facebook web

Na fake news narażeni są również dziennikarze

Fenomeny fake news i post-prawdy sprawiają, że nie można dziś ufać informacjom pochodzącym z jednego źródła. Skalę tych zjawisk najlepiej prezentuje raport Public Dialog sporządzony na podstawie badania polskich dziennikarzy.

Tabloidyzacja mediów

Źródłem fake news nie są jedynie posty w mediach społecznościowych, czy wpisy blogowe osób chcących z pełną świadomością manipulować opinią publiczną. Fałszywe informacje często pojawiają się także w dużych mediach, za którymi stoją profesjonalni dziennikarze. Nierzadko nawet w mediach międzynarodowych.

Postępująca tabloidyzacja mediów sprawia, że nie zawsze liczy się dziś wiarygodna informacja, ale przede wszystkim sensacja. Poza tym nawet rzetelni dziennikarze są zasypywani fake news i nie zawsze mają możliwości i czas na ich weryfikację. Dlatego nie można dziś ufać tylko jednemu tytułowi.

Reguła trzech źródeł

Po przeczytaniu lub zasłyszeniu informacji, zawsze warto sprawdzić jak została ona przedstawiona jeszcze w dwóch innych źródłach. Optymalnie gdyby nie miały ze sobą żadnych powiązań (kapitałowych, ideologicznych, itd.).

Będzie tylko gorzej

Coraz większa świadomość istnienie fake news oraz post-prawdy, wcale nie sprawi że zjawiska te zaczną słabnąć. Wręcz przeciwnie - ponad 90 % badanych przez Public Dialog wskazuje, że będą one narastać.

Wydaje się, że jedyną możliwą metodą walki z fałszywymi informacjami jest edukacja społeczeństwa, aby nie wierzyło ślepo w każdą zasłyszaną informację. Nawet, a może właśnie szczególnie, gdy przedstawiło je ulubione medium danej osoby. Nieocenioną pomocą w sprawdzaniu faktów może być też funkcjonowanie inicjatyw fact-checkingowych, takich jak np. Demagog.

 

Tekst pochodzi z blog.netPR.pl 

Najnowsze

Wideo w godzinę – w mediach na lata. Zapotrzebowanie na kontent wideo w mediach wciąż rośnie. Niestety w biurach prasowych tego rodzaju materiałów nadal jest niewiele. Aby wesprzeć firmy w tworzeniu tych treści, multimedialna agencja informacyjna infoWire.pl uruchomiła sklep internetowy z płatnościami online. ...

Informacja prasowa nie taka straszna, czyli jak napisać ją dobrze?. Jak sama nazwa wskazuje, informacja prasowa ma służyć przekazaniu do mediów informacji, najczęściej o jakimś istotnym zdarzeniu, którą chcemy się podzielić. Okazuje się jednak, że nie każdy potrafi ją napisać prawidłowo, a gdy tak się dzieje, dziennikarze nie chcą jej publikować. ...

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Fake newsy oczami internautów. Fake newsy, czyli nieprawdziwe informacje rozpowszechniane przez media od kilkunastu miesięcy są bardzo głośnym i nośnym tematem. Warto się przyjrzeć temu zjawisku dokładniej.   Czym są fake newsy zwane czasami postprawdą? Tak naprawdę pojęcie to nie zostało nadal dobrze zdefiniowane. ...

Wideo

Robisz zakupy? Uważaj na manipulacje stosowane przez sprzedawców. Zdarza ci się wracać z zakupów z czymś zupełnie niepotrzebnym? Kupujesz czasami produkty, na których się zawodzisz? A jak często nabywasz te rzeczy pod wpływem sprzedawcy? Niestety w niektórych firmach pracują ludzie, którzy robią wszystko – nie wyłączając oszustw – byle tylko wcisnąć konsumentom swoje towary. ...

Jest ona kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym. Poznaj zasady dobrej autoprezentacji. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Często to od niego zależy czy dostaniemy nową pracę lub zdobędziemy nowego klienta. Na co zwrócić uwagę poznając nową osobę, a czego unikać w tych pierwszych sekundach? A co najważniejsze; czy pierwsze wrażenie da się je zaplanować? Mózg nie lubi się pocić „Ludzki mózg lubi uproszczenia dlatego...

Korzystasz z darmowych filmów i zdjęć? Sprawdź, czy nie łamiesz prawa. W sieci pełno jest portali z darmowymi filmami i zdjęciami. Internauci korzystają z nich bardzo chętnie. Czy jednak publikowanie tych utworów na innych stronach lub przerabianie na własne potrzeby jest na pewno legalne? Jeżeli chcemy wykorzystać jakiś film dostępny w internecie, czy to do celów osobistych, czy to komercyjnych, powinniśmy sprawdzić, czy zezwala nam na to regulamin...

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...