facebook web

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje

Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM.

Decyzję o zastąpieniu radia analogowego przez transmisję cyfrową podjął w 2016 r. rząd Norwegii zapowiadając rozpoczęcie tego procesu na początek stycznia br. Zmiana ma się odbywać etapami.
 
Zgodnie z zapowiedziami od 11 stycznia br. sygnał cyfrowy zastąpił nadawanie na częstotliwości FM w regionie Nordland, w kolejnych miesiącach ma objąć pozostałe części kraju. Dzięki temu Norwegia stanie się pierwszym państwem na świecie które przejdzie na cyfrowy przekaz radiowy.
 
Nadawanie w systemie DAB+ będzie na razie dotyczyło jedynie rozgłośni pokrywających swym zasięgiem cały obszar Norwegii. Lokalni nadawcy odczują konieczność zmian w transmitowaniu sygnału w kolejnych latach, aż do roku 2022. Według zapowiedzi radio cyfrowe zapewni Norwegom lepszą jakość dźwięku, szerszy wybór stacji oraz funkcje niedostępne dotychczas w wypadku radia analogowego.
 
Zastąpienie cyfrowej transmisji radiowej zastępującej sygnał FM nie wzbudziło entuzjazmu użytkowników w Norwegii. Według sondaży przytaczanych przez zachodnie media jedynie 17 proc. Norwegów opowiada się za całkowitą cyfryzacją radia, a niechęć wobec nowej technologii budzi głównie konieczność zakupu odbiorników w cenach od ok. 100 do ponad 200 dol.
 
Norwegia będzie pierwszym krajem przechodzącym na format cyfrowy, ale nie jedynym. Pomysł ten rozważa także kilka innych państw, m.in. Dania, Szwecja, Szwajcaria czy Korea Południowa.
 
Prace nad cyfryzacją radia trwają ze zmiennym szczęściem także w Polsce, prowadziło je głównie Polskie Radio wydając na ten projekt do końca 2015 r. ponad 52 mln zł. W pewnym momencie publiczny nadawca postanowił wycofać się z dalszej cyfryzacji, co w wywiadzie dla serwisu Wirtualnemedia.pl potwierdziła jesienią ub.r. Barbara Stanisławczyk-Żyła, ówczesna prezes Polskiego Radia.
 
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom PR w ub.r. powróciło do koncepcji nadawania cyfrowego uruchamiając w listopadzie Polskie Radio Chopin - kanał cyfrowy z muzyką klasyczną. Przy okazji tego wydarzenia Jacek Sobala, prezes Polskiego Radia zapowiedział, że nadawca nie będzie samodzielnie rozwijać systemu DAB+ w Polsce oraz anten cyfrowych bez wsparcia finansowego ze strony zewnętrznych podmiotów.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Czy polskie firmy są przygotowane na kryzys?. Na ile polskie przedsiębiorstwa są przygotowane do odparcia kryzysu wizerunkowego? Na ten temat debatować będą naukowcy i przedstawiciele biznesu podczas konferencji „Kryzys w przedsiębiorstwie, przygotowanie, procedury i postępowanie”, która odbędzie się 25 maja na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną wyniki badań przeprowadzonych na wiodących...

Cele, klauzule i formularze w newsroomach i biurach prasowych czyli przygotowujemy komunikację firmy do RODO.   Bazy danych w działach komunikacji firm i agencjach PR to grupy list zawierające kontakty przeznaczone dla różnych projektów, dzielące media pod kątem różnych kryteriów lub grupujące innych odbiorców w otoczeniu firmy. ...

Wideo

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Debaty o #RODO - zaproszenie od dr Kaweckiego. Już niedługo rozpoczynamy cykl debat o tematyce RODO. Dowiecie się z nich, jak "Ochrona danych osobowych 2.0" zmieni sposoby działania wszystkich zbierających dane osobowe, w tym agencji PR. ...