facebook web

Jak przy pomocy Facebooka wywołać starcie dwóch stron?

Rosyjskie trolle zorganizowały manifestację i kontrmanifestację w tym samym miejscu i czasie, w maju 2016 roku - jak stwierdził przewodniczący Komisji do spraw Wywiadu Senatu Stanów Zjednoczonych, Senator Richard Burr w środę 01.11.2017 roku. 

Używając dwóch oddzielnych fanpage'y - "Heart of Texas" oraz "United Muslims of America" - grupa działająca w okolicach St. Petersburga stworzyła dwa wydarzenia w tym samym miejscu i czasie: "Stop Islamization of Texas" i "Save Islamic Knowledge", jako kontrmanifestację dla tego pierwszego. Miejsce na zebranie obu grup - Islamic Da'wah Center in Houston - też nie było przypadkowe.

Koszty? 200 dolarów

Obydwa wydarzenia zostały opłacone, by dotrzeć do jak największej liczby ludzi. Reklama manifestacji organizowanej przez Heart of Texas dotarła do około 12 000 odbiorców, podczas gdy reklama eventu United Muslims of America trafiła do około 2700 osób z Houston w Teksasie.

Komisja pokazała, w jaki sposób wydarzenia zostały zorganizowane na Facebooku:

 

slack-imgs-1.jpgZdjęcie od Senate.gov

"Heart of Texas" promowało ten event, ale nie widzieliśmy nikogo od nich - stwierdziła jedna z osób obecnych na wydarzeniu. 

Trudno jest uczestniczyć w evencie w Houston w Texasie, kiedy trolluje się na stronie w St. Petersburgu w Rosji - stwierdził przewodniczący komisji dodając, że organizacja i promocja tych protestów kosztowała Rosję około 200 dolarów.

O czym nikt nie mógł wiedzieć to fakt, że rosyjskie trolle podgrzewały atmosferę i zachęcały obydwie strony do starcia na ulicy... - powiedział Burr podczas przesłuchania z przedstawicielami Facebooka, Google"a i Twittera. - Facebook pozwolił na organizację obydwu eventów - dodał.

slack-imgs2.jpgZdjęcie od Senate.gov

Z jednej strony 200 dolarów to znikome koszty, zwłaszcza z perspektywy państwa. Umiejętnie targetując reklamy, jesteśmy w stanie niewielkim kosztem dużej grupie ludzi pokazać nasze wydarzenia i zachęcić do udziału w nich. Z drugiej strony należy się zastanowić, ile z eventów, w jakich my sami bierzemy udział, ile fanpage'y, jakie czytamy, tak naprawdę może być kontrolowanych przez ludzi, którzy tylko czekają, aby siać zamęt. Jak dobrze filtrujemy informacje? Ile bierzemy za pewnik, ponieważ "duży fanpage" coś opisał i wydaje się to być logiczne i prawdziwe? Stąd nasz apel: wszystko, co przeczytamy w internecie, zweryfikujmy. Zawsze zastanawówmy się nad treściami, jakie przyswajamy i nie bierzmy wszystkiego na wiarę.

Najnowsze

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Czy polskie firmy są przygotowane na kryzys?. Na ile polskie przedsiębiorstwa są przygotowane do odparcia kryzysu wizerunkowego? Na ten temat debatować będą naukowcy i przedstawiciele biznesu podczas konferencji „Kryzys w przedsiębiorstwie, przygotowanie, procedury i postępowanie”, która odbędzie się 25 maja na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną wyniki badań przeprowadzonych na wiodących...

Cele, klauzule i formularze w newsroomach i biurach prasowych czyli przygotowujemy komunikację firmy do RODO.   Bazy danych w działach komunikacji firm i agencjach PR to grupy list zawierające kontakty przeznaczone dla różnych projektów, dzielące media pod kątem różnych kryteriów lub grupujące innych odbiorców w otoczeniu firmy. ...

Wideo

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Debaty o #RODO - zaproszenie od dr Kaweckiego. Już niedługo rozpoczynamy cykl debat o tematyce RODO. Dowiecie się z nich, jak "Ochrona danych osobowych 2.0" zmieni sposoby działania wszystkich zbierających dane osobowe, w tym agencji PR. ...