facebook web

Multiscreening i prędkość ładowania się stron kluczowe według Google dla mobilnego e-commerce

Wpływ multiscreeningu na zakupy internetowe i działania marketingowe w sieci oraz znaczenie prędkości ładowania się stron i aplikacji dla poziomu transakcyjności - to niektóre zagadnienia z zakresu mobilnego e-commerce omawiane podczas tegorocznego Google Partner Summit. Opisuje je Mikołaj Salecki z They.pl.

28 września w Nowym Jorku odbyła się jedna z największych konferencji branżowych na świecie (ponad 1 000 uczestników z 62 krajów) - doroczny Google Partner Summit, na którym liderzy Google „za zamkniętymi drzwiami” opowiadali o najnowszych trendach oraz tematach strategicznych. Wśród prelegentów Google Partner Summit obecni byli m.in. Mary Ellen Coe - szef Google Marketing Solutions, group product manager Jon Diorio czy Marvin Chow - wiceszef globalnego marketing w Google. Agencja They.pl miała szansę reprezentować polską branżę digital marketingową na konferencji dzięki znalezieniu się wśród trzech najlepszych agencji marketingowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w kategorii Video Innovation w konkursie Google Premier Partner Awards.

Konsument mobilny

Jednym z najważniejszych tematów poruszanych na konferencji był mobilny e-commerce. Jest on istotny o tyle, że nie ogranicza się wyłącznie do samego urządzenia, ale usiłuje dotrzeć do konsumenta, który jest lepiej poinformowany, wymagający oraz bardziej niecierpliwy niż kiedykolwiek wcześniej. Konsument w dzisiejszych czasach nie korzysta z jednego kanału czy z jednego urządzenia, aby dokonać zakupu produktu lub usługi. Według badania przeprowadzonego wcześniej przez Gemius (E-commerce w Polsce 2016) ponad 40% Polaków kupujących online korzysta ze smartfonów, a co więcej – aż 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest właśnie na smartfonie.

Multiscreening i cross-device – oznaka naszych czasów

Należy pamiętać, że są to dane jedynie z Polski, która zazwyczaj adaptuje nowe trendy później niż kraje anglosaskie. Wiele więc wskazuje na to, że te wartości będą wzrastać co roku – zarówno liczba osób kupujących przez urządzenia mobilne, jak i liczba osób rozpoczynających zakupy na smartfonach. To stworzy w naszym kraju ogromne możliwości różnorodnych działań sprzedażowych w kanale mobile, który należy również do jednego z najbardziej dynamicznych w rozwoju.

Cross-device a atrybucja konwersji

Historia komunikacji mobilnej tworzy się na naszych oczach. W trakcie analizowania sprzedaży czy innej konwersji istotne staje się zwrócenie uwagi na urządzenia, które zainicjowały kontakt klienta z reklamą. Należy również uwzględnić asystowanie takich urządzeń w całej wędrówce konsumenta i podjąć trafne decyzje o alokacji środków. Atrybucja w kontekście cross-device będzie jednym z najważniejszych tematów reklamowych i technologicznych w przyszłym roku. Większość właścicieli wielu urządzeń (co najmniej smartfona i laptopa) przełącza przecież ekrany, aby zrealizować założone cele – można to zauważyć dzięki analizom ruchu cross-device w projektach e-commerce.

Średni czas ładowania strony a technologia AMP

Istotna jest również sama technologia mobilna i prędkość ładowania mobilnej wersji serwisu – według informacji pozyskanych na konferencji od firmy Google opóźnienie ładowania serwisu e-commerce na urządzeniu mobilnym o zaledwie jedną sekundę zmniejsza szansę konwersji aż o 20%.
Jest to związane z samym konsumentem i jego cierpliwością. Wymaga on, aby firma czy marka szybko reagowały na jego potrzeby – dotyczy to również wczytywania się serwisu. Co ważne, ponad połowa nowych użytkowników opuszcza witrynę www, jeśli czas ładowania jest dłuższy niż 3 sekundy. To w praktyce oznacza nieodwracalne straty u właścicieli serwisów e-commerce. Dodatkowo wolna prędkość ładowania ma istotny wpływ na wyniki organiczne w wyszukiwarce Google – obniża pozycję strony, co zmniejsza widoczność i ogólny ruch z tego kanału. Aby skrócić średni czas ładowania serwisów mobilnych, do dyspozycji właścicieli serwisów powołany został projekt AMP (Accelerated Mobile Pages) – często komentowany na konferencji Google. To inicjatywa typu open source, która miała ułatwić użytkownikom korzystanie z treści mobilnych. Zastosowanie AMP pozwala m.in. na szybkie renderowanie stron www, a także umożliwia dopasowanie zawartości serwisu do parametrów technicznych narzędzia (wielkości ekranu, jego rozdzielczości), z którego korzysta w danym momencie użytkownik – zapewnia w ten sposób swobodę i szybkość przeglądania stron internetowych.

Gdzie tkwi sekret?

Sukces mobilnego e-commerce zależy od tego, czy firmy dostosują swoje witryny do potrzeb samego konsumenta. Ważne jest to, aby: • zbierać możliwie jak najwięcej danych o użytkownikach – ciasteczka, informacje o wieku, płci czy historii zakupowej – aby lepiej dopasować do nich ofertę;
• segmentować użytkowników oraz wysyłać spersonalizowane rekomendacje w mobilnym serwisie www czy aplikacji, które poprawią atrakcyjność procesu zakupowego;
• asystować konsumentowi podczas jego wędrówki mobilnej, na każdym etapie procesu decyzyjnego i jego customer journey;
• zoptymalizować strategię z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – zwrócić uwagę na zjawisko multiscreeningu oraz przeanalizować swój biznes pod kątem cross-device;
• wykorzystać nowe technologie (np. AMP) w celu polepszenia komfortu konsumenta w trakcie korzystania z serwisu.

Mikołaj Salecki, digital media & performance marketing director They.pl

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...