facebook web

Multiscreening i prędkość ładowania się stron kluczowe według Google dla mobilnego e-commerce

Wpływ multiscreeningu na zakupy internetowe i działania marketingowe w sieci oraz znaczenie prędkości ładowania się stron i aplikacji dla poziomu transakcyjności - to niektóre zagadnienia z zakresu mobilnego e-commerce omawiane podczas tegorocznego Google Partner Summit. Opisuje je Mikołaj Salecki z They.pl.

28 września w Nowym Jorku odbyła się jedna z największych konferencji branżowych na świecie (ponad 1 000 uczestników z 62 krajów) - doroczny Google Partner Summit, na którym liderzy Google „za zamkniętymi drzwiami” opowiadali o najnowszych trendach oraz tematach strategicznych. Wśród prelegentów Google Partner Summit obecni byli m.in. Mary Ellen Coe - szef Google Marketing Solutions, group product manager Jon Diorio czy Marvin Chow - wiceszef globalnego marketing w Google. Agencja They.pl miała szansę reprezentować polską branżę digital marketingową na konferencji dzięki znalezieniu się wśród trzech najlepszych agencji marketingowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w kategorii Video Innovation w konkursie Google Premier Partner Awards.

Konsument mobilny

Jednym z najważniejszych tematów poruszanych na konferencji był mobilny e-commerce. Jest on istotny o tyle, że nie ogranicza się wyłącznie do samego urządzenia, ale usiłuje dotrzeć do konsumenta, który jest lepiej poinformowany, wymagający oraz bardziej niecierpliwy niż kiedykolwiek wcześniej. Konsument w dzisiejszych czasach nie korzysta z jednego kanału czy z jednego urządzenia, aby dokonać zakupu produktu lub usługi. Według badania przeprowadzonego wcześniej przez Gemius (E-commerce w Polsce 2016) ponad 40% Polaków kupujących online korzysta ze smartfonów, a co więcej – aż 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest właśnie na smartfonie.

Multiscreening i cross-device – oznaka naszych czasów

Należy pamiętać, że są to dane jedynie z Polski, która zazwyczaj adaptuje nowe trendy później niż kraje anglosaskie. Wiele więc wskazuje na to, że te wartości będą wzrastać co roku – zarówno liczba osób kupujących przez urządzenia mobilne, jak i liczba osób rozpoczynających zakupy na smartfonach. To stworzy w naszym kraju ogromne możliwości różnorodnych działań sprzedażowych w kanale mobile, który należy również do jednego z najbardziej dynamicznych w rozwoju.

Cross-device a atrybucja konwersji

Historia komunikacji mobilnej tworzy się na naszych oczach. W trakcie analizowania sprzedaży czy innej konwersji istotne staje się zwrócenie uwagi na urządzenia, które zainicjowały kontakt klienta z reklamą. Należy również uwzględnić asystowanie takich urządzeń w całej wędrówce konsumenta i podjąć trafne decyzje o alokacji środków. Atrybucja w kontekście cross-device będzie jednym z najważniejszych tematów reklamowych i technologicznych w przyszłym roku. Większość właścicieli wielu urządzeń (co najmniej smartfona i laptopa) przełącza przecież ekrany, aby zrealizować założone cele – można to zauważyć dzięki analizom ruchu cross-device w projektach e-commerce.

Średni czas ładowania strony a technologia AMP

Istotna jest również sama technologia mobilna i prędkość ładowania mobilnej wersji serwisu – według informacji pozyskanych na konferencji od firmy Google opóźnienie ładowania serwisu e-commerce na urządzeniu mobilnym o zaledwie jedną sekundę zmniejsza szansę konwersji aż o 20%.
Jest to związane z samym konsumentem i jego cierpliwością. Wymaga on, aby firma czy marka szybko reagowały na jego potrzeby – dotyczy to również wczytywania się serwisu. Co ważne, ponad połowa nowych użytkowników opuszcza witrynę www, jeśli czas ładowania jest dłuższy niż 3 sekundy. To w praktyce oznacza nieodwracalne straty u właścicieli serwisów e-commerce. Dodatkowo wolna prędkość ładowania ma istotny wpływ na wyniki organiczne w wyszukiwarce Google – obniża pozycję strony, co zmniejsza widoczność i ogólny ruch z tego kanału. Aby skrócić średni czas ładowania serwisów mobilnych, do dyspozycji właścicieli serwisów powołany został projekt AMP (Accelerated Mobile Pages) – często komentowany na konferencji Google. To inicjatywa typu open source, która miała ułatwić użytkownikom korzystanie z treści mobilnych. Zastosowanie AMP pozwala m.in. na szybkie renderowanie stron www, a także umożliwia dopasowanie zawartości serwisu do parametrów technicznych narzędzia (wielkości ekranu, jego rozdzielczości), z którego korzysta w danym momencie użytkownik – zapewnia w ten sposób swobodę i szybkość przeglądania stron internetowych.

Gdzie tkwi sekret?

Sukces mobilnego e-commerce zależy od tego, czy firmy dostosują swoje witryny do potrzeb samego konsumenta. Ważne jest to, aby: • zbierać możliwie jak najwięcej danych o użytkownikach – ciasteczka, informacje o wieku, płci czy historii zakupowej – aby lepiej dopasować do nich ofertę;
• segmentować użytkowników oraz wysyłać spersonalizowane rekomendacje w mobilnym serwisie www czy aplikacji, które poprawią atrakcyjność procesu zakupowego;
• asystować konsumentowi podczas jego wędrówki mobilnej, na każdym etapie procesu decyzyjnego i jego customer journey;
• zoptymalizować strategię z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – zwrócić uwagę na zjawisko multiscreeningu oraz przeanalizować swój biznes pod kątem cross-device;
• wykorzystać nowe technologie (np. AMP) w celu polepszenia komfortu konsumenta w trakcie korzystania z serwisu.

Mikołaj Salecki, digital media & performance marketing director They.pl

Najnowsze

"Legalność" kontaktów w komunikacji z mediami | Konwalidacja baz danych w czasach RODO cz. II. Jeśli gromadziłeś kontakty medialne zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, to prawdopodobnie możesz określić bazę mianem „legalnej”, czyli nieobciążonej wadami prawnymi. Przed tobą jednak pewien wysiłek związany z przystosowaniem jej do warunków po 24 maja 2018 roku i implementacją rozwiązań, które pomogą wywiązać się z obowiązków narzucanych przez nowe regulacje. ...

Skuteczne pozycjonowanie – na kim warto się wzorować?. Widoczność w Internecie to w XXI wieku jeden z fundamentów, na którym zbudować można sukces w biznesie. „Raport SEO 2017 – liderzy swoich branż” przygotowany przez Mayko pozwoli zapoznać się z listą serwisów przodujących pod względem skuteczności wyszukiwania w sieci. ...

Wprowadzenie | Konwalidacja baz danych w czasach RODO cz. I . Konwalidacja danych to sformułowanie, które zapewne zdobędzie dużą popularność w związku ze zmieniającym się prawem dotyczącym ochrony danych osobowych. Konwalidacja oznacza możliwość uzyskania pełnej wartości prawnej danych osobowych po 25 maja 2018 roku. ...

Czy firma może kontrolować aktywność pracowników w kanałach social media?.   Prawo pracy nie zawsze dotrzymuje kroku dynamicznie rozwijającej się technologii. W polskich przepisach brakuje szczególnych uregulowań, które określałyby zasady korzystania z portali społecznościowych przez pracowników. ...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...