facebook web

Od dzisiaj zmiany w prawie prasowym. Grzywna za brak informacji o prawie do autoryzacji

Od 12 grudnia wchodzi w życie nowela ustawy prawo prasowe. Przepisy zmieniają warunki autoryzacji, a na dziennikarzy nieinformujących rozmówców o prawie do autoryzacji nakładają grzywnę. - Przyjmuję zmiany z zadowoleniem - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Jolanta Hajdasz, szefowa CMWP. Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” mówi: - Jestem przeciwnikiem idei autoryzacji, ale z prawem kłócić się nie będę.

W październiku br. rządowy program zmian w prawie prasowym został przyjęty ostatecznie przez obie izby parlamentu. W połowie listopada zmiany podpisał prezydent Andrzej Duda. Nowelizacja modyfikuje przede wszystkim przepisy dotyczące autoryzacji wypowiedzi udzielanych dziennikarzom prasowym i internetowym. Reporter nadal ma obowiązek informować rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji, przy czym ta osoba niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi musi stwierdzić, że skorzysta z tego prawa. W przypadku dzienników i serwisów internetowym czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez wypowiadającego się zapisu jego słów, a w przypadku czasopism - 24 godziny.
 
Opublikowanie wypowiedzi bez umożliwienia udzielającej jej osobie autoryzacji nie jest już w świetle prawa przestępstwem, tylko wykroczeniem zagrożonym grzywną. Nie będzie jednak podlegał karze dziennikarz, który opublikuje wypowiedź identyczną ze słowami wypowiedzianymi przez rozmówcę.
 
Usunięto też przepis, zgodnie z którym dziennikarz ma obowiązek „realizowania ustalonej w statucie lub regulaminie redakcji, w której jest zatrudniony, ogólnej linii programowej tej redakcji”. Wprowadzono natomiast możliwość odmówienia przez dziennikarza wykonania polecenia służbowego, które wiąże się z naruszeniem zasady rzetelności, obiektywizmu i staranności zawodowej.
 
Zdaniem Bogusława Chraboty, redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”, wprowadzane przez nowelę skrócenie czasu na autoryzację można nazwać „dobrą zmianą”.
 
- Zabijało nas to oczekiwanie w nieskończoność. Dzięki zmianie będziemy bardziej konkurencyjni wobec mediów elektronicznych. Fatalny jest jednak obowiązek zaczynania każdego wywiadu od formułki o prawie do autoryzacji. Takie rzeczy winny być w świetle prawa oczywiste, czyli powinno się zastosować formułę domniemania - mówi dla Wirtualnemedia.pl. Podkreśla też, że domniemanie autoryzacji bez zastrzeżeń „jest rozwiązaniem słusznym”. - Podobnie jak częściowa depenalizacja, czyli obniżenie rangi naruszenia prawa z przestępstwa na wykroczenie. Grzywna zamiast więzienia posuwa nas do przodu, choć szukałbym innych sankcji.
 
W redakcji „Rzeczpospolitej” w najbliższym czasie odbędzie się cykl szkoleń z nowych przepisów prawa prasowego. - Osobiście jestem w ogóle przeciwnikiem idei autoryzacji, ale z prawem kłócić się nie będę - kończy Chrabota.
 
Sceptyczny wobec noweli prawa jest Jacek Pochłopień, redaktor naczelny tygodnika „Wprost”. - Państwo niepotrzebnie wkracza w relacje dziennikarz-rozmówca ze sztywnymi regułami. To część szerszego trendu legislacyjnego: uregulujmy coś szczegółowo to wtedy wszystko będzie dobrze. Tymczasem 6 godzin dla serwisu internetowego to wieczność. Udzielanie informacji powinno odbywać się na podstawie uzgodnień rozmówca-dziennikarz –podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. Precyzuje też: - W przypadku krótkich wypowiedzi do tekstu generalnie nowe regulacje nie mają wielkiego znaczenia, w razie pośpiechu lub problemów dziennikarz zastosuje mowę zależną. W przypadku wywiadów, mogą pogorszyć sytuację rozmówców. 24 godziny dla osoby z wypełnionym kalendarzem to nie tak wiele. Co nie znaczy, że lepsze byłoby 48 godzin. Czas powinni uzgadniać rozmówca i dziennikarz.
 
Zadowolona z nowej wersji ustawy jest natomiast Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy przy SDP. - Nowelizację przyjęłam z zadowoleniem, ponieważ m.in. likwiduje ona pochodzący z obowiązującej nadal w jego pierwotnej, komunistycznej wersji z 1984 r. jeden z artykułów, który pozwalał właścicielowi mediów na wyciąganie konsekwencji pracowniczych wobec tych dziennikarzy, którzy nie realizują linii programowej medium. Mieliśmy bowiem regulację, która sankcjonowała różnego rodzaju ingerencje w wolny rynek mediów, czego wymownym przykładem był list - instrukcja szefa niemiecko-szwajcarskiego koncernu Ringier Axel Springer dla polskich dziennikarzy, pracujących w tym wydawnictwie, z marca br.
 
Zdaniem Hajdasz ważne dla dziennikarzy jest - uchwalone w tej nowelizacji - prawo do odmowy wykonania polecenia służbowego, jeśli oczekuje się od niego publikacji, która łamie zasady rzetelności, obiektywizmu i staranności zawodowej. - Dziennikarz będzie też mógł odmówić publikacji materiału prasowego, jeśli wprowadzone do niego zmiany "wypaczają sens i wymowę jego wersji".
 
„Krokiem w dobrym kierunku” nazywa też zmiany dotyczące autoryzacji.
 
- Przypomnę, że od dawna SDP opowiada się za całkowitą likwidacją obowiązku autoryzacji. Zbyt często staje się ona przeszkodą do ujawniania rzeczywistych poglądów, czy opinii osób, które udzielały wypowiedzi mediom, bo odwlekając w czasie autoryzację można nie tylko opóźnić, ale także zablokować publikację swojej wypowiedzi i nie ponosić za to żadnych konsekwencji. Z drugiej strony - mieliśmy za to przepisy prawa prasowanego, które umożliwiały karanie dziennikarza za publikacje nieautoryzowanych wypowiedzi i nazywały taką sytuację „przestępstwem”, co hamowało nawet najbardziej odważnych dziennikarzy w publikowaniu nieautoryzowanych, choć często wypowiedzianych słów. Na szczęście się to zmienia - dodaje Hajdasz.
 
Szefowa CMWP podkreśla, że zmiany nie budzą kontrowersji politycznych: głosowały za ich przyjęciem wszystkie ugrupowania parlamentarne.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Firma w Social Media – jakie medium społecznościowe wybrać?. Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoja firma powinna być obecna w social media to odpowiedź brzmi: Tak! Liczba użytkowników na całym świecie cięgle wzrasta. Obecnie wynosi ok.  3,196 mld(!) i jest to o 13% więcej niż w roku ubiegłym[1]! Jak mówi polskie przysłowie „kuj żelazo póki gorące”, dlatego wykorzystaj popularność mediów społecznościowych. ...

DIMAQ Day: Kompetencje digitalowe kluczem do sukcesu komunikacji marketingowej.   Internet po RODO, strategia marketingowa w planowaniu komunikacji digital, generowanie „kalorycznych” leadów, zmiany na Facebooku i wykorzystanie zasięgów wydawców w social media, weryfikacja kampanii digital – zagadnienia botów, ad fraudu oraz viewability to tylko przykłady tematów, które będą poruszane podczas DIMAQ Day już 6 czerwca 2018 roku w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Wideo

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...