facebook web

Bitcoin przekracza cenę 15 tysięcy dolarów. „Psychologia rynku, korekta jest bliska”

Według czwartkowych danych rynkowych kryptowaluta Bitcoin przekroczyła historyczny próg ceny w wysokości 15 tysięcy dolarów. To oznacza, że kapitalizacja Bitcoina jest wyższa niż 256 miliardów dolarów. Jednak eksperci rynku finansowego nie kryją braku zaufania do Bitcoina. - Kurs Bitcoina zależy od nastroju inwestorów, będzie niestabilny, waluty należy się stopniowo i zdecydowanie pozbywać - oceniają w rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl Aneta Hryckiewicz i Dariusz Jemielniak.

W czwartek wartość Bitcoina - kryptowaluty funkcjonującej przede wszystkim w Chinach, Zachodniej Europie i Stanach Zjednoczonych podrosła po raz pierwszy w jej historii do kwoty 15 tys. dol. Ta cena według informacji opublikowanych przez magazyn „Fortune” wywindowała wycenę Bitcoina do poziomu 256 mld dol.

W ostatnim czasie Bitcoin robi na rynku szybką karierę - pod koniec listopada br. waluta była warta 10 tys. dol., podczas gdy w środę jej cena przekroczyła 13 tys. To wielokrotny wzrost biorąc pod uwagę, że na początku br. Bitcoin był wart tysiąc dolarów.

Przy obecnym wzrostowym kursie Bitcoina rodzą się pytania: jaka będzie przyszłość tej kryptowaluty? Do jakiego poziomu może dotrzeć jej wycena? Na te pytania w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl starają się odpowiedzieć naukowcy z Akademii Leona Koźmińskiego, którzy nie kryją swojego sceptycyzmu związanego z Bitcoinem.

Prof. Aneta Hryckiewicz, ekspertka w dziedzinie bankowości i finansów zwraca uwagę na to, że wartość Bitcoina opiera się głównie na psychicznym nastawieniu inwestorów.

- Obecna sytuacja ceny Bitcoina jest bardzo niepokojąca – nie ukrywa Aneta Hryckiewicz. - Wielu badaczy, jak również ekonomistów wskazuje na bańkę finansową. Musi istnieć jakaś wartość podstawowa – wartość zabezpieczenia – do której można odnieść bieżącą cenę waluty i na tej podstawie określić ile i czy w ogóle przewyższa ona tę wartość. A ponieważ Bitcoin nie ma żadnego zabezpieczenia fizycznego, to z punktu widzenia teorii finansowej nie można powiedzieć czy obecna cena jest zbyt wysoka i jaka powinna być w przyszłości. Dlatego możemy spodziewać się zarówno dalszych spektakularnych wzrostów, jak i spadków. Obecna cena odzwierciedla wyłącznie psychologię rynku oraz chciwość inwestorów, którzy słysząc o wzrostach Bitcoina decydują się na takie inwestycje i coraz śmielej lokują większe sumy.

Według ekspertki z ALK nie ma chyba osoby, która nie zwiastowałaby końca Bitcoina. Krach na tym rynku na pewno nastąpi.

- Moim zdaniem będzie on spowodowany aspektami behawioralnymi, a co za tym idzie – trudny do przewidzenia – przewiduje Hryckiewicz. - Może zostać wywołany dwiema sytuacjami – cena Bitcoina dojdzie do absurdalnie wysokiej wartości, a inwestorzy obawiając się przed drastycznymi spadkami zaczną się wycofywać. Drugi scenariusz jest taki, że kraje zaczną dostrzegać ryzyko w Bitcoinie i rozpoczną regulacje obrotu tą walutą, co z kolei może zniechęcać inwestorów. Wydaje mi się jednak, że pierwszy scenariusz wystąpi szybciej niż drugi.

Prof. Dariusz Jemielniak, ekspert w dziedzinie badań internetu przypomina, że budząca wątpliwości kariera Bitcoina ma już swoje niesławne analogie w przeszłości światowych rynków.

- O kursie Bitcoina z pewnością możemy powiedzieć jedną rzecz: nie pozostanie stabilny – nie ma wątpliwości Dariusz Jemielniak. - Kryptowalutami interesują się teraz szerokie masy. Od 2018 NASDAQ – czyli giełda papierów wartościowych w Stanach Zjednoczonych, z filiami w Kanadzie, Chinach, Japonii i Dubaju – zaoferuje perspektywy z nimi powiązane. Cena szybuje pod sufit, zbliża się nieuchronna korekta, choć nie wiadomo, kiedy i po jak dużym dalszym wzroście nastąpi. Pytanie brzmi, jak zachowa się rynek już po niej. Wielu porównuje Bitcoina z giełdą tulipanową w Holandii, gdzie spekulacje wywindowały ceny cebulek tulipanów do absurdalnych kwot, po czym ich wartość spadła niemal do zera. Różnica z tą wirtualną walutą jest taka, że jej podaż jest z góry znana, a sama kryptowaluta może być bez strat przechowywana latami.

Nasz rozmówca podkreśla, że bazowa wartość Bitcoina jest zerowa. Nie ma ona powiązania z czymkolwiek materialnym, ani też wsparcia państwa czy majętnej organizacji.

- Istota tej wirtualnej waluty wynika jedynie z tego, że ludzie wierzą w jej wartość i mają nadzieję, że będzie ona rosła – wyjaśnia Jemielniak. - Nie powstanie więcej niż 21 milionów Bitcoinów, a już mamy ich ponad 15 milionów. Każdy kolejny jest coraz trudniejszy do stworzenia – wymaga to dużych mocy obliczeniowych, a energii potrzebuje także potwierdzanie transakcji. Dochodzi do tego, że produkcja Bitcoina ma wpływ na środowisko – jego koparki zużywają bardzo dużo prądu pochodzącego częściowo z zasobów, które i tak zostałyby zmarnowane. Zdecydowanie zniechęcam do kupowania Bitcoina w celach spekulacyjnych, bo ryzyko jest po prostu duże. W pewnym momencie zabraknie chętnych do kolejnych zakupów i nastąpi zapaść. Gdybym miał portfel Bitcoina, zacząłbym się go stopniowo i zdecydowanie pozbywać, pozostawiając oczywiście pewien margines na kolejne możliwe wzrosty - doradza Jemielniak.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...