facebook web

RODO: Czy nowe prawo lepiej ochroni nasze dane osobowe?

W maju 2018 r. zacznie obowiązywać unijne Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO). Oznacza to całkowicie nowe podejście do tego zagadnienia. Konsumenci zyskają więcej praw, natomiast przedsiębiorcy będą musieli skuteczniej chronić nasze dane.

Rozporządzenie będzie dotyczyło wszystkich podmiotów przetwarzających dane osobowe. RODO będzie obowiązywało w całej Unii Europejskiej, dzięki czemu przepisy zostaną ujednolicone.

Koniec z bezprawnym wykorzystywaniem danych w celach marketingowych

Konsumenci zyskają tzw. prawo do bycia zapomnianym – podmioty przetwarzające dane będą zmuszone do ograniczenia lub całkowitego zaprzestania ich przetwarzania w celach marketingowych. „Podmioty przetwarzające dane i administratorzy danych będą musieli również udzielać informacji dodatkowych osobom, których dane będą przetwarzane” – mówi w wywiadzie z agencją informacyjną infoWire.pl adwokat Krzysztof Muciak z kancelarii JSLegal.

Większe bezpieczeństwo dzieci

Istotną zmianą jest konieczność uzyskania zgody opiekuna dziecka na wykorzystanie i przetwarzanie jego danych osobowych. Jak zauważa ekspert: „Pojawi się też obowiązek raportowania do organu nadzoru o wszelkich naruszeniach bezpieczeństwa danych. A w przypadkach najpoważniejszych, wiążących się z największym ryzykiem dla osób, których dane są przetwarzane – również informowania tych osób”. Firmy będą musiały się także liczyć z wysokimi karami za łamanie przepisów – sięgną one 20 mln euro lub 4% rocznego globalnego obrotu firmy.

Więcej praw i przejrzysty sposób informowania

„Przeciętny użytkownik internetu zauważy, że zmieniło się podejście do jego danych osobowych. Będzie w większym zakresie informowany o tym, co się dzieje z jego danymi i w jaki sposób są one przetwarzane po tym, kiedy odda je administratorowi danych” – dodaje rozmówca. Konsumenci będą częściej informowani o swoich prawach. Zmieni się też sposób przekazywania tych informacji – ma być on zrozumiały i przejrzysty. RODO zachęca np. do stosowania formy graficznej.


Materiał powstał przy współpracy z InfoWire.pl

Najnowsze

2/3 Polaków nie wie co to Black Friday. Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z tej okazji. ...

Hakerzy wykradli dane 57 mln klientów Ubera. Firma zapłaciła okup. W październiku 2016 roku hakerzy wykradli dane 57 mln użytkowników Ubera - głównie pasażerów, ale także kierowców - ujawnił we wtorek, ponad rok po kradzieży, nowy szef amerykańskiej firmy Dara Khosrowshahi. ...

Już 59 proc. reklam display kupowanych w modelu programmatic, w Polsce wzrost o 40 proc.. W br. 59 proc. globalnych wydatków na internetowe reklamy display realizowane jest w modelu programatycznym. W 2019 roku ten wskaźnik będzie wynosił już 67 proc. - prognozuje agencja mediowa Zenith. Według analiz Zenith w br. wartość reklam wykupywanych w modelu programatycznym wyniesie 57,5 mld dolarów, natomiast w 2019 roku - 84,9 mld dolarów. ...

Mobilne strony w Polsce ładują się zbyt wolno, Google chce pomóc z nowym Test My Site. Według wewnętrznych testów przeprowadzonych przez Google mobilne strony polskich firm ładują się o wiele wolniej niż optymalne według ekspertów 3 sekundy. Najgorzej wypada pod tym względem branża technologiczna, najlepiej opieka medyczna, jednak żaden segment nie sprostał wymaganiom. ...

Wideo

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...

Jak przygotować firmę na wejście RODO?. Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami. ...

Ochrona danych osobowych 2.0 - rozmowa z Maciejem Kaweckim z Ministerstwa Cyfryzacji. Nie należy obawiać się RODO - tak twierdzi w rozmowie z Fundacją internetPR.pl doktor Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji. Prawnik wymienia korzyści dla obywateli oraz uspokaja przedsiębiorców. Materiał przygotowany we współpracy z partnerem Fundacji - agencją informacyjną infoWire.pl. ...