facebook web

Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli co powinno mówić Twoje logo?

Dla jednych logo to obrazek na siatce z supermarketu, dla drugich niezbędny element markowego ubrania. Za pomocą logo wyrażamy się jako konsumenci lub fani, z drugiej strony – jako osoby publiczne czy firmy. Czym ono jest naprawdę i jak się ma znaczek na bieliźnie do symbolu wielkiego koncernu?


Dla grafika logo jest podstawowym i najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Jeśli tworzymy ją od podstaw
– zaczynamy właśnie od logo. W tej małej przestrzeni każdy szczegół ma znaczenie; nie tylko kolor, ale odcień, nie tylko kształt, ale dokładna krzywizna każdej krawędzi. Kiedy stworzymy dobre logo, reszta wizualnej tożsamości marki jest już tylko uzupełnieniem. Wyciągamy kolor, element, powtarzamy kształt i już wiemy, że ta koperta czy ten pendrive należą do tej, a nie innej firmy.

Ale skąd wiadomo, że dany kolor czy dany kształt są dobre dla danego logo? Działają tu podstawowe zasady teorii widzenia, które musimy skonfrontować z pożądanym wizerunkiem marki. Ostre kształty sugerują ryzyko, niebezpieczeństwo, ale także dynamikę i siłę. Wszelkie obłości i krągłości wskazują na spokój, bezpieczeństwo. Warto zwrócić również uwagę na kolory. Czerwień to energia i pasja, w pierwotnym odruchu powoduje u widzącego wzrost tętna. Zieleń uspokaja i kojarzy się z bezpieczeństwem. Oprócz fizjologii widzenia ważne są też aspekty kulturowe. Kolor biały w kulturze Zachodu oznacza czystość i dobro, w Chinach jest zwiastunem nieszczęścia i symbolem żałoby. Oczywiście wiele logo łączy w sobie różne kolory i kształty, ale przy tworzeniu każdego znaku warto o powyższych aspektach pamiętać, choćby zwracając uwagę na ogólny wydźwięk kompozycji, i upewnić się, że oddaje on ducha danej marki.

Po co komu księga znaku?

Rzecz staje się trudniejsza, kiedy mamy do czynienia z gotowym logo i musimy stworzyć coś na jego podstawie – np. baner, papier firmowy. Dużym ułatwieniem jest w takim momencie księga znaku, w której oprócz samego logo powinny znaleźć się wykorzystane kolory, dopuszczalne wymiary, a także jego alternatywne wersje: Wersja monochromatyczna, czyli przedstawienie logo jednym kolorem w różnych jego odcieniach (najczęściej są to szarości), oraz wariant czarno-biały, często mylony z monochromatycznym, w odróżnieniu od którego nie zawiera przejść tonalnych, ale wyłącznie stuprocentową czerń i biel. Jest to duże ułatwienie choćby w sytuacjach, kiedy dane logo trzeba zestawić z wieloma innymi w taki sposób, aby całość prezentowała się estetycznie. Oczywiście można po prostu zmienić kolor we właściwościach obrazka lub druku, ale brak jednoznacznego wzorca co do wyglądu każdej możliwej wersji powoduje niekonsekwencję w ich stosowaniu, a co za tym idzie – rozmycie identyfikacji wizualnej marki. Dobra księga znaku gwarantuje wizerunkową spójność oraz chroni przed wypaczeniem tworu artysty – grafika, zatem jej stworzenie leży w interesie obu stron.

Rebranding, czyli przeżucie i wyplucie

Rebranding przez odświeżenie czy zmianę identyfikacji wizualnej jest niełatwym procesem zarówno dla projektanta, jak i samej marki. Najczęściej firmie zależy na zachowaniu jak największej liczby elementów przy jednoczesnym unowocześnieniu logo. Wtedy zaczyna się sztuka negocjacji; konfrontacja historii firmy i zasad nowoczesnego projektowania wymaga kompromisów. W przypadku 16-letniej spółki, jaką jest netPR.pl, pozostanie przy charakterystycznym symbolu oka było właściwie niezbędne. Jest ono głównym elementem zarówno starego, jak i nowego logotypu i stanowi element łączący, co przy rebrandingu jest niezwykle ważne. Najpierw widzimy, potem czytamy, a zatem sama nazwa nie wystarczy, aby skojarzyć markę. Tak więc netPR-owe oko zostało zachowane w prostym sygnecie powstałym ze zmodyfikowanego fontu Technique BRK, użytego do logotypu z nazwą firmy, a trzy kolory zredukowane do dwóch: Jasna zieleń zamieniona na poważniejszy, butelkowy zielony oraz blada szarość przyciemniona niemalże do czerni. Trochę inaczej wyglądała praca nad rebrandingiem videoPR.pl Nowe logo nie nawiązuje do poprzedniego wizerunku marki, ale bazuje na towarzyszącym mu znaku netPR. Powtarza się typografia i kształty, ale tylko jeden z kolorów: ciemnoszary, zestawiony tu dla odmiany z żywą czerwienią.

O co tyle hałasu?

Dlaczego właściwie ktoś zadaje sobie tyle trudu, żeby zmienić kilka kolorów i linii? Drukowanie nowych wizytówek, zmiany na stronie internetowej czy w stopkach mailowych to ogromne przedsięwzięcie administracyjne. Komu jest to potrzebne, a w szczególności czy jest potrzebne firmie związanej z technologią? Odpowiedź jest bardzo prosta: Żyjemy w kulturze wizualnej. Wzrok to nasz najważniejszy zmysł, odbieramy nim ponad 80% bodźców z otaczającego świata. Reagujemy na nie podświadomie, ale to właśnie te reakcje determinują, co kupimy i którą usługę wybierzemy, a zatem odpowiednia identyfikacja wizualna jest ważna dla każdej marki, od dwuosobowego start-upu po wielkie koncerny.


Adrianna Iwanicka,  grafik freelancer

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...