facebook web

(Nie)trudna sztuka wystąpień przed kamerą

Wideo eksperckie rośnie w siłę, więc i my coraz częściej mamy okazję do wystąpień przed kamerą. Jednak wiele osób uważa, że się do tego nie nadaje. Osobą medialną przecież trzeba się urodzić… Nic bardziej mylnego! Jest to umiejętność, której możesz się nauczyć. W jaki sposób? Na przykład zaczynając od przeczytania tego wpisu.

(Nie) ucz się wszystkiego na pamięć

Nie możesz sobie pozwolić na pomyłkę, jesteś w końcu ekspertem! Piszesz więc piękny długi tekst, drukujesz go, a potem… wkuwasz na pamięć. Nie zrozum mnie źle, ale nie tędy droga. Pamiętaj, że nawet jeśli w domu wydaje Ci się, że doskonale go opanowałeś to… no właśnie (może) tylko Ci się wydaje. W studiu nagraniowym często dopada nas stres i wtedy mogę Ci zagwarantować, że czegoś zapomnisz.

Dużo lepszą metodą jest zapisanie sobie słów kluczy czy nawet zdań bazowych, na podstawie których zbudujesz swoją wypowiedź. Wtedy łatwiej będzie Ci odnaleźć się w gąszczu swojej wypowiedzi czy nawet powtórzyć wskazany przez dziennikarza fragment.

(Nie) ubieraj się na zielono lub w kropki/paski

Właściwa merytoryka w wideo eksperckim to podstawa. Jednak okazuje się, że to co mówimy wywiera na nas najmniejsze wrażenie. Według badań amerykańskiego psychologa Alberta Mehrabiana przekazywana treść przykuwa jedynie 7% naszej uwagi. Dużo wyższą pozycję zajmuje nasz wygląd, bo skupia aż 55% uwagi!

Wielu z ekspertów oczywiście o tym wie i dlatego chce zwrócić na siebie uwagę koszulą w drobną kratkę czy też fikuśną koszulką w kropki. Zdecydowanie odradzam. Dlaczego? Bo w takim stroju nikt nie będzie słuchał tego, co masz do przekazania. Wszyscy za to zauważą, że Twoja bluzka pulsuje, rusza się - po prostu interferuje.

Pamiętaj również, żeby nie ubierać niczego zielonego. Będziesz nagrywany w greenboxie, czyli na zielonym tle. I uwierz mi, to że się zlejesz z tłem, to najmniejszy kłopot. Możesz zniknąć. Nie mieć tułowia albo nóg, a chyba nie chcesz straszyć z ekranu niczym Samara z Ringu?

Zrezygnowany zapytasz pewnie teraz - "no to w co ja mam się ubrać do tego nagrania"? Najlepiej postawić na klasykę. To, co zawsze dobrze sprawdza się w kamerze, to jasna koszula i ciemna marynarka. Prostota i minimalizm zawsze w modzie.

(Nie) kręć się

Wygląd zewnętrzny to nie tylko nasz ubiór, ale przede wszystkim zachowanie. Niezależnie od planu w jakim jesteśmy kadrowani, postaraj się stać stabilnie, w lekkim rozkroku. To zapobiegnie kołysaniu się na boki, a Ciebie przedstawi jako człowieka spokojnego i opanowanego.

Pamiętaj też o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego z dziennikarzem. Czasami jest to trudne, ale uwierz mi, że wygląda naturalnie. I niech Ci nie przyjdzie do głowy mówić wprost do kamery! Takie nagrania są zarezerwowane właściwie tylko na orędzia prezydenckie, a domyślam się że nie jesteś prezydentem, prawda?

W wąskim kadrze, kiedy jesteś pokazywany od pasa w górę, staraj się nie gestykulować. Twoje ręce nie będą pokazywane w całości, więc machając nimi jedyne co osiągniesz, to efekt „pacynki”. Gestykulacja jest super, ale jedynie w planie amerykańskim i wtedy, kiedy potrafisz to robić :)

(Nie) mów, tak jakby Ci się spieszyło

Wywiad w studiu to zdecydowanie dla wielu wyjście ze strefy komfortu. Wszyscy patrzą na Ciebie, uważnie obserwują każdy ruch, wytykają każdą pomyłkę. Niby robią to w dobrej wierze, ale Ty chcesz uciekać, skończyć to jak najszybciej. Wtedy właśnie najczęściej się mylisz.

Mów spokojnie, wyraźnie, akcentuj słowa, które są Twoim zdaniem warte podkreślenia. Rób pauzy. Pozwolą Ci wziąć oddech i budują pewność siebie. Zadbaj również o płynność swojej wypowiedzi. Unikaj odchrząkiwania, głośnego wciągania powietrza czy też przełykania śliny. Są sytuacje, kiedy bardzo ciężko jest tego typu rozpraszacze usunąć i montażysta musi zostawić je w wypowiedzi.

Ćwiczenie czyni mistrza

Nigdy się nie poddawaj! Nawet jeśli to wystąpienie Ci nie wyszło, kolejne może być tylko lepsze! Ważna jest ciągła praca nad sobą i samodoskonalenie umiejętności. Jednak żeby pracować nad swoimi błędami, trzeba wiedzieć, kiedy je popełniamy. I tutaj przyda się pomoc kogoś trzeciego, znajomego, rodziny, ale najlepiej profesjonalnego szkoleniowca. Dobry trener pomoże zwalczyć stres, wskaże przydatne triki, a także skoryguje naszą mowę ciała.

 

Tekst pochodzi z blog.netPR.pl

Najnowsze

MSL otwiera biuro w Turcji. MSL kontynuuje inwestycje na rynkach wschodzących i otwiera biuro w Stambule. Nowootwarty oddział wzmocni zasięg geograficzny sieci, a co za tym idzie umożliwi pracę z obecnymi klientami w tym regionie zarządzanym przez Sebastiana Hejnowskiego. ...

6 błędów popełnianych w marketingu mobilnym. Narzędzia marketingu mobilnego coraz częściej i coraz szerzej wykorzystywane są w działalności biznesowej. Dzieje się tak, ponieważ to bardzo bezpośredni kanał komunikacji z klientami, którzy nie wyobrażają sobie życia bez swoich telefonów i iPhonów. ...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Klikam albo znikam - czego tak naprawdę potrzebuje współczesny klient. Dzielimy ich według pokoleń, kategoryzujemy zgodnie z zainteresowaniami czy prowadzonym trybem życia. Tymczasem współczesnych klientów, choć z pewnością tak różnych pod wieloma względami, bezdyskusyjnie łączy jedno – ma być szybko, wygodnie i bezpiecznie, czyli innymi słowy: superkomfortowo. ...

Wideo

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...