facebook web

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?


Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. Mam tu na myśli eksperckie i poradnikowe materiały wideo oraz storytelling. Na pewno informacja ekspercka będzie rosła w siłę.

Niewiele firm zamieszcza kontent wideo we własnej przestrzeni. Przyzwyczailiśmy się do wkładania kontentu wideo na YT, gdyż jest to narzędzie bezpłatne i wygodne. Natomiast mało osób zwraca uwagę, że to YT (Google) jest właścicielem playera i to on dyktuje warunki. Umieszczanie kontentu wideo we własnej przestrzeni, choćby w biurze prasowym, może stać się zalążkiem telewizji firmowej. Obecnie w polskich realiach telewizje firmowe nie funkcjonują. Wiele firm uważa, że ich prowadzenie jest bardzo czasochłonne i kosztowne, choć nie jest to prawdą.

Co do mediów lokalnych, mają one kontent dopasowany do swoich odbiorców, ale często borykają się z brakiem dostępu do dobrych ekspertów z dużych miast. Dlatego bardzo pomocne są wszelkiego rodzaju agencje informacyjne tworzące kontent wideo, który w ramach bezpłatnej licencji przekazują mediom. Problemem telewizji lokalnych jest poza tym brak pomysłu na monetyzację treści, jak również ograniczony dostęp do reklamodawców z wielkich aglomeracji. Ponadto media lokalne nie mają odpowiedniej technologii – mówię tu o jakości i standardzie serwisów internetowych. Materiały emitowane w telewizjach lokalnych często nie są też wyłapywane przez monitoring mediów.

Jakie zmiany czekają nas w 2018 roku

Uważam, że w dobie wzrostu popytu na kontent wideo będzie wzrastać rola agencji informacyjnych. Wydawcy nie będą w stanie sami wyprodukować wystarczającej liczby materiałów wideo. Bardzo ważną rolę mogą odgrywać również same firmy poprzez tworzenie kontentu wideo w formacie i standardzie, które będą spełniały potrzeby mediów. Obecnie taki model nie funkcjonuje, gdyż tylko nieliczne firmy umieszczają kontent wideo w swoich biurach prasowych. A jeżeli już to robią, jest on serwowany z poziomu YT i można go tylko odtwarzać. Kontent na YT z punktu widzenia mediów praktycznie jest bezużyteczny, gdyż nie mogą go one pobrać i opracować.

Moim zdaniem w najbliższych latach zwiększy się także rola telewizji i innych mediów lokalnych. Coraz bardziej zaczyna nas interesować to, co się dzieje blisko nas. 

Jakie wyzwania czekają nas w 2018 roku

Rośnie widownia Netflixa, który cały czas dopasowuje ofertę do polskich odbiorców i dzięki temu zwiększa liczbę klientów. Największą bolączką i problemem polskiej telewizji jest jakość kontentu czy też tworzenie coraz większej liczby reality show o bardzo niskim poziomie. Dlatego największym wyzwaniem dla telewizji w 2018 roku będzie zatrzymanie młodej publiczności przed ekranami telewizorów.

Kolejnym wyzwaniem dla mediów będzie znalezienie sposobu na wyróżnienie się wśród innych stacji radiowych, telewizji czy serwisów internetowych, gdyż serwowany kontent jest bardzo podobny. 

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku 

Uważam, że będzie powstawało coraz więcej programów i formatów telewizyjnych bardziej angażujących odbiorców. Myślę tu o interaktywnych programach, o których zakończeniu czy obsadzie będzie mógł zadecydować odbiorca. 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018 roku 

Fake newsy nie są już tylko problemem social mediów. Telewizja, radio, prasa dalej będą zalewane różnego rodzaju fałszywymi informacjami. 



Chcesz wiedzieć więcej o branży wideo? Obejrzyj podsumowanie 2017 roku oraz trendy w wersji wideo. 

 

 


Justyna Wasinkiewicz - kierownik multimedialnej redakcji infoWire.pl i domu produkcyjnego videoPR.pl

Najnowsze

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Czy polskie firmy są przygotowane na kryzys?. Na ile polskie przedsiębiorstwa są przygotowane do odparcia kryzysu wizerunkowego? Na ten temat debatować będą naukowcy i przedstawiciele biznesu podczas konferencji „Kryzys w przedsiębiorstwie, przygotowanie, procedury i postępowanie”, która odbędzie się 25 maja na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną wyniki badań przeprowadzonych na wiodących...

Cele, klauzule i formularze w newsroomach i biurach prasowych czyli przygotowujemy komunikację firmy do RODO.   Bazy danych w działach komunikacji firm i agencjach PR to grupy list zawierające kontakty przeznaczone dla różnych projektów, dzielące media pod kątem różnych kryteriów lub grupujące innych odbiorców w otoczeniu firmy. ...

Wideo

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Debaty o #RODO - zaproszenie od dr Kaweckiego. Już niedługo rozpoczynamy cykl debat o tematyce RODO. Dowiecie się z nich, jak "Ochrona danych osobowych 2.0" zmieni sposoby działania wszystkich zbierających dane osobowe, w tym agencji PR. ...