facebook web

Jak przy pomocy Facebooka wywołać starcie dwóch stron?

Rosyjskie trolle zorganizowały manifestację i kontrmanifestację w tym samym miejscu i czasie, w maju 2016 roku - jak stwierdził przewodniczący Komisji do spraw Wywiadu Senatu Stanów Zjednoczonych, Senator Richard Burr w środę 01.11.2017 roku. 

Używając dwóch oddzielnych fanpage'y - "Heart of Texas" oraz "United Muslims of America" - grupa działająca w okolicach St. Petersburga stworzyła dwa wydarzenia w tym samym miejscu i czasie: "Stop Islamization of Texas" i "Save Islamic Knowledge", jako kontrmanifestację dla tego pierwszego. Miejsce na zebranie obu grup - Islamic Da'wah Center in Houston - też nie było przypadkowe.

Koszty? 200 dolarów

Obydwa wydarzenia zostały opłacone, by dotrzeć do jak największej liczby ludzi. Reklama manifestacji organizowanej przez Heart of Texas dotarła do około 12 000 odbiorców, podczas gdy reklama eventu United Muslims of America trafiła do około 2700 osób z Houston w Teksasie.

Komisja pokazała, w jaki sposób wydarzenia zostały zorganizowane na Facebooku:

 

slack-imgs-1.jpgZdjęcie od Senate.gov

"Heart of Texas" promowało ten event, ale nie widzieliśmy nikogo od nich - stwierdziła jedna z osób obecnych na wydarzeniu. 

Trudno jest uczestniczyć w evencie w Houston w Texasie, kiedy trolluje się na stronie w St. Petersburgu w Rosji - stwierdził przewodniczący komisji dodając, że organizacja i promocja tych protestów kosztowała Rosję około 200 dolarów.

O czym nikt nie mógł wiedzieć to fakt, że rosyjskie trolle podgrzewały atmosferę i zachęcały obydwie strony do starcia na ulicy... - powiedział Burr podczas przesłuchania z przedstawicielami Facebooka, Google"a i Twittera. - Facebook pozwolił na organizację obydwu eventów - dodał.

slack-imgs2.jpgZdjęcie od Senate.gov

Z jednej strony 200 dolarów to znikome koszty, zwłaszcza z perspektywy państwa. Umiejętnie targetując reklamy, jesteśmy w stanie niewielkim kosztem dużej grupie ludzi pokazać nasze wydarzenia i zachęcić do udziału w nich. Z drugiej strony należy się zastanowić, ile z eventów, w jakich my sami bierzemy udział, ile fanpage'y, jakie czytamy, tak naprawdę może być kontrolowanych przez ludzi, którzy tylko czekają, aby siać zamęt. Jak dobrze filtrujemy informacje? Ile bierzemy za pewnik, ponieważ "duży fanpage" coś opisał i wydaje się to być logiczne i prawdziwe? Stąd nasz apel: wszystko, co przeczytamy w internecie, zweryfikujmy. Zawsze zastanawówmy się nad treściami, jakie przyswajamy i nie bierzmy wszystkiego na wiarę.

Najnowsze

2/3 Polaków nie wie co to Black Friday. Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z tej okazji. ...

Hakerzy wykradli dane 57 mln klientów Ubera. Firma zapłaciła okup. W październiku 2016 roku hakerzy wykradli dane 57 mln użytkowników Ubera - głównie pasażerów, ale także kierowców - ujawnił we wtorek, ponad rok po kradzieży, nowy szef amerykańskiej firmy Dara Khosrowshahi. ...

Już 59 proc. reklam display kupowanych w modelu programmatic, w Polsce wzrost o 40 proc.. W br. 59 proc. globalnych wydatków na internetowe reklamy display realizowane jest w modelu programatycznym. W 2019 roku ten wskaźnik będzie wynosił już 67 proc. - prognozuje agencja mediowa Zenith. Według analiz Zenith w br. wartość reklam wykupywanych w modelu programatycznym wyniesie 57,5 mld dolarów, natomiast w 2019 roku - 84,9 mld dolarów. ...

Mobilne strony w Polsce ładują się zbyt wolno, Google chce pomóc z nowym Test My Site. Według wewnętrznych testów przeprowadzonych przez Google mobilne strony polskich firm ładują się o wiele wolniej niż optymalne według ekspertów 3 sekundy. Najgorzej wypada pod tym względem branża technologiczna, najlepiej opieka medyczna, jednak żaden segment nie sprostał wymaganiom. ...

Wideo

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...

Jak przygotować firmę na wejście RODO?. Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami. ...

Ochrona danych osobowych 2.0 - rozmowa z Maciejem Kaweckim z Ministerstwa Cyfryzacji. Nie należy obawiać się RODO - tak twierdzi w rozmowie z Fundacją internetPR.pl doktor Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji. Prawnik wymienia korzyści dla obywateli oraz uspokaja przedsiębiorców. Materiał przygotowany we współpracy z partnerem Fundacji - agencją informacyjną infoWire.pl. ...