facebook web

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o RODO, ale baliście się zapytać

Do wejścia w życie nowych regulacji europejskich związanych z ochroną danych osobowych zostało niewiele ponad pół roku. Opublikujemy cykl artykułów i wypowiedzi ekspertów, aby pozwolić firmom z branży komunikacji przygotować się na nowe warunki w których będziemy działać. Materiały przygotujemy z partnerami Fundacji - redakcją wideo infoWire.pl, firmą netPR.pl oraz agencją Neuron PR.

Czym jest RODO? (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych)

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych, powszechnie nazywane RODO to unijny akt prawny regulujący sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych. Celem regulacji określonej po angielsku, jako GDPR (General Data Protection Regulation) jest wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej.

Co nowego przyniesie RODO?

Zmiany będą dotyczyły wszystkich podmiotów gospodarczych mających do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych.

Najistotniejsze kwestie w nowych regulacjach dotyczą:

  • rozszerzenie pojęcia danych osobowych, z uwzględniających możliwość rozwoju technologii i nowych form identyfikacji
  • podejścia do ochrony danych opartego na ocenie ryzyka - administrator danych i strony przetwarzające dane są za nie odpowiedzialne
  • obowiązku zgłaszania naruszeń administratorowi danych oraz organowi nadzorczemu a także powiadamiania podmiotu danych
  • zapewnienie prawa do bycia zapomnianym - prawa do usunięcia danych
  • automatycznego profilowania, co może mieć znaczące przełożenie na współczesny marketing a w szczególności na branżę marketing automation
  • sankcji za naruszenie unijnych przepisów o ochronie danych osobowych i możliwość uzyskania od administratora lub podmiotu przetwarzającego odszkodowania za poniesione szkody 

Czy RODO jest straszne?

Głównym celem RODO jest zabezpieczenie danych obywateli Unii Europejskiej oraz wyprzedzenie zmian technologicznych. Z punktu widzenia jednostki, Rozporządzenie jest pozytywnym aktem prawnym.

Radykalnie natomiast zmieni podejście do ochrony danych osobowych wszystkich podmiotów gospodarczych w Unii Europejskiej. Jej “straszność” aktualnie polega na nowości w przetwarzaniu danych osobowych oraz braku dokładnych interpretacji, jak zapisy prawne przenieść na konkretne działania. Szczególne obawy budzi wysokość kar za naruszenia. 

Jakie kary mogą grozić za naruszenia przepisów?

Kary mogą wynieść nawet 20 mln € lub 4 % globalnego obrotu firmy. Sformułowanie zawarte w rozporządzeniu "Nakładane grzywny muszą być w każdym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające" może wskazywać, że Parlament Europejski jest zdeterminowany by egzekwować nowe regulacje.

Czy RODO dotyczy branży PR?

Wszystkie nasze kontakty są danymi osobowymi. Spytamy ekspertów, jak zmienią się realia działania branży public relations w erze RODO. W wielu przypadkach, wystarczy dołożyć starań i przemyśleć jeszcze raz niektóre procesy przetwarzania danych. Definiując kilka nowych procesów biznesowych i stosując odpowiednie oprogramowanie, powinno szybko udać się dostosować do nowego otoczenia prawnego.

Jak RODO wpłynie na online marketing?

Dużo niepewności jest przed branżą marketingu. Odniesienie w nowych regulacjach do "profilowania" stawia jednak pytanie jak w zgodzie z prawem będzie można wykorzystać dane z Google Analytics, czy piksela Facebooka. Jak nowe regulacje przez profilowanie i automatyczne przetwarzanie danych wpłyną na branżę marketing automation.

Nowym regulacjom będą podlegać również tacy giganci, jak Google i Facebook - będą musiały się wywiązać zarówno z prawa dostępu do informacji jak i do prawa do bycia zapomnianym - obowiązków wymaganych przez nowe europejskie prawo.

Will GDPR Hammer Tech Stock Valuations?

Gdzie znajdę polski tekst RODO?

Treść rozporządzenia jest dostępna w języku polskim na stronie:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

Konsultacje społeczne ws. ustawy wprowadzającej RODO w Polsce?

Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi konsultacje społeczne w tej sprawie do 13 października 2017 roku. Każdy może wziąć w nich udział. Więcej informacji na tej stronie.  

Kiedy RODO zacznie obowiązywać?

