facebook web

Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli co powinno mówić Twoje logo?

Dla jednych logo to obrazek na siatce z supermarketu, dla drugich niezbędny element markowego ubrania. Za pomocą logo wyrażamy się jako konsumenci lub fani, z drugiej strony – jako osoby publiczne czy firmy. Czym ono jest naprawdę i jak się ma znaczek na bieliźnie do symbolu wielkiego koncernu?


Dla grafika logo jest podstawowym i najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Jeśli tworzymy ją od podstaw
– zaczynamy właśnie od logo. W tej małej przestrzeni każdy szczegół ma znaczenie; nie tylko kolor, ale odcień, nie tylko kształt, ale dokładna krzywizna każdej krawędzi. Kiedy stworzymy dobre logo, reszta wizualnej tożsamości marki jest już tylko uzupełnieniem. Wyciągamy kolor, element, powtarzamy kształt i już wiemy, że ta koperta czy ten pendrive należą do tej, a nie innej firmy.

Ale skąd wiadomo, że dany kolor czy dany kształt są dobre dla danego logo? Działają tu podstawowe zasady teorii widzenia, które musimy skonfrontować z pożądanym wizerunkiem marki. Ostre kształty sugerują ryzyko, niebezpieczeństwo, ale także dynamikę i siłę. Wszelkie obłości i krągłości wskazują na spokój, bezpieczeństwo. Warto zwrócić również uwagę na kolory. Czerwień to energia i pasja, w pierwotnym odruchu powoduje u widzącego wzrost tętna. Zieleń uspokaja i kojarzy się z bezpieczeństwem. Oprócz fizjologii widzenia ważne są też aspekty kulturowe. Kolor biały w kulturze Zachodu oznacza czystość i dobro, w Chinach jest zwiastunem nieszczęścia i symbolem żałoby. Oczywiście wiele logo łączy w sobie różne kolory i kształty, ale przy tworzeniu każdego znaku warto o powyższych aspektach pamiętać, choćby zwracając uwagę na ogólny wydźwięk kompozycji, i upewnić się, że oddaje on ducha danej marki.

Po co komu księga znaku?

Rzecz staje się trudniejsza, kiedy mamy do czynienia z gotowym logo i musimy stworzyć coś na jego podstawie – np. baner, papier firmowy. Dużym ułatwieniem jest w takim momencie księga znaku, w której oprócz samego logo powinny znaleźć się wykorzystane kolory, dopuszczalne wymiary, a także jego alternatywne wersje: Wersja monochromatyczna, czyli przedstawienie logo jednym kolorem w różnych jego odcieniach (najczęściej są to szarości), oraz wariant czarno-biały, często mylony z monochromatycznym, w odróżnieniu od którego nie zawiera przejść tonalnych, ale wyłącznie stuprocentową czerń i biel. Jest to duże ułatwienie choćby w sytuacjach, kiedy dane logo trzeba zestawić z wieloma innymi w taki sposób, aby całość prezentowała się estetycznie. Oczywiście można po prostu zmienić kolor we właściwościach obrazka lub druku, ale brak jednoznacznego wzorca co do wyglądu każdej możliwej wersji powoduje niekonsekwencję w ich stosowaniu, a co za tym idzie – rozmycie identyfikacji wizualnej marki. Dobra księga znaku gwarantuje wizerunkową spójność oraz chroni przed wypaczeniem tworu artysty – grafika, zatem jej stworzenie leży w interesie obu stron.

Rebranding, czyli przeżucie i wyplucie

Rebranding przez odświeżenie czy zmianę identyfikacji wizualnej jest niełatwym procesem zarówno dla projektanta, jak i samej marki. Najczęściej firmie zależy na zachowaniu jak największej liczby elementów przy jednoczesnym unowocześnieniu logo. Wtedy zaczyna się sztuka negocjacji; konfrontacja historii firmy i zasad nowoczesnego projektowania wymaga kompromisów. W przypadku 16-letniej spółki, jaką jest netPR.pl, pozostanie przy charakterystycznym symbolu oka było właściwie niezbędne. Jest ono głównym elementem zarówno starego, jak i nowego logotypu i stanowi element łączący, co przy rebrandingu jest niezwykle ważne. Najpierw widzimy, potem czytamy, a zatem sama nazwa nie wystarczy, aby skojarzyć markę. Tak więc netPR-owe oko zostało zachowane w prostym sygnecie powstałym ze zmodyfikowanego fontu Technique BRK, użytego do logotypu z nazwą firmy, a trzy kolory zredukowane do dwóch: Jasna zieleń zamieniona na poważniejszy, butelkowy zielony oraz blada szarość przyciemniona niemalże do czerni. Trochę inaczej wyglądała praca nad rebrandingiem videoPR.pl Nowe logo nie nawiązuje do poprzedniego wizerunku marki, ale bazuje na towarzyszącym mu znaku netPR. Powtarza się typografia i kształty, ale tylko jeden z kolorów: ciemnoszary, zestawiony tu dla odmiany z żywą czerwienią.

O co tyle hałasu?

Dlaczego właściwie ktoś zadaje sobie tyle trudu, żeby zmienić kilka kolorów i linii? Drukowanie nowych wizytówek, zmiany na stronie internetowej czy w stopkach mailowych to ogromne przedsięwzięcie administracyjne. Komu jest to potrzebne, a w szczególności czy jest potrzebne firmie związanej z technologią? Odpowiedź jest bardzo prosta: Żyjemy w kulturze wizualnej. Wzrok to nasz najważniejszy zmysł, odbieramy nim ponad 80% bodźców z otaczającego świata. Reagujemy na nie podświadomie, ale to właśnie te reakcje determinują, co kupimy i którą usługę wybierzemy, a zatem odpowiednia identyfikacja wizualna jest ważna dla każdej marki, od dwuosobowego start-upu po wielkie koncerny.


Adrianna Iwanicka,  grafik freelancer

Najnowsze

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Firma w Social Media – jakie medium społecznościowe wybrać?. Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoja firma powinna być obecna w social media to odpowiedź brzmi: Tak! Liczba użytkowników na całym świecie cięgle wzrasta. Obecnie wynosi ok.  3,196 mld(!) i jest to o 13% więcej niż w roku ubiegłym[1]! Jak mówi polskie przysłowie „kuj żelazo póki gorące”, dlatego wykorzystaj popularność mediów społecznościowych. ...

DIMAQ Day: Kompetencje digitalowe kluczem do sukcesu komunikacji marketingowej.   Internet po RODO, strategia marketingowa w planowaniu komunikacji digital, generowanie „kalorycznych” leadów, zmiany na Facebooku i wykorzystanie zasięgów wydawców w social media, weryfikacja kampanii digital – zagadnienia botów, ad fraudu oraz viewability to tylko przykłady tematów, które będą poruszane podczas DIMAQ Day już 6 czerwca 2018 roku w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Wideo

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...