facebook web

Jak wybrać agencję PR?

Chcesz zatrudnić agencję PR, więc rozpisujesz przetarg. Musisz pamiętać, że agencja będzie pracowała dla ciebie przez kilka lat. Poświęcisz jej duże zasoby, dużo uwagi i pieniędzy. Dopuścisz ją do sekretów i będziesz oczekiwać najlepszych efektów.

Tych kilka poniższych zasad ułatwi Ci proces wyboru odpowiedniej agencji.

  1. Zaangażuj się!

Przede wszystkim zaangażuj się w przetarg. Polega to nie tylko na wysłaniu briefu i czekaniu na oferty, ale również na ścisłej współpracy z zaproszonymi agencjami. Zarezerwuj czas i pamiętaj, że od tego wyboru będzie bardzo wiele zależało. Wyznacz też właściwe osoby do obsługi przetargu i nie polegaj tylko na dziale zakupów. Przydziel do procedury osoby merytoryczne, które później będą współpracować z wybraną przez Ciebie agencją.

  1. Brief!

Musisz przygotować dobry brief, więc zastanów się, czego Ci potrzeba. Agencje mają różne specjalizacje i w różny sposób mogą zaspokajać potrzeby swoich klientów. Zastanów się czy potrzebujesz media relations, czy bardziej doradztwa strategicznego lub taktycznego. A może pomocy w programach wewnętrznych lub logistyki zwanej potocznie wykonem? Sformułuj swoje cele i potrzeby oraz nie skupiaj się tylko na celach komunikacyjnych. Dla dobrej agencji ważne jest, jakie są twoje cele biznesowe i materialne. W briefie podaj ważne informacje, zwłaszcza takie, których nie można zdobyć z innych źródeł. Nie powinien on być odzwierciedleniem tego, co można znaleźć w internecie. Agencja musi dostać ważne i mało znane dane.

  1. Zdefiniuj problemy!

Sformułuj problemy. Napisz, co dotychczas przeszkadzało Ci w prowadzeniu działań komunikacyjnych. We współpracy z dotychczasową agencją, mediami oraz z innymi interesariuszami. Dla nowej agencji będzie ważne, jak definiujesz swoje problemy.

  1. Rozszerz krąg poszukiwań!

Zastanów się nad tym, kogo chcesz zaprosić do przetargu, czyli jaki będzie twój krąg poszukiwań. Najprostszą metodą zmniejszającą ryzyko jest zaproszenie agencji o dużej renomie i doświadczeniu w Twojej branży. Nie bój się zapraszać nowych agencji, czy takich, które mają duże portfolio, ale w innej branży niż Twoja. Pamiętaj, że ważniejsze jest rozumienie problemów komunikacyjnych i umiejętność ich rozwiązywania, niż dokładna znajomość branży. Nawet jeśli jest skomplikowana i hermetyczna, to może zostać opanowana przez dobrą agencję w dość szybkim tempie, natomiast jeśli agencja zna twoją branżę, ale słabo zna się na public relations, to jesteś w znacznie gorszej sytuacji.

  1. Poznaj cały zespół!

Wielu klientów chce od razu poznać kluczowego pracownika, który potencjalnie będzie odpowiadał za obsługę. To dobra praktyka, ale postaraj się pójść jeszcze dalej. Postaraj się poznać cały zespół albo dużą jego część po to, żeby zrozumieć kulturę pracy i klimat. Nie wszystko we współpracy z agencją da się skwantyfikować i ująć w pewne formuły i standardy. Klient powinien się z agencją lubić, i żeby uniknąć nieporozumień, warto poznać ludzi zanim się ich wybierze.

  1. Budżet!

Jeśli możesz to podaj budżet jakim dysponujesz. W ten sposób agencja będzie wiedziała w jakiej skali będzie się obracać. Jeśli nie możesz tego zrobić to nie oczekuj, że w pierwszym kroku agencja poda swoje wynagrodzenie. Najpierw należy określić zakres działań, taktyki i pomysłów, a później rozmawiać o pieniądzach.

  1. Zadzwoń do innych klientów agencji!

Nie opieraj się tylko i wyłącznie na pisanych rekomendacjach. Agencji trzeba zaufać, ale kontrola jest podstawą zaufania. Najlepiej zadzwonić do obecnych klientów, wypytać o problemy i silne strony. Zadzwoń również do byłych klientów. Bardzo ważne też jest, jak agencja kończy, a nie tylko zaczyna.

  1. Daj informację zwrotną!

Kiedy już wybierzesz agencję to nie zapominaj o tych, którzy przegrali. Świat jest mały i być może jeszcze się spotkacie, więc warto pozostawić dobre wrażenie. Poinformuj o przyczynach, dlaczego nie wygrała, a także poinformuj, dlaczego wygrał akurat jej konkurent. Przegrani zachowają Cię dobrze w swojej pamięci i będą mogli poprawić swoją ofertę na przyszłość.


Źródło: Neuron Agencja Public Relations

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...