facebook web

Jak przy pomocy Facebooka wywołać starcie dwóch stron?

Rosyjskie trolle zorganizowały manifestację i kontrmanifestację w tym samym miejscu i czasie, w maju 2016 roku - jak stwierdził przewodniczący Komisji do spraw Wywiadu Senatu Stanów Zjednoczonych, Senator Richard Burr w środę 01.11.2017 roku. 

Używając dwóch oddzielnych fanpage'y - "Heart of Texas" oraz "United Muslims of America" - grupa działająca w okolicach St. Petersburga stworzyła dwa wydarzenia w tym samym miejscu i czasie: "Stop Islamization of Texas" i "Save Islamic Knowledge", jako kontrmanifestację dla tego pierwszego. Miejsce na zebranie obu grup - Islamic Da'wah Center in Houston - też nie było przypadkowe.

Koszty? 200 dolarów

Obydwa wydarzenia zostały opłacone, by dotrzeć do jak największej liczby ludzi. Reklama manifestacji organizowanej przez Heart of Texas dotarła do około 12 000 odbiorców, podczas gdy reklama eventu United Muslims of America trafiła do około 2700 osób z Houston w Teksasie.

Komisja pokazała, w jaki sposób wydarzenia zostały zorganizowane na Facebooku:

 

slack-imgs-1.jpgZdjęcie od Senate.gov

"Heart of Texas" promowało ten event, ale nie widzieliśmy nikogo od nich - stwierdziła jedna z osób obecnych na wydarzeniu. 

Trudno jest uczestniczyć w evencie w Houston w Texasie, kiedy trolluje się na stronie w St. Petersburgu w Rosji - stwierdził przewodniczący komisji dodając, że organizacja i promocja tych protestów kosztowała Rosję około 200 dolarów.

O czym nikt nie mógł wiedzieć to fakt, że rosyjskie trolle podgrzewały atmosferę i zachęcały obydwie strony do starcia na ulicy... - powiedział Burr podczas przesłuchania z przedstawicielami Facebooka, Google"a i Twittera. - Facebook pozwolił na organizację obydwu eventów - dodał.

slack-imgs2.jpgZdjęcie od Senate.gov

Z jednej strony 200 dolarów to znikome koszty, zwłaszcza z perspektywy państwa. Umiejętnie targetując reklamy, jesteśmy w stanie niewielkim kosztem dużej grupie ludzi pokazać nasze wydarzenia i zachęcić do udziału w nich. Z drugiej strony należy się zastanowić, ile z eventów, w jakich my sami bierzemy udział, ile fanpage'y, jakie czytamy, tak naprawdę może być kontrolowanych przez ludzi, którzy tylko czekają, aby siać zamęt. Jak dobrze filtrujemy informacje? Ile bierzemy za pewnik, ponieważ "duży fanpage" coś opisał i wydaje się to być logiczne i prawdziwe? Stąd nasz apel: wszystko, co przeczytamy w internecie, zweryfikujmy. Zawsze zastanawówmy się nad treściami, jakie przyswajamy i nie bierzmy wszystkiego na wiarę.

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...