Już w piątek wchodzi RODO. Czy wiesz, że…


Aby pomóc przygotować się na wejście RODO, Fundacja internetPR.pl przez ponad miesiąc publikowała rozmowy z ekspertami dotyczące jego tematyki. Przegapiłeś? Zobacz wideokompilację rozmów i zapoznaj się z odpowiedziami na ciekawsze pytania.

 

  • Nie każda agencja PR musi korzystać z usług inspektora ochrony danych (IOD)

Obowiązek powołania IOD dotyczy organów publicznych i podmiotów przetwarzających dane osobowe w dużych ilościach. Agencja PR, która przetwarza tych danych mało, jest więc z niego zwolniona. Nawet wtedy powinna się jednak zdecydować na korzystanie z usług IOD, ponieważ zapewnia to lepszą ochronę danych.

  • Firma, która powierza dane osobowe agencji PR, odpowiada za naruszenia ich przetwarzania

Przekazanie danych osobowych do przetwarzania innemu podmiotowi (np. agencji PR) nie zwalnia z odpowiedzialności za ich ochronę. Dlatego firma, która jest administratorem danych, powinna starannie wybierać, komu je powierza, a także kontrolować, w jaki sposób są one chronione. Oczywiście obowiązek ochrony przekazanych danych dotyczy również podwykonawcy.

  • Zgody na przetwarzanie danych osobowych nie można domniemywać

Aby móc przetwarzać dane jakiejś osoby na podstawie jej zgody… trzeba ją rzeczywiście uzyskać. Musi być ona wyrażona dobrowolnie. Zawsze jest też prawo do jej cofnięcia. Należy przy tym pamiętać, że dane osobowe można przetwarzać także na innej podstawie niż zgoda.

  • W przypadku wysyłania informacji prasowych do mediów zgoda jest bezpieczniejsza niż prawnie uzasadniony interes administratora

Informacje prasowe wysyłane do dziennikarzy mogą mieć charakter marketingowy lub nie. Jeśli mają, za podstawę prawną do ich przesyłania można uznać prawnie uzasadniony interes administratora. Jeżeli nie, lepiej na taką wysyłkę uzyskać zgodę.

  • Z powodu wprowadzenia RODO firmy muszą modyfikować swoje umowy zawarte z agencjami PR

Firmy już od jakiegoś czasu przygotowują się na wejście RODO. Jedną z konsekwencji tych przygotowań jest dostosowywanie umów podpisanych z agencjami PR do nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Konieczne jest wprowadzanie aneksów.

  • Dziennikarze nie dostają wielu próśb o wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji od firm

Takie zapytania są rzadkie, choć się zdarzają. Być może staną się częstsze już po wejściu w życie RODO.

Załączniki

Pobierz w wybranym formacie

Najnowsze

PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR. Walne Zebranie Członków PSPR zdecydowało o rezygnacji z dalszego udziału w Radzie Etyki Public Relations. Organizacja podejmowała od 2019 r. rozmowy ze Związkiem Firm Public Relations (drugim z założycieli Rady), w zakresie niezbędnej reformy tego branżowego ciała oraz zbudowania nowego regulaminu, nakładającego na nie dodatkowe obowiązki. ...

Polskie Stowarzyszenie Public Relations z nowym partnerem. Do grona partnerów Polskiego Stowarzyszenia Public Relations dołączyła firma  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, dostawca zaawansowanych i kompleksowych usług  z zakresu wyszukiwania informacji z wszystkich rodzajów mediów oraz ich analizy.  PSMM specjalizuje się również w badaniu efektywności działań media relations, sponsoringowych czy product placement. ...

Krajobraz po bitwie. Jak zmienił się rynek mediów. Konsekwencje pandemii i związanych z nią ograniczeń nie omijają żadnej z branż – w tym również sektora mediowego. Najwięcej zyskają Ci marketerzy, którzy potrafią działać szybko i elastycznie, uwzględniając specyfikę obecnej sytuacji. ...

Jak nie trafić z informacją prasową do zakładki Oferty, czyli co powinien robić PR-owiec, jeżeli dziennikarz korzysta ze skrzynki Gmail?. Często zaglądasz do zakładki Oferty w swojej skrzynce Gmail? Nie musisz odpowiadać – wiadomo, że nie. Dla niektórych zakładka ta jest takim drugim miejscem na przychodzący spam. Miejscem, które na co dzień trzeba omijać szerokim łukiem, a od czasu do czasu – oczyścić ze śmieci (czytaj: ze wszystkiego, co się tam znajduje). ...

Wideo

Na czym polega PR. „PR to nie jest dzisiaj wysłanie informacji prasowej. Nie sprowadzajmy definicji PR-u […] do napisania tekstu […]. PR jest czymś dużo, dużo większym” – mówi Olaf Krynicki, dyrektor komunikacji w Samsung Polska. ...

Jak walczyć z hejterami. „Jest więcej tych ludzi, którzy stosują normalną komunikację, są porządnymi ludźmi w internecie, umiejącymi dyskutować, rozmawiać – nawet kiedy się różnimy w swoich poglądach – od tych, którzy są hejterami. ...

Branża PR musi reagować na rozwój technologii. „Rozwój branży public relations w dużym stopniu zależy od tego, czy będzie się ona dostosowywała do tego, w jaki sposób rozwija się komunikacja jako taka, coraz bardziej związana z technologią. Tak że musimy odpowiadać na technologiczne wyzwania” – mówi Adam Łaszyn, prezes agencji ALERT MEDIA Communications. ...

Marketing korporacyjny nie może być oderwany od marketingu produktowego. „Zbudowanie wizerunku produktu jest bardzo ważne, ale w wielu sytuacjach okazuje się, że to wizerunek korporacji, wizerunek całej firmy ma potem wpływ na wizerunek marki i poszczególnych jej produktów” – mówi Adam Ambrozik, corporate affairs manager w VELUX Poland. ...