami dla kibiców. W niektórych przypadkach ostrożność sponsorów jest zrozumiała ale mam odczucie, że więcej jest w tym gry negocjacyjnej i wyczekiwania niż prawdziwych obaw o wizerunek marki.
 
Zdaniem szefa Sport Management Polska w starciu z dylematami wizerunkowymi zwykle wygrywa pragmatyka, bo mundial to impreza, której skumulowana widownia liczona jest w miliardach.
 
- Z takimi liczbami się nie dyskutuje – zaznacza Kita. - To ten czas gdy wykorzystuje się okazję do szerokiego kontaktu marki z konsumentem zafascynowanym zmaganiami piłkarskimi i chętnie przyjmującym przekazy reklamowe towarzyszące takiemu wydarzeniu. Poza tym problemy dotyczą głównie pakietów dla sponsorów krajowych. Możliwe, że zostały one przeszacowane albo w ogóle nieodpowiednio skalkulowane. Może FIFA nie będzie w stanie sprzedać wszystkich pakietów ale pustek sponsorskich też nie należy się docelowo spodziewać – podsumowuje Kita.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...

Brand hero w komunikacji marki – wymysł czy konieczność? O budowaniu i utrwalaniu wizerunku marki przy pomocy brand hero. Współczesny odbiorca to wymagający odbiorca. W czasach nieustannie zmieniających się sposobów komunikacji, marki ścigają się w pomysłach mających zapewnić im jak najlepszy odzew i reakcje ze strony konsumentów. ...

Co skłoniłoby Polaków do opuszczenia Facebooka? Szokujące wyniki raport. Facebook traci 20% wartości w pozagiełdowych notowaniach. Według ekspertów to efekt wprowadzenia przepisów RODO i pokłosie afery z Cambridge Analytica. 60% ankietowanych Polaków twierdzi, że wyciek danych osobowych z portalu Facebook może skłonić ich do opuszczenia serwisu – wynika z tegorocznego raportu Procontent Communication. ...

MSL otwiera biuro w Turcji. MSL kontynuuje inwestycje na rynkach wschodzących i otwiera biuro w Stambule. Nowootwarty oddział wzmocni zasięg geograficzny sieci, a co za tym idzie umożliwi pracę z obecnymi klientami w tym regionie zarządzanym przez Sebastiana Hejnowskiego. ...

Wideo

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...