facebook web

Ochrona danych osobowych 2.0 - rozmowa z Maciejem Kaweckim z Ministerstwa Cyfryzacji

Nie należy obawiać się RODO - tak twierdzi w rozmowie z Fundacją internetPR.pl doktor Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji. Prawnik wymienia korzyści dla obywateli oraz uspokaja przedsiębiorców. Materiał przygotowany we współpracy z partnerem Fundacji - agencją informacyjną infoWire.pl.

Obecne unijne prawo o ochronie danych osobowych, obowiązujące od 1995 r., w wielu kwestiach nie przystaje już do rzeczywistości. Przede wszystkim jest to związane z rozwojem nowych technologii. Nic dziwnego, że zdecydowano się na reformę. Wejdzie ona w życie już w maju 2018 r. – właśnie wtedy w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO).

Ochrona danych osobowych 2.0

Jak mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl dr Maciej Kawecki, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji: „Rozporządzenie unijne wprowadza ponad 20 nowych obowiązków, dlatego że przyznaje obywatelom 20 nowych uprawnień […]. Są to m.in. prawo do bycia zapomnianym, prawo do przeniesienia danych osobowych czy prawo do bycia poinformowanym o tym, że doszło do naruszenia zasad naszej prywatności”. Twórcy regulacji położyli bardzo duży nacisk na szybkość postępowań, otwartość organu nadzorczego oraz jego sprawność funkcjonowania.

Wysokie kary dla firm

Rozporządzenie obejmie wszystkie branże. Przedsiębiorców za naruszenia w obszarze ochrony danych osobowych będą czekały surowe kary finansowe – w wysokości do 20 mln euro lub 4% światowego obrotu. To jednak nie wszystko. Osoba, która poczuje, że jej prawa zostały naruszone (np. jakaś firma będzie przetwarzała jej dane bez udzielonego pozwolenia), będzie mogła wystąpić nie tylko ze skargą do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, lecz także z pozwem do sądu powszechnego.

Najwyższy czas na rozpoczęcie przygotowań

Chociaż wprowadzenie nowego rozporządzenia będzie wiązać się dla firm z różnymi trudnościami, nie należy się go bać. Bardzo ważne jest przy tym to, aby na zmiany zacząć przygotowywać się już teraz. „Przedsiębiorcom mogę poradzić, żeby zapoznać się z treścią nowych regulacji unijnych oraz projektem przepisów krajowych, starać się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób najszybciej i najsprawniej wdrożyć reformę u siebie, a także zastanowić się, czy przypadkiem nie da się spojrzeć na nią również z komercyjnego, probiznesowego punktu widzenia” – radzi rozmówca.

 

Dłuższy materiał z rozmowy z Maciejem Kaweckim:

 
Materiały wideo do pobrania z darmową licencją na wykorzystanie treści znajdziesz na infoWire.pl.
 

Nasze publikacje o RODO:


Materiał powstał przy współpracy z InfoWire.pl

Najnowsze

Norwegia przechodzi na radio cyfrowe, w Polsce radiowa cyfryzacja kuleje. Zgodnie z zapowiedziami Norwegia jako pierwszy kraj na świecie przeszła na cyfrowy sposób nadawania audycji radiowych. Decyzja dotyczy na razie jedynie rozgłośni obejmujących zasięgiem całe terytorium Norwegii, lokalne stacje do 2022 roku będą mogły nadawać korzystając z sygnału FM. ...

Konsumenci i marketerzy różnią się w ocenach spójności kampanii reklamowych. Zdaniem 89 proc. marketerów, strategie reklamowe w ramach ich kampanii są zintegrowane. Z tym poglądem zgadza się tylko 58 proc. konsumentów - wynika z badania Kantar Millward Brown. Najnowsze globalne opracowanie Kantar Millward Brown „The Art of Integration” z cyklu AdReaction, poświęcone zostało kampaniom reklamowym realizowanym w wielu kanałach komunikacyjnych. ...

Przyszłość mediów to wzrost konsumpcji wideo i smartfon w centrum cyfrowego świata. Internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja mają największy wpływ na rozwój rynku TMT (telekomunikacji, mediów, technologii) w Polsce. Centrum cyfrowego świata staje się smartfon, który jest nie tylko telefonem, ale i komputerem, telewizorem oraz routerem w jednym. ...

RODO może namieszać w marketingu internetowym, ograniczy wykorzystywanie danych o użytkownikach. Intencją RODO jest ograniczenie zakusów firm wykorzystujących dane konsumentów. Nie może to pozostać bez wpływu na tak zaawansowaną pod tym względem branżę jak marketing internetowy. To wymusi na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych - o wpływie RODO na marketing internetowy mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Michalska, Tomasz...

Wideo

Rok 2018 w branży wideo. Czego możemy się spodziewać?. Obecnie rynek wideo coraz bardziej się profesjonalizuje. Ponadto małe, jak i duże firmy rezerwują większe budżety na tworzenie kontentu wideo. A ponieważ wielu użytkowników internetu blokuje reklamy – Polska zajmuje pierwsze miejsce w używaniu adblocka – warto tworzyć dobry kontent wideo. ...

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...