Zmiany zaczną obowiązywać 25 maja 2018. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą do tego momentu wdrożyć Rozporządzenie do swojego systemu prawnego.

Jak się przygotować na RODO?

Nowe regulacje dotyczą całych firm - procesów jakie trzeba zdefiniować, zmian organizacyjnych (np. powołanie IDO) czy szkoleń pracowników. Zmiany są na tyle głębokie, że nie można ich spłycać jedynie do marketingu i informatyki. Takie podejście może skutkować realnymi problemami w maju przyszłego roku.

Masz pytania? Napisz w komentarzu lub wyślij do nas na adres redakcja@internetPR.pl

 

Spodziewamy się, że pytań może być wiele. Ustawa jest zapisem przepisów ogólnych i nie zawsze łatwo jest ją przełożyć na konkretne działania. Nie traktuj jednak tego co napiszemy jako porad prawnych.

 

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać konkretne informacje o RODO!

Najnowsze

Dzięki wideo firmy mogą skuteczniej docierać do dziennikarzy ze swoim przekazem. „Gdy realizuję swój materiał, siłą rzeczy korzystam z pomocy moich kolegów w różnych ośrodkach. Nie zawsze jest możliwość, żeby być w każdym miejscu, gdzie dzieje się coś ważnego” – mówi Paweł Gadomski, dziennikarz „Wydarzeń” Polsatu. ...

Firmy nie mogą rezygnować z mediów społecznościowych. „Social media są i będą ważnym kanałem komunikacji. Nie można z nich absolutnie rezygnować” – mówi Paweł Sołtys, dziennikarz „Pulsu Biznesu”. Zobacz całą wypowiedź. ...

W polskiej telewizji będzie więcej kanałów tematycznych?. „Patrząc na rozwój amerykańskiego rynku medialnego, myślę, że kanały tematyczne będą się bardzo rozwijały także w Polsce, mocniej niż do tej pory […]. Może nie dojdziemy do poziomu kanałów tematycznych, które są tylko dla wędkarzy albo tylko dla oglądających procesy sądowe, ale w tę stronę będziemy szli” – mówi dziennikarz Jarosław Kuźniar. ...

Zwykłe informacje prasowe to dla dziennikarzy najczęściej spam. Zobacz, jak ich zainteresować. „Każdego dnia zasypywany jestem dziesiątkami, a może nawet setkami różnych informacji w stylu »prosimy o zapoznanie się z informacją prasową«. Nie jest to coś, co przykuwa moją uwagę. Takich informacji, suchych, naładowanych różnymi liczbami, dostaję wiele, więc siłą rzeczy nawet nie wzbudzają u mnie jakiegoś zainteresowania. ...

Wideo

Dzięki wideo firmy mogą skuteczniej docierać do dziennikarzy ze swoim przekazem. „Gdy realizuję swój materiał, siłą rzeczy korzystam z pomocy moich kolegów w różnych ośrodkach. Nie zawsze jest możliwość, żeby być w każdym miejscu, gdzie dzieje się coś ważnego” – mówi Paweł Gadomski, dziennikarz „Wydarzeń” Polsatu. ...

Firmy nie mogą rezygnować z mediów społecznościowych. „Social media są i będą ważnym kanałem komunikacji. Nie można z nich absolutnie rezygnować” – mówi Paweł Sołtys, dziennikarz „Pulsu Biznesu”. Zobacz całą wypowiedź. ...

W polskiej telewizji będzie więcej kanałów tematycznych?. „Patrząc na rozwój amerykańskiego rynku medialnego, myślę, że kanały tematyczne będą się bardzo rozwijały także w Polsce, mocniej niż do tej pory […]. Może nie dojdziemy do poziomu kanałów tematycznych, które są tylko dla wędkarzy albo tylko dla oglądających procesy sądowe, ale w tę stronę będziemy szli” – mówi dziennikarz Jarosław Kuźniar. ...

Zwykłe informacje prasowe to dla dziennikarzy najczęściej spam. Zobacz, jak ich zainteresować. „Każdego dnia zasypywany jestem dziesiątkami, a może nawet setkami różnych informacji w stylu »prosimy o zapoznanie się z informacją prasową«. Nie jest to coś, co przykuwa moją uwagę. Takich informacji, suchych, naładowanych różnymi liczbami, dostaję wiele, więc siłą rzeczy nawet nie wzbudzają u mnie jakiegoś zainteresowania. ...