facebook web

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje

Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM.

Decyzję o zastąpieniu radia analogowego przez transmisję cyfrową podjął w 2016 r. rząd Norwegii zapowiadając rozpoczęcie tego procesu na początek stycznia br. Zmiana ma się odbywać etapami.
 
Zgodnie z zapowiedziami od 11 stycznia br. sygnał cyfrowy zastąpił nadawanie na częstotliwości FM w regionie Nordland, w kolejnych miesiącach ma objąć pozostałe części kraju. Dzięki temu Norwegia stanie się pierwszym państwem na świecie które przejdzie na cyfrowy przekaz radiowy.
 
Nadawanie w systemie DAB+ będzie na razie dotyczyło jedynie rozgłośni pokrywających swym zasięgiem cały obszar Norwegii. Lokalni nadawcy odczują konieczność zmian w transmitowaniu sygnału w kolejnych latach, aż do roku 2022. Według zapowiedzi radio cyfrowe zapewni Norwegom lepszą jakość dźwięku, szerszy wybór stacji oraz funkcje niedostępne dotychczas w wypadku radia analogowego.
 
Zastąpienie cyfrowej transmisji radiowej zastępującej sygnał FM nie wzbudziło entuzjazmu użytkowników w Norwegii. Według sondaży przytaczanych przez zachodnie media jedynie 17 proc. Norwegów opowiada się za całkowitą cyfryzacją radia, a niechęć wobec nowej technologii budzi głównie konieczność zakupu odbiorników w cenach od ok. 100 do ponad 200 dol.
 
Norwegia będzie pierwszym krajem przechodzącym na format cyfrowy, ale nie jedynym. Pomysł ten rozważa także kilka innych państw, m.in. Dania, Szwecja, Szwajcaria czy Korea Południowa.
 
Prace nad cyfryzacją radia trwają ze zmiennym szczęściem także w Polsce, prowadziło je głównie Polskie Radio wydając na ten projekt do końca 2015 r. ponad 52 mln zł. W pewnym momencie publiczny nadawca postanowił wycofać się z dalszej cyfryzacji, co w wywiadzie dla serwisu Wirtualnemedia.pl potwierdziła jesienią ub.r. Barbara Stanisławczyk-Żyła, ówczesna prezes Polskiego Radia.
 
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom PR w ub.r. powróciło do koncepcji nadawania cyfrowego uruchamiając w listopadzie Polskie Radio Chopin - kanał cyfrowy z muzyką klasyczną. Przy okazji tego wydarzenia Jacek Sobala, prezes Polskiego Radia zapowiedział, że nadawca nie będzie samodzielnie rozwijać systemu DAB+ w Polsce oraz anten cyfrowych bez wsparcia finansowego ze strony zewnętrznych podmiotów.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

"Legalność" kontaktów w komunikacji z mediami | Konwalidacja baz danych w czasach RODO cz. II. Jeśli gromadziłeś kontakty medialne zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, to prawdopodobnie możesz określić bazę mianem „legalnej”, czyli nieobciążonej wadami prawnymi. Przed tobą jednak pewien wysiłek związany z przystosowaniem jej do warunków po 24 maja 2018 roku i implementacją rozwiązań, które pomogą wywiązać się z obowiązków narzucanych przez nowe regulacje. ...

Skuteczne pozycjonowanie – na kim warto się wzorować?. Widoczność w Internecie to w XXI wieku jeden z fundamentów, na którym zbudować można sukces w biznesie. „Raport SEO 2017 – liderzy swoich branż” przygotowany przez Mayko pozwoli zapoznać się z listą serwisów przodujących pod względem skuteczności wyszukiwania w sieci. ...

Wprowadzenie | Konwalidacja baz danych w czasach RODO cz. I . Konwalidacja danych to sformułowanie, które zapewne zdobędzie dużą popularność w związku ze zmieniającym się prawem dotyczącym ochrony danych osobowych. Konwalidacja oznacza możliwość uzyskania pełnej wartości prawnej danych osobowych po 25 maja 2018 roku. ...

Czy firma może kontrolować aktywność pracowników w kanałach social media?.   Prawo pracy nie zawsze dotrzymuje kroku dynamicznie rozwijającej się technologii. W polskich przepisach brakuje szczególnych uregulowań, które określałyby zasady korzystania z portali społecznościowych przez pracowników. ...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...