facebook web

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o RODO, ale baliście się zapytać

Do wejścia w życie nowych regulacji europejskich związanych z ochroną danych osobowych zostało niewiele ponad pół roku. Opublikujemy cykl artykułów i wypowiedzi ekspertów, aby pozwolić firmom z branży komunikacji przygotować się na nowe warunki w których będziemy działać. Materiały przygotujemy z partnerami Fundacji - redakcją wideo infoWire.pl, firmą netPR.pl oraz agencją Neuron PR.

Czym jest RODO? (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych)

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych, powszechnie nazywane RODO to unijny akt prawny regulujący sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych. Celem regulacji określonej po angielsku, jako GDPR (General Data Protection Regulation) jest wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej.

Co nowego przyniesie RODO?

Zmiany będą dotyczyły wszystkich podmiotów gospodarczych mających do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych.

Najistotniejsze kwestie w nowych regulacjach dotyczą:

  • rozszerzenie pojęcia danych osobowych, z uwzględniających możliwość rozwoju technologii i nowych form identyfikacji
  • podejścia do ochrony danych opartego na ocenie ryzyka - administrator danych i strony przetwarzające dane są za nie odpowiedzialne
  • obowiązku