facebook web

Polacy są zagubieni w świecie finansów

Dziewięć na dziesięć osób uważa, że język, jakim posługują się instytucje finansowe w kontaktach z klientami, powinien być prostszy i bardziej zrozumiały. Jak przekłada się to na decyzje konsumentów? Z badania przygotowanego przez FinAi® wynika, że zawiła terminologia i niejasne słownictwo stosowane przez pożyczkodawców zniechęcają do wzięcia kredytu aż 61 proc. Polaków.

Polski fintech FinAi® sprawdził znajomość terminologii finansowej wśród konsumentów, którzy
w ciągu minionych 12 miesięcy korzystali z produktów kredytowych. Połowa ankietowanych przyznaje, że słabo orientuje się lub w ogóle nie rozumie języka finansowego. Odsetek ten jest najwyższy wśród osób pomiędzy 45 i 54 rokiem życia (61 proc.) oraz mieszkańców wsi (56 proc.),
a najniższy w grupie ludzi młodych pomiędzy 24 i 34 rokiem życia  (41 proc.) i mieszkańców wielkich miast (41 proc.).

Aż 67 proc. Polaków deklaruje, że w trakcie kontaktów z instytucjami finansowymi, spotkało się
z określeniami, które były dla nich niezrozumiałe. Co istotne: dotyczy to zarówno osób, które przyznają się do braku wiedzy z zakresu finansów, jak i tych, które twierdzą, że tematyka ta nie jest im obca. 

Wniosek, jaki nasuwa się po przeprowadzonym badaniu, jest następujący: niezależnie od poziomu świadomości finansowej, konsumenci oczekują od instytucji finansowych, aby te komunikowały się z nimi prostym językiem. Chodzi przede wszystkim o ograniczenie specjalistycznych zwrotów
i terminów, które obecnie powszechnie występują w formularzach, wnioskach i umowach kredytowych –
wyjaśnia Paweł Ostrowski, Chief Marketing Officer, FinAi®.

Wśród osób, które korzystały w ostatnim czasie z jakiejś formy kredytu dominuje przekonanie, że język stosowany obecnie przez instytucje finansowe jest nieprzyjazny dla konsumentów. Uważa tak 63 proc. badanych. Efekt? Sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że zawiłe sformułowania z jakimi się spotykają, zniechęcają ich do wzięcia kredytu lub pożyczki.

Według danych opublikowanych przez Biuro Informacji Kredytowej, banki i SKOK-i udzieliły od początku roku kredytów konsumpcyjnych na łączną kwotę ponad 58,6 mld zł. Mówimy o ogromnym rynku, po którym konsumenci poruszają się po omacku. Przeciętny Kowalski nie ma obecnie do dyspozycji narzędzi, które w przyjazny sposób przeprowadziłyby go przez proces kredytowy, począwszy od świadomego wyboru oferty dopasowanej do jego indywidualnych potrzeb, a kończąc na podpisaniu umowy – mówi Paweł Ostrowski, CMO, FinAi®. I dodaje - W FinAi® wierzymy, że finanse powinny być proste, dlatego tworzymy platformę, która stanowi odpowiedź na oczekiwania konsumentów: edukuje i upraszcza drogę do kredytu.

Badanie zrealizowano w październiku 2017 roku za pośrednictwem Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna metodą CAWI (ankieta internetowa) na reprezentatywnej próbie 524 Polaków w wieku 24-65 lat, którzy pożyczali pieniądze w ciągu minionych 12 miesięcy.

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...