facebook web

Strony do 10 tysięcy fanów tracą najmniej zasięgów na Facebooku

Według analizy firmy NapoleonCat strony na Facebooku gromadzące do 10 tysięcy wiernych odbiorców tracą najmniej organicznych zasięgów. Algorytm Facebooka staje się coraz bardziej restrykcyjny wraz z rosnącą liczbą fanów.

W listopadzie br. firma analityczna NapoleonCat opublikowała analizę wskazującą, że od początku sierpnia do połowy listopada br. liczba interakcji i zasięgi stron na polskim Facebooku zmniejszyły się średnio o 30 procent.

Komentując te wyniki dla serwisu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Berezowski, założyciel i szef NapoleonCat zapowiedział, że trzeba pogodzić się z dalszym spadkiem zasięgów organicznych stron, a w dłuższym trendzie będą one dążyć do zera.
 
Wspomniana analiza dotyczyła stu największych polskich stron blogów na Facebooku. Teraz NapoleonCat udostępnił wyniki uzupełniających badań dotyczących stron o mniejszym zasięgu.
 
Analizie poddano dwie grupy: strony od 1 tys. do 10 tys. fanów oraz od 10 tys. do 100 tys. fanów. Łącznie było niemal to niemal 2 tys. stron, które zostały przeanalizowane od 2 sierpnia do 19 listopada br. W tym czasie na badanych stronach opublikowanych zostało 94 tys. postów, które wygenerowały niemal 9 mln interakcji. Okazuje się, że dla tych dwóch grup wyniki różnią się znacząco.
 
NapoleonCat zaznacza, że badano średnią liczbę interakcji (komentarzy, reakcji i udostępnień) na post. Zgodnie z wiedzą zdobytą w toku wcześniejszych badań, liczba interakcji do posta jest bezpośrednio skorelowana z jego zasięgiem – im więcej interakcji tym większy zasięg i na odwrót.
 
Pod uwagę wzięto wyłącznie blogi z dwóch powodów. Po pierwsze, blogi i influencerzy mają zwykle aktywne i wierne społeczności. Po drugie, w odróżnieniu od stron komercyjnych publikowane przez te strony treści z reguły nie są wspomagane budżetami reklamowymi, więc aktywność ma charakter organiczny.
 
W bazie NapoleonCat znalazło się 496 stron blogów i influencerów, których liczba fanów wynosi od 10 do 100 tys. W badanym okresie opublikowane zostały na nich 46 882 posty, które wygenerowały 7 279 973 interakcji. Łączna liczba fanów wzrosła z 14,6 miliona do 15,1 miliona, czyli o 3,4 proc.
 
Według analiz na tych stronach występuje tendencja spadkowa, analogiczna do 100 największych stron (każda z nich powyżej 100 tys. fanów). Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy była o 33 proc. niższa niż ta sama wartość w pierwszym tygodniu badanego okresu.

Grupa najmniejszych z analizowanych stron liczyła 1 487. Od sierpnia do połowy listopada br. opublikowanych zostało na nich łącznie 47 028 postów, które wygenerowały 1 501 111 interakcji. W tym czasie ich łączna liczba fanów wzrosła z 3,4 do 3,7 milionów, czyli o 8,7 proc.
 
 
Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy spadła w stosunku do pierwszego tygodnia jedynie o 7 proc. w porównaniu do 30-procentowych spadków w dwóch pozostałych grupach stron. Według NapoleonCat należy jednak zwrócić uwagę, że w tym czasie strony z tej grupy pozyskały najwięcej, bo niemal 9 proc. nowych fanów. Największe strony urosły jedynie o 1 proc., zaś te średniej wielkości - o 3,4 proc.
 
Zestawienie trzech grup stron – największych (pow. 100 tys. fanów), średnich oraz najmniejszych sugeruje, iż małe strony (do 10 tys. fanów) mogą być faworyzowane przez algorytm Facebooka jeśli chodzi o ograniczanie zasięgów organicznych publikowanych przez nie treści. Dopiero po przekroczeniu pewnej granicy (być może 10 tys. fanów) algorytm staje się mniej pobłażliwy i bardziej selektywnie wybiera treści, które pokaże fanom danej strony.
 
Według analityków NapoleonCat mniej odczuwalny spadek zasięgów małych stron jest wynikiem tego, że dynamika wzrostu ich społeczności (liczby fanów) jest większa, i to sprawia, że spadek zasięgów jest mniej zauważalny. Częściowo zjawisko to może być też tłumaczone faktem, że w mniejszych społecznościach większy odsetek stanowią najwierniejsi i najaktywniejsi czytelnicy danego bloga, więc w stosunku do wielkości społeczności, liczba generowanych przez nich interakcji jest wysoka. W przypadku większych stron, aktywność tej niewielkiej grupy „fanatyków” stanowi coraz mniejszy odsetek.
 
W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 mld dol., a zysk netto skoczył do 4,7 mld. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc przekracza obecnie 2 mld.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

"Legalność" kontaktów w komunikacji z mediami | Konwalidacja baz danych w czasach RODO cz. II. Jeśli gromadziłeś kontakty medialne zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, to prawdopodobnie możesz określić bazę mianem „legalnej”, czyli nieobciążonej wadami prawnymi. Przed tobą jednak pewien wysiłek związany z przystosowaniem jej do warunków po 24 maja 2018 roku i implementacją rozwiązań, które pomogą wywiązać się z obowiązków narzucanych przez nowe regulacje. ...

Skuteczne pozycjonowanie – na kim warto się wzorować?. Widoczność w Internecie to w XXI wieku jeden z fundamentów, na którym zbudować można sukces w biznesie. „Raport SEO 2017 – liderzy swoich branż” przygotowany przez Mayko pozwoli zapoznać się z listą serwisów przodujących pod względem skuteczności wyszukiwania w sieci. ...

Wprowadzenie | Konwalidacja baz danych w czasach RODO cz. I . Konwalidacja danych to sformułowanie, które zapewne zdobędzie dużą popularność w związku ze zmieniającym się prawem dotyczącym ochrony danych osobowych. Konwalidacja oznacza możliwość uzyskania pełnej wartości prawnej danych osobowych po 25 maja 2018 roku. ...

Czy firma może kontrolować aktywność pracowników w kanałach social media?.   Prawo pracy nie zawsze dotrzymuje kroku dynamicznie rozwijającej się technologii. W polskich przepisach brakuje szczególnych uregulowań, które określałyby zasady korzystania z portali społecznościowych przez pracowników. ...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...