facebook web

Ministerstwo Cyfryzacji o RODO - najpierw edukacja, a nie kary

Spotkanie prasowe odbyło się 24 października w Ministerstwie Cyfryzacji. O konsultacjach ustaw wdrażających RODO mówili: minister Anna Streżyńska, wiceminister Marek Zagórski oraz dr Maciej Kawecki. Nowe realia prawne określili mianem wyzwania dla przedsiębiorców i Urzędu.

Reforma dotknie wszystkich

Minister zaznaczyła, że reforma dotknie wszystkich, choć nie każdy jest tego świadomy.„Korzystając z danego serwisu, w tym z mediów społecznościowych, wykorzystywane są dane z innych źródeł, różne systemy są ze sobą w ścisłej współpracy. Nie wszędzie jednak kwestia ochrony danych osobowych jest tak postawiona tak, jak w Europie. Ochrona nie jest równomierna. Część serwisów spoza Europy nie przestrzega standardów i wygrywa z europejską konkurencją. Ciągle jest to ważenie pomiędzy interesem użytkowników, biznesem, a ochroną interesów ludzi w sieci i ich danych” - powiedziała minister Anna Streżyńska.

kawecki-statystyki-rodo.jpg

 

„Polska jest pierwszym krajem w Europie, który robi reformę tej skali”


Przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji zwrócili uwagę, że zainteresowanie konsultacjami jest ogromne. „Napływają gigantyczne ilości uwag, do których się będziemy odnosić, ale napływają też pochwały, bo to jest poważnie zrealizowany projekt” - powiedział dr Maciej Kawecki.

Doradca Minister pokreślił, że dla nowego Urzędu Ochrony Danych Osobowych niezwykle istotna będzie niezależność finansowa i polityczna. „Podwyższymy budżet dla przyszłego prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dwukrotnie. Chcemy, aby się rozwijał, szkolił i był w stanie wsłuchiwać się w glos użytkowników, klientów. Jest to ważne, aby usprawnić komunikację pomiędzy podmiotami prywatnymi i biznesowymi”.

„Dzisiaj przy o połowę mniejszym zakresie nie mamy poczucia, że rozwiązywanie pewnych spraw przebiega tak jak powinno. Rozporządzenie o ochronie danych wprowadza 20 nowych obszarów, w tym dla przedsiębiorców. Trzeba procedować szybko, niezależnie od ostatecznego kształtu tych rozwiązań, trzeba pamiętać, że obywatele i przedsiębiorcy będą z tym żyli” - dodał wiceminister Marek Zagórski.

kawecki-rodo-ministerstwo.png

 

Prezes UODO będzie edukował, kary dla celowo łamiących przepisy


Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będzie organizował społeczne kampanie informacyjne. Wiceminister Zagórski wyraził nadzieję, iż w polityce nowej instytucji będzie też walor edukacyjny nie tylko kary. Nie będzie okresu przejściowego zapisanego ustawowo. Według wiceministra nie ma możliwości prawnej, aby zapisać taką "taryfę ulgową" w pierwszym okresie. Przedsiębiorcy mieli dwa lata na przygotowanie się na wejście w życie rozporządzenia. To PUODO będzie decydował o wymiarze nakładanych kar.

Dr Maciej Kawecki dodał - „Jeśli przedsiębiorca będzie miał intencje złamać przepisy, to nie można traktować go łagodnie”.

 

Pakiet ustaw implementujących RODO do polskiego systemu prawnego trafi do Sejmu prawdopodobnie najpóźniej do końca lutego.

Nasza rozmowa z drem Maciejem Kaweckim:

 
Materiały wideo do pobrania z darmową licencją na wykorzystanie treści znajdziesz na infoWire.pl.
 

Nasze publikacje o RODO:

Najnowsze

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Firma w Social Media – jakie medium społecznościowe wybrać?. Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoja firma powinna być obecna w social media to odpowiedź brzmi: Tak! Liczba użytkowników na całym świecie cięgle wzrasta. Obecnie wynosi ok.  3,196 mld(!) i jest to o 13% więcej niż w roku ubiegłym[1]! Jak mówi polskie przysłowie „kuj żelazo póki gorące”, dlatego wykorzystaj popularność mediów społecznościowych. ...

DIMAQ Day: Kompetencje digitalowe kluczem do sukcesu komunikacji marketingowej.   Internet po RODO, strategia marketingowa w planowaniu komunikacji digital, generowanie „kalorycznych” leadów, zmiany na Facebooku i wykorzystanie zasięgów wydawców w social media, weryfikacja kampanii digital – zagadnienia botów, ad fraudu oraz viewability to tylko przykłady tematów, które będą poruszane podczas DIMAQ Day już 6 czerwca 2018 roku w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Wideo

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...