facebook web

Jak przygotować firmę na wejście RODO?

Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Analiza sytuacji

„Przygotowanie firmy albo innej organizacji na wejście RODO to przede wszystkim konieczność kompleksowej analizy działalności danej organizacji. Powinno się wyjść od tego, czy przetwarza ona dane osobowe. Następnie należałoby sprawdzić, jakiego rodzaju są to dane, na jakiej podstawie są przetwarzane, czy istnieją środki pozwalające na ich zabezpieczenie, czy są procedury umożliwiające ich przetwarzanie zgodnie z przepisami RODO oraz jak duże jest ryzyko, że te dane mogą wycieknąć lub ich bezpieczeństwo może być zagrożone w inny sposób” – mówi w wywiadzie dla Krzysztof Muciak z kancelarii JSLegal.

Inspektor Ochrony Danych (IOD) w akcji

W niektórych firmach trzeba będzie powołać IOD. „Wyznaczenie inspektora ochrony danych będzie obowiązkowe dla organów i podmiotów publicznych z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania wymiaru sprawiedliwości, dla podmiotów, których główną działalnością jest monitorowanie osób w sposób regularny i konsekwentny na dużą skalę, jak również dla podmiotów przetwarzających na dużą skalę dane wrażliwe oraz dane o skazaniach i naruszeniach prawa” – informuje ekspert. Warto jednak nadmienić, że z uwagi na zakres nowych obowiązków i konieczność niemal ciągłego monitorowania przetwarzania danych osobowych powołanie IOD będzie pożądane w prawie każdej organizacji. 

Wprowadzamy nowe procedury

Potrzeba będzie przygotować potrzebne dokumenty np. wzór rejestru czynności przetwarzania danych. Dodatkowo trzeba będzie opracować klauzule informacyjne - osoby, których dane są przetwarzane, będą miały pełen wgląd w cele do jakich ich dane są wykorzystywane, oraz kto je wykorzystuje, i do podmiotów mających do nich dostęp etc. Zmiana będzie musiała zajść także w systemach teleinformatycznych. Firmy będą musiały umożliwić realizację praw osób, których dane są przetwarzane, m.in. prawa do bycia zapomniamym, czy prawa do przeniesienia danych. Kolejnym obowiązkiem będzie stworzenie procedur umożliwiających na płynne i szybkie zgłaszanie naruszeń do odpowiedniego organu nadzoru, a także informowanie o nich osób, których dane są przetwarzane. Niektóre przedsiębiorstwa (np. prowadzące profilowanie klientów) powinny sprawdzić czy nie muszą mieć dodatkowych zgód na tego typu działania.

Najnowsze

2/3 Polaków nie wie co to Black Friday. Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z tej okazji. ...

Hakerzy wykradli dane 57 mln klientów Ubera. Firma zapłaciła okup. W październiku 2016 roku hakerzy wykradli dane 57 mln użytkowników Ubera - głównie pasażerów, ale także kierowców - ujawnił we wtorek, ponad rok po kradzieży, nowy szef amerykańskiej firmy Dara Khosrowshahi. ...

Już 59 proc. reklam display kupowanych w modelu programmatic, w Polsce wzrost o 40 proc.. W br. 59 proc. globalnych wydatków na internetowe reklamy display realizowane jest w modelu programatycznym. W 2019 roku ten wskaźnik będzie wynosił już 67 proc. - prognozuje agencja mediowa Zenith. Według analiz Zenith w br. wartość reklam wykupywanych w modelu programatycznym wyniesie 57,5 mld dolarów, natomiast w 2019 roku - 84,9 mld dolarów. ...

Mobilne strony w Polsce ładują się zbyt wolno, Google chce pomóc z nowym Test My Site. Według wewnętrznych testów przeprowadzonych przez Google mobilne strony polskich firm ładują się o wiele wolniej niż optymalne według ekspertów 3 sekundy. Najgorzej wypada pod tym względem branża technologiczna, najlepiej opieka medyczna, jednak żaden segment nie sprostał wymaganiom. ...

Wideo

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...

Jak przygotować firmę na wejście RODO?. Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami. ...

Ochrona danych osobowych 2.0 - rozmowa z Maciejem Kaweckim z Ministerstwa Cyfryzacji. Nie należy obawiać się RODO - tak twierdzi w rozmowie z Fundacją internetPR.pl doktor Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji. Prawnik wymienia korzyści dla obywateli oraz uspokaja przedsiębiorców. Materiał przygotowany we współpracy z partnerem Fundacji - agencją informacyjną infoWire.pl. ...