facebook web

Strony do 10 tysięcy fanów tracą najmniej zasięgów na Facebooku

Według analizy firmy NapoleonCat strony na Facebooku gromadzące do 10 tysięcy wiernych odbiorców tracą najmniej organicznych zasięgów. Algorytm Facebooka staje się coraz bardziej restrykcyjny wraz z rosnącą liczbą fanów.

W listopadzie br. firma analityczna NapoleonCat opublikowała analizę wskazującą, że od początku sierpnia do połowy listopada br. liczba interakcji i zasięgi stron na polskim Facebooku zmniejszyły się średnio o 30 procent.

Komentując te wyniki dla serwisu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Berezowski, założyciel i szef NapoleonCat zapowiedział, że trzeba pogodzić się z dalszym spadkiem zasięgów organicznych stron, a w dłuższym trendzie będą one dążyć do zera.
 
Wspomniana analiza dotyczyła stu największych polskich stron blogów na Facebooku. Teraz NapoleonCat udostępnił wyniki uzupełniających badań dotyczących stron o mniejszym zasięgu.
 
Analizie poddano dwie grupy: strony od 1 tys. do 10 tys. fanów oraz od 10 tys. do 100 tys. fanów. Łącznie było niemal to niemal 2 tys. stron, które zostały przeanalizowane od 2 sierpnia do 19 listopada br. W tym czasie na badanych stronach opublikowanych zostało 94 tys. postów, które wygenerowały niemal 9 mln interakcji. Okazuje się, że dla tych dwóch grup wyniki różnią się znacząco.
 
NapoleonCat zaznacza, że badano średnią liczbę interakcji (komentarzy, reakcji i udostępnień) na post. Zgodnie z wiedzą zdobytą w toku wcześniejszych badań, liczba interakcji do posta jest bezpośrednio skorelowana z jego zasięgiem – im więcej interakcji tym większy zasięg i na odwrót.
 
Pod uwagę wzięto wyłącznie blogi z dwóch powodów. Po pierwsze, blogi i influencerzy mają zwykle aktywne i wierne społeczności. Po drugie, w odróżnieniu od stron komercyjnych publikowane przez te strony treści z reguły nie są wspomagane budżetami reklamowymi, więc aktywność ma charakter organiczny.
 
W bazie NapoleonCat znalazło się 496 stron blogów i influencerów, których liczba fanów wynosi od 10 do 100 tys. W badanym okresie opublikowane zostały na nich 46 882 posty, które wygenerowały 7 279 973 interakcji. Łączna liczba fanów wzrosła z 14,6 miliona do 15,1 miliona, czyli o 3,4 proc.
 
Według analiz na tych stronach występuje tendencja spadkowa, analogiczna do 100 największych stron (każda z nich powyżej 100 tys. fanów). Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy była o 33 proc. niższa niż ta sama wartość w pierwszym tygodniu badanego okresu.

Grupa najmniejszych z analizowanych stron liczyła 1 487. Od sierpnia do połowy listopada br. opublikowanych zostało na nich łącznie 47 028 postów, które wygenerowały 1 501 111 interakcji. W tym czasie ich łączna liczba fanów wzrosła z 3,4 do 3,7 milionów, czyli o 8,7 proc.
 
 
Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy spadła w stosunku do pierwszego tygodnia jedynie o 7 proc. w porównaniu do 30-procentowych spadków w dwóch pozostałych grupach stron. Według NapoleonCat należy jednak zwrócić uwagę, że w tym czasie strony z tej grupy pozyskały najwięcej, bo niemal 9 proc. nowych fanów. Największe strony urosły jedynie o 1 proc., zaś te średniej wielkości - o 3,4 proc.
 
Zestawienie trzech grup stron – największych (pow. 100 tys. fanów), średnich oraz najmniejszych sugeruje, iż małe strony (do 10 tys. fanów) mogą być faworyzowane przez algorytm Facebooka jeśli chodzi o ograniczanie zasięgów organicznych publikowanych przez nie treści. Dopiero po przekroczeniu pewnej granicy (być może 10 tys. fanów) algorytm staje się mniej pobłażliwy i bardziej selektywnie wybiera treści, które pokaże fanom danej strony.
 
Według analityków NapoleonCat mniej odczuwalny spadek zasięgów małych stron jest wynikiem tego, że dynamika wzrostu ich społeczności (liczby fanów) jest większa, i to sprawia, że spadek zasięgów jest mniej zauważalny. Częściowo zjawisko to może być też tłumaczone faktem, że w mniejszych społecznościach większy odsetek stanowią najwierniejsi i najaktywniejsi czytelnicy danego bloga, więc w stosunku do wielkości społeczności, liczba generowanych przez nich interakcji jest wysoka. W przypadku większych stron, aktywność tej niewielkiej grupy „fanatyków” stanowi coraz mniejszy odsetek.
 
W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 mld dol., a zysk netto skoczył do 4,7 mld. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc przekracza obecnie 2 mld.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Najnowsze

Cele, klauzule i formularze w newsroomach i biurach prasowych czyli przygotowujemy komunikację firmy do RODO.   Bazy danych w działach komunikacji firm i agencjach PR to grupy list zawierające kontakty przeznaczone dla różnych projektów, dzielące media pod kątem różnych kryteriów lub grupujące innych odbiorców w otoczeniu firmy. ...

Koniec z botami na Facebooku?. W świetle afery Cambridge Analytica (CA), jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych - Facebook - wprowadza duże zmiany. Jak z pewnością zauważyliście od pewnego czasu po wejściu na fanpage samoczynnie uaktywnia się okienko rozmowy messengerowej, gdzie możemy zadać pytania (nieraz wybrać też z listy najpopularniejszych), i porozmawiać z botem w oczekiwaniu na kontakt...

Jak Polacy korzystają z internetu w poszczególnych województwach?. W lutym 2018 roku średni dzienny czas poświęcony na przeglądanie internetu był najwyższy wśród mieszkańców Mazowsza. W województwie pomorskim odnotowano największy udział kobiet w sieci. Z kolei w Lubuskiem najwięcej internautów korzystało wyłącznie z urządzeń mobilnych. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Wideo

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Debaty o #RODO - zaproszenie od dr Kaweckiego. Już niedługo rozpoczynamy cykl debat o tematyce RODO. Dowiecie się z nich, jak "Ochrona danych osobowych 2.0" zmieni sposoby działania wszystkich zbierających dane osobowe, w tym agencji PR. ...

W jaki sposób dostawcy oprogramowania będą chronić dane firm po wprowadzeniu RODO?. Korzystasz w firmie z narzędzi pakietu Microsoft Office? Pamiętaj, że zarówno na twojej poczcie, jak i w innych dokumentach znajdują się dane osobowe. Po 25 maja ich przechowywanie i przetwarzanie niezgodnie z przepisami RODO, może grozić wysokimi karami. ...

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...