facebook web

RODO: Czy nowe prawo lepiej ochroni nasze dane osobowe?

W maju 2018 r. zacznie obowiązywać unijne Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO). Oznacza to całkowicie nowe podejście do tego zagadnienia. Konsumenci zyskają więcej praw, natomiast przedsiębiorcy będą musieli skuteczniej chronić nasze dane.

Rozporządzenie będzie dotyczyło wszystkich podmiotów przetwarzających dane osobowe. RODO będzie obowiązywało w całej Unii Europejskiej, dzięki czemu przepisy zostaną ujednolicone.

Koniec z bezprawnym wykorzystywaniem danych w celach marketingowych

Konsumenci zyskają tzw. prawo do bycia zapomnianym – podmioty przetwarzające dane będą zmuszone do ograniczenia lub całkowitego zaprzestania ich przetwarzania w celach marketingowych. „Podmioty przetwarzające dane i administratorzy danych będą musieli również udzielać informacji dodatkowych osobom, których dane będą przetwarzane” – mówi w wywiadzie z agencją informacyjną infoWire.pl adwokat Krzysztof Muciak z kancelarii JSLegal.

Większe bezpieczeństwo dzieci

Istotną zmianą jest konieczność uzyskania zgody opiekuna dziecka na wykorzystanie i przetwarzanie jego danych osobowych. Jak zauważa ekspert: „Pojawi się też obowiązek raportowania do organu nadzoru o wszelkich naruszeniach bezpieczeństwa danych. A w przypadkach najpoważniejszych, wiążących się z największym ryzykiem dla osób, których dane są przetwarzane – również informowania tych osób”. Firmy będą musiały się także liczyć z wysokimi karami za łamanie przepisów – sięgną one 20 mln euro lub 4% rocznego globalnego obrotu firmy.

Więcej praw i przejrzysty sposób informowania

„Przeciętny użytkownik internetu zauważy, że zmieniło się podejście do jego danych osobowych. Będzie w większym zakresie informowany o tym, co się dzieje z jego danymi i w jaki sposób są one przetwarzane po tym, kiedy odda je administratorowi danych” – dodaje rozmówca. Konsumenci będą częściej informowani o swoich prawach. Zmieni się też sposób przekazywania tych informacji – ma być on zrozumiały i przejrzysty. RODO zachęca np. do stosowania formy graficznej.


Materiał powstał przy współpracy z InfoWire.pl

Najnowsze

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Firma w Social Media – jakie medium społecznościowe wybrać?. Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoja firma powinna być obecna w social media to odpowiedź brzmi: Tak! Liczba użytkowników na całym świecie cięgle wzrasta. Obecnie wynosi ok.  3,196 mld(!) i jest to o 13% więcej niż w roku ubiegłym[1]! Jak mówi polskie przysłowie „kuj żelazo póki gorące”, dlatego wykorzystaj popularność mediów społecznościowych. ...

DIMAQ Day: Kompetencje digitalowe kluczem do sukcesu komunikacji marketingowej.   Internet po RODO, strategia marketingowa w planowaniu komunikacji digital, generowanie „kalorycznych” leadów, zmiany na Facebooku i wykorzystanie zasięgów wydawców w social media, weryfikacja kampanii digital – zagadnienia botów, ad fraudu oraz viewability to tylko przykłady tematów, które będą poruszane podczas DIMAQ Day już 6 czerwca 2018 roku w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Wideo

Pracodawca wykorzystuje twój wizerunek? Musi mieć na to twoją zgodę. Kodeks pracy nie daje pracodawcy prawa do korzystania z wizerunku pracownika. Jeśli pracodawca chce ten wizerunek w jakichś celach (np. promocyjnych) wykorzystywać lub potrzebuje go z powodu charakteru prowadzonej działalności, musi uzyskać zgodę zatrudnionej osoby. ...

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...