facebook web

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?


Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. Mam tu na myśli eksperckie i poradnikowe materiały wideo oraz storytelling. Na pewno informacja ekspercka będzie rosła w siłę.

Niewiele firm zamieszcza kontent wideo we własnej przestrzeni. Przyzwyczailiśmy się do wkładania kontentu wideo na YT, gdyż jest to narzędzie bezpłatne i wygodne. Natomiast mało osób zwraca uwagę, że to YT (Google) jest właścicielem playera i to on dyktuje warunki. Umieszczanie kontentu wideo we własnej przestrzeni, choćby w biurze prasowym, może stać się zalążkiem telewizji firmowej. Obecnie w polskich realiach telewizje firmowe nie funkcjonują. Wiele firm uważa, że ich prowadzenie jest bardzo czasochłonne i kosztowne, choć nie jest to prawdą.

Co do mediów lokalnych, mają one kontent dopasowany do swoich odbiorców, ale często borykają się z brakiem dostępu do dobrych ekspertów z dużych miast. Dlatego bardzo pomocne są wszelkiego rodzaju agencje informacyjne tworzące kontent wideo, który w ramach bezpłatnej licencji przekazują mediom. Problemem telewizji lokalnych jest poza tym brak pomysłu na monetyzację treści, jak również ograniczony dostęp do reklamodawców z wielkich aglomeracji. Ponadto media lokalne nie mają odpowiedniej technologii – mówię tu o jakości i standardzie serwisów internetowych. Materiały emitowane w telewizjach lokalnych często nie są też wyłapywane przez monitoring mediów.

Jakie zmiany czekają nas w 2018 roku

Uważam, że w dobie wzrostu popytu na kontent wideo będzie wzrastać rola agencji informacyjnych. Wydawcy nie będą w stanie sami wyprodukować wystarczającej liczby materiałów wideo. Bardzo ważną rolę mogą odgrywać również same firmy poprzez tworzenie kontentu wideo w formacie i standardzie, które będą spełniały potrzeby mediów. Obecnie taki model nie funkcjonuje, gdyż tylko nieliczne firmy umieszczają kontent wideo w swoich biurach prasowych. A jeżeli już to robią, jest on serwowany z poziomu YT i można go tylko odtwarzać. Kontent na YT z punktu widzenia mediów praktycznie jest bezużyteczny, gdyż nie mogą go one pobrać i opracować.

Moim zdaniem w najbliższych latach zwiększy się także rola telewizji i innych mediów lokalnych. Coraz bardziej zaczyna nas interesować to, co się dzieje blisko nas. 

Jakie wyzwania czekają nas w 2018 roku

Rośnie widownia Netflixa, który cały czas dopasowuje ofertę do polskich odbiorców i dzięki temu zwiększa liczbę klientów. Największą bolączką i problemem polskiej telewizji jest jakość kontentu czy też tworzenie coraz większej liczby reality show o bardzo niskim poziomie. Dlatego największym wyzwaniem dla telewizji w 2018 roku będzie zatrzymanie młodej publiczności przed ekranami telewizorów.

Kolejnym wyzwaniem dla mediów będzie znalezienie sposobu na wyróżnienie się wśród innych stacji radiowych, telewizji czy serwisów internetowych, gdyż serwowany kontent jest bardzo podobny. 

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku 

Uważam, że będzie powstawało coraz więcej programów i formatów telewizyjnych bardziej angażujących odbiorców. Myślę tu o interaktywnych programach, o których zakończeniu czy obsadzie będzie mógł zadecydować odbiorca. 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018 roku 

Fake newsy nie są już tylko problemem social mediów. Telewizja, radio, prasa dalej będą zalewane różnego rodzaju fałszywymi informacjami. 



Chcesz wiedzieć więcej o branży wideo? Obejrzyj podsumowanie 2017 roku oraz trendy w wersji wideo. 

 

 


Justyna Wasinkiewicz - kierownik multimedialnej redakcji infoWire.pl i domu produkcyjnego videoPR.pl

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...