Już w piątek wchodzi RODO. Czy wiesz, że…


Aby pomóc przygotować się na wejście RODO, Fundacja internetPR.pl przez ponad miesiąc publikowała rozmowy z ekspertami dotyczące jego tematyki. Przegapiłeś? Zobacz wideokompilację rozmów i zapoznaj się z odpowiedziami na ciekawsze pytania.

 

  • Nie każda agencja PR musi korzystać z usług inspektora ochrony danych (IOD)

Obowiązek powołania IOD dotyczy organów publicznych i podmiotów przetwarzających dane osobowe w dużych ilościach. Agencja PR, która przetwarza tych danych mało, jest więc z niego zwolniona. Nawet wtedy powinna się jednak zdecydować na korzystanie z usług IOD, ponieważ zapewnia to lepszą ochronę danych.

  • Firma, która powierza dane osobowe agencji PR, odpowiada za naruszenia ich przetwarzania

Przekazanie danych osobowych do przetwarzania innemu podmiotowi (np. agencji PR) nie zwalnia z odpowiedzialności za ich ochronę. Dlatego firma, która jest administratorem danych, powinna starannie wybierać, komu je powierza, a także kontrolować, w jaki sposób są one chronione. Oczywiście obowiązek ochrony przekazanych danych dotyczy również podwykonawcy.

  • Zgody na przetwarzanie danych osobowych nie można domniemywać

Aby móc przetwarzać dane jakiejś osoby na podstawie jej zgody… trzeba ją rzeczywiście uzyskać. Musi być ona wyrażona dobrowolnie. Zawsze jest też prawo do jej cofnięcia. Należy przy tym pamiętać, że dane osobowe można przetwarzać także na innej podstawie niż zgoda.

  • W przypadku wysyłania informacji prasowych do mediów zgoda jest bezpieczniejsza niż prawnie uzasadniony interes administratora

Informacje prasowe wysyłane do dziennikarzy mogą mieć charakter marketingowy lub nie. Jeśli mają, za podstawę prawną do ich przesyłania można uznać prawnie uzasadniony interes administratora. Jeżeli nie, lepiej na taką wysyłkę uzyskać zgodę.

  • Z powodu wprowadzenia RODO firmy muszą modyfikować swoje umowy zawarte z agencjami PR

Firmy już od jakiegoś czasu przygotowują się na wejście RODO. Jedną z konsekwencji tych przygotowań jest dostosowywanie umów podpisanych z agencjami PR do nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Konieczne jest wprowadzanie aneksów.

  • Dziennikarze nie dostają wielu próśb o wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji od firm

Takie zapytania są rzadkie, choć się zdarzają. Być może staną się częstsze już po wejściu w życie RODO.

Załączniki

Pobierz w wybranym formacie

Najnowsze

Co wolno rzeczniczce i rzecznikowi? Podsumowanie debaty z XX Kongresu PR. Niniejszy tekst jest luźnym podsumowaniem debaty poprowadzonej przez profesora Dariusza Tworzydło w pierwszym dniu jubileuszowego XX Kongresu Profesjonalistów PR. Kongres, jak co roku, odbył się w Rzeszowie, a pomysł na debatę zrodził się w rozmowach profesora Tworzydło oraz innych członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations – Damiana Ziąber i Macieja Krzysztoszka. ...

Serviceplan Health i Good Story z kampanią społeczną „Wrażliwi na słowa. Wrażliwi na ludzi”. Wystartowała kampania społeczna „Wrażliwi na słowa. Wrażliwi na ludzi” dotycząca języka niedyskryminującego osób z zaburzeniami psychicznymi, realizowana przez firmę Janssen. Za kreację kampanii odpowiada Serviceplan Health (Group One), natomiast agencja Good Story prowadzi działania komunikacyjne w obszarze PR i social media. ...

Mieć wpływ, czyli być influencerem. Media społecznościowe to w dzisiejszych czasach główna arena wymiany poglądów, opinii, czy pozyskiwania informacji. Instagram ma na całym świecie ponad miliard aktywnych użytkowników, a 60% z nich korzysta z niego codziennie1. ...

Dlaczego warto pamiętać o generacji Z w branży commerce i sektorze bankowym?. Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1995 - 2015, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej znaczącą grupą konsumencką. Kim właściwie jest to pokolenie i co ich motywuje do zakupów? Jakie mają oczekiwania wobec marek, jakimi kanałami do nich docierać, by zdobyć ich lojalność? Tego dowiemy się już w najbliższy czwarteki piątek (8-9 października 2020) podczas Mobile Trends...

Wideo

Nadchodzą #Jabłonki: pierwsza odsłona kampanii promującej najlepsze cechy Polaków. Polskie jabłko to coś absolutnie wyjątkowego w skali świata, przy tym zdrowe, smaczne i naturalne. Jabłonki możemy świętować już od maja, od momentu, kiedy kwitną jabłonie – wtedy korzystamy z rodzinnych pikników w sadach i degustujemy leżakujące cydry. ...

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...