facebook web

Jak przygotować firmę na wejście RODO?

Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Analiza sytuacji

„Przygotowanie firmy albo innej organizacji na wejście RODO to przede wszystkim konieczność kompleksowej analizy działalności danej organizacji. Powinno się wyjść od tego, czy przetwarza ona dane osobowe. Następnie należałoby sprawdzić, jakiego rodzaju są to dane, na jakiej podstawie są przetwarzane, czy istnieją środki pozwalające na ich zabezpieczenie, czy są procedury umożliwiające ich przetwarzanie zgodnie z przepisami RODO oraz jak duże jest ryzyko, że te dane mogą wycieknąć lub ich bezpieczeństwo może być zagrożone w inny sposób” – mówi w wywiadzie dla Krzysztof Muciak z kancelarii JSLegal.

Inspektor Ochrony Danych (IOD) w akcji

W niektórych firmach trzeba będzie powołać IOD. „Wyznaczenie inspektora ochrony danych będzie obowiązkowe dla organów i podmiotów publicznych z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania wymiaru sprawiedliwości, dla podmiotów, których główną działalnością jest monitorowanie osób w sposób regularny i konsekwentny na dużą skalę, jak również dla podmiotów przetwarzających na dużą skalę dane wrażliwe oraz dane o skazaniach i naruszeniach prawa” – informuje ekspert. Warto jednak nadmienić, że z uwagi na zakres nowych obowiązków i konieczność niemal ciągłego monitorowania przetwarzania danych osobowych powołanie IOD będzie pożądane w prawie każdej organizacji. 

Wprowadzamy nowe procedury

Potrzeba będzie przygotować potrzebne dokumenty np. wzór rejestru czynności przetwarzania danych. Dodatkowo trzeba będzie opracować klauzule informacyjne - osoby, których dane są przetwarzane, będą miały pełen wgląd w cele do jakich ich dane są wykorzystywane, oraz kto je wykorzystuje, i do podmiotów mających do nich dostęp etc. Zmiana będzie musiała zajść także w systemach teleinformatycznych. Firmy będą musiały umożliwić realizację praw osób, których dane są przetwarzane, m.in. prawa do bycia zapomniamym, czy prawa do przeniesienia danych. Kolejnym obowiązkiem będzie stworzenie procedur umożliwiających na płynne i szybkie zgłaszanie naruszeń do odpowiedniego organu nadzoru, a także informowanie o nich osób, których dane są przetwarzane. Niektóre przedsiębiorstwa (np. prowadzące profilowanie klientów) powinny sprawdzić czy nie muszą mieć dodatkowych zgód na tego typu działania.

Najnowsze

Cele, klauzule i formularze w newsroomach i biurach prasowych czyli przygotowujemy komunikację firmy do RODO.   Bazy danych w działach komunikacji firm i agencjach PR to grupy list zawierające kontakty przeznaczone dla różnych projektów, dzielące media pod kątem różnych kryteriów lub grupujące innych odbiorców w otoczeniu firmy. ...

Koniec z botami na Facebooku?. W świetle afery Cambridge Analytica (CA), jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych - Facebook - wprowadza duże zmiany. Jak z pewnością zauważyliście od pewnego czasu po wejściu na fanpage samoczynnie uaktywnia się okienko rozmowy messengerowej, gdzie możemy zadać pytania (nieraz wybrać też z listy najpopularniejszych), i porozmawiać z botem w oczekiwaniu na kontakt...

Jak Polacy korzystają z internetu w poszczególnych województwach?. W lutym 2018 roku średni dzienny czas poświęcony na przeglądanie internetu był najwyższy wśród mieszkańców Mazowsza. W województwie pomorskim odnotowano największy udział kobiet w sieci. Z kolei w Lubuskiem najwięcej internautów korzystało wyłącznie z urządzeń mobilnych. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Wideo

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Debaty o #RODO - zaproszenie od dr Kaweckiego. Już niedługo rozpoczynamy cykl debat o tematyce RODO. Dowiecie się z nich, jak "Ochrona danych osobowych 2.0" zmieni sposoby działania wszystkich zbierających dane osobowe, w tym agencji PR. ...

W jaki sposób dostawcy oprogramowania będą chronić dane firm po wprowadzeniu RODO?. Korzystasz w firmie z narzędzi pakietu Microsoft Office? Pamiętaj, że zarówno na twojej poczcie, jak i w innych dokumentach znajdują się dane osobowe. Po 25 maja ich przechowywanie i przetwarzanie niezgodnie z przepisami RODO, może grozić wysokimi karami. ...

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...