facebook web

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o RODO, ale baliście się zapytać

Do wejścia w życie nowych regulacji europejskich związanych z ochroną danych osobowych zostało niewiele ponad pół roku. Opublikujemy cykl artykułów i wypowiedzi ekspertów, aby pozwolić firmom z branży komunikacji przygotować się na nowe warunki w których będziemy działać. Materiały przygotujemy z partnerami Fundacji - redakcją wideo infoWire.pl, firmą netPR.pl oraz agencją Neuron PR.

Czym jest RODO? (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych)

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych, powszechnie nazywane RODO to unijny akt prawny regulujący sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych. Celem regulacji określonej po angielsku, jako GDPR (General Data Protection Regulation) jest wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej.

Co nowego przyniesie RODO?

Zmiany będą dotyczyły wszystkich podmiotów gospodarczych mających do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych.

Najistotniejsze kwestie w nowych regulacjach dotyczą:

  • rozszerzenie pojęcia danych osobowych, z uwzględniających możliwość rozwoju technologii i nowych form identyfikacji
  • podejścia do ochrony danych opartego na ocenie ryzyka - administrator danych i strony przetwarzające dane są za nie odpowiedzialne
  • obowiązku zgłaszania naruszeń administratorowi danych oraz organowi nadzorczemu a także powiadamiania podmiotu danych
  • zapewnienie prawa do bycia zapomnianym - prawa do usunięcia danych
  • automatycznego profilowania, co może mieć znaczące przełożenie na współczesny marketing a w szczególności na branżę marketing automation
  • sankcji za naruszenie unijnych przepisów o ochronie danych osobowych i możliwość uzyskania od administratora lub podmiotu przetwarzającego odszkodowania za poniesione szkody 

Czy RODO jest straszne?

Głównym celem RODO jest zabezpieczenie danych obywateli Unii Europejskiej oraz wyprzedzenie zmian technologicznych. Z punktu widzenia jednostki, Rozporządzenie jest pozytywnym aktem prawnym.

Radykalnie natomiast zmieni podejście do ochrony danych osobowych wszystkich podmiotów gospodarczych w Unii Europejskiej. Jej “straszność” aktualnie polega na nowości w przetwarzaniu danych osobowych oraz braku dokładnych interpretacji, jak zapisy prawne przenieść na konkretne działania. Szczególne obawy budzi wysokość kar za naruszenia. 

Jakie kary mogą grozić za naruszenia przepisów?

Kary mogą wynieść nawet 20 mln € lub 4 % globalnego obrotu firmy. Sformułowanie zawarte w rozporządzeniu "Nakładane grzywny muszą być w każdym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające" może wskazywać, że Parlament Europejski jest zdeterminowany by egzekwować nowe regulacje.

Czy RODO dotyczy branży PR?

Wszystkie nasze kontakty są danymi osobowymi. Spytamy ekspertów, jak zmienią się realia działania branży public relations w erze RODO. W wielu przypadkach, wystarczy dołożyć starań i przemyśleć jeszcze raz niektóre procesy przetwarzania danych. Definiując kilka nowych procesów biznesowych i stosując odpowiednie oprogramowanie, powinno szybko udać się dostosować do nowego otoczenia prawnego.

Jak RODO wpłynie na online marketing?

Dużo niepewności jest przed branżą marketingu. Odniesienie w nowych regulacjach do "profilowania" stawia jednak pytanie jak w zgodzie z prawem będzie można wykorzystać dane z Google Analytics, czy piksela Facebooka. Jak nowe regulacje przez profilowanie i automatyczne przetwarzanie danych wpłyną na branżę marketing automation.

Nowym regulacjom będą podlegać również tacy giganci, jak Google i Facebook - będą musiały się wywiązać zarówno z prawa dostępu do informacji jak i do prawa do bycia zapomnianym - obowiązków wymaganych przez nowe europejskie prawo.

Will GDPR Hammer Tech Stock Valuations?

Gdzie znajdę polski tekst RODO?

Treść rozporządzenia jest dostępna w języku polskim na stronie:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

Konsultacje społeczne ws. ustawy wprowadzającej RODO w Polsce?

Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi konsultacje społeczne w tej sprawie do 13 października 2017 roku. Każdy może wziąć w nich udział. Więcej informacji na tej stronie.  

Kiedy RODO zacznie obowiązywać?

Zmiany zaczną obowiązywać 25 maja 2018. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą do tego momentu wdrożyć Rozporządzenie do swojego systemu prawnego.

Jak się przygotować na RODO?

Nowe regulacje dotyczą całych firm - procesów jakie trzeba zdefiniować, zmian organizacyjnych (np. powołanie IDO) czy szkoleń pracowników. Zmiany są na tyle głębokie, że nie można ich spłycać jedynie do marketingu i informatyki. Takie podejście może skutkować realnymi problemami w maju przyszłego roku.

Masz pytania? Napisz w komentarzu lub wyślij do nas na adres redakcja@internetPR.pl

 

Spodziewamy się, że pytań może być wiele. Ustawa jest zapisem przepisów ogólnych i nie zawsze łatwo jest ją przełożyć na konkretne działania. Nie traktuj jednak tego co napiszemy jako porad prawnych.

 

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać konkretne informacje o RODO!

Najnowsze

Są co najmniej 3 powody, żeby prowadzić bloga. Blogowanie najczęściej kojarzy się z tematami, które szeroko można określić jako lifestyle. Jedzenie, ubrania, gadżety i podróże to jedne z najpopularniejszych tematów. Niech pierwszy wyłączy Wi-Fi, kto by nie zajrzał na wpisy blogowe o tytułach: zatyczki wychodzą z uszu lub nasze soczewki patrzą na ciebie? Jeżeli jeszcze nie prowadzisz firmowego bloga to załóż go już dziś. ...

Jak pogłębić storytelling w kinie?. Wyjście do kina kojarzy się pozytywnie – z relaksem i wolnym czasem spędzanym z rodziną lub znajomymi. A dobry nastrój sprzyja… podatności na komunikat marketingowy. Stykając się z przekazem, będąc w dobrym humorze, lepiej zapamiętujemy daną reklamę oraz markę1. ...

Wideo w godzinę – w mediach na lata. Zapotrzebowanie na kontent wideo w mediach wciąż rośnie. Niestety w biurach prasowych tego rodzaju materiałów nadal jest niewiele. Aby wesprzeć firmy w tworzeniu tych treści, multimedialna agencja informacyjna infoWire.pl uruchomiła sklep internetowy z płatnościami online. ...

Informacja prasowa nie taka straszna, czyli jak napisać ją dobrze?. Jak sama nazwa wskazuje, informacja prasowa ma służyć przekazaniu do mediów informacji, najczęściej o jakimś istotnym zdarzeniu, którą chcemy się podzielić. Okazuje się jednak, że nie każdy potrafi ją napisać prawidłowo, a gdy tak się dzieje, dziennikarze nie chcą jej publikować. ...

Wideo

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...