facebook web

Ministerstwo Cyfryzacji o RODO - najpierw edukacja, a nie kary

Spotkanie prasowe odbyło się 24 października w Ministerstwie Cyfryzacji. O konsultacjach ustaw wdrażających RODO mówili: minister Anna Streżyńska, wiceminister Marek Zagórski oraz dr Maciej Kawecki. Nowe realia prawne określili mianem wyzwania dla przedsiębiorców i Urzędu.

Reforma dotknie wszystkich

Minister zaznaczyła, że reforma dotknie wszystkich, choć nie każdy jest tego świadomy.„Korzystając z danego serwisu, w tym z mediów społecznościowych, wykorzystywane są dane z innych źródeł, różne systemy są ze sobą w ścisłej współpracy. Nie wszędzie jednak kwestia ochrony danych osobowych jest tak postawiona tak, jak w Europie. Ochrona nie jest równomierna. Część serwisów spoza Europy nie przestrzega standardów i wygrywa z europejską konkurencją. Ciągle jest to ważenie pomiędzy interesem użytkowników, biznesem, a ochroną interesów ludzi w sieci i ich danych” - powiedziała minister Anna Streżyńska.

kawecki-statystyki-rodo.jpg

 

„Polska jest pierwszym krajem w Europie, który robi reformę tej skali”


Przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji zwrócili uwagę, że zainteresowanie konsultacjami jest ogromne. „Napływają gigantyczne ilości uwag, do których się będziemy odnosić, ale napływają też pochwały, bo to jest poważnie zrealizowany projekt” - powiedział dr Maciej Kawecki.

Doradca Minister pokreślił, że dla nowego Urzędu Ochrony Danych Osobowych niezwykle istotna będzie niezależność finansowa i polityczna. „Podwyższymy budżet dla przyszłego prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dwukrotnie. Chcemy, aby się rozwijał, szkolił i był w stanie wsłuchiwać się w glos użytkowników, klientów. Jest to ważne, aby usprawnić komunikację pomiędzy podmiotami prywatnymi i biznesowymi”.

„Dzisiaj przy o połowę mniejszym zakresie nie mamy poczucia, że rozwiązywanie pewnych spraw przebiega tak jak powinno. Rozporządzenie o ochronie danych wprowadza 20 nowych obszarów, w tym dla przedsiębiorców. Trzeba procedować szybko, niezależnie od ostatecznego kształtu tych rozwiązań, trzeba pamiętać, że obywatele i przedsiębiorcy będą z tym żyli” - dodał wiceminister Marek Zagórski.

kawecki-rodo-ministerstwo.png

 

Prezes UODO będzie edukował, kary dla celowo łamiących przepisy


Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będzie organizował społeczne kampanie informacyjne. Wiceminister Zagórski wyraził nadzieję, iż w polityce nowej instytucji będzie też walor edukacyjny nie tylko kary. Nie będzie okresu przejściowego zapisanego ustawowo. Według wiceministra nie ma możliwości prawnej, aby zapisać taką "taryfę ulgową" w pierwszym okresie. Przedsiębiorcy mieli dwa lata na przygotowanie się na wejście w życie rozporządzenia. To PUODO będzie decydował o wymiarze nakładanych kar.

Dr Maciej Kawecki dodał - „Jeśli przedsiębiorca będzie miał intencje złamać przepisy, to nie można traktować go łagodnie”.

 

Pakiet ustaw implementujących RODO do polskiego systemu prawnego trafi do Sejmu prawdopodobnie najpóźniej do końca lutego.

Nasza rozmowa z drem Maciejem Kaweckim:

 
Materiały wideo do pobrania z darmową licencją na wykorzystanie treści znajdziesz na infoWire.pl.
 

Nasze publikacje o RODO:

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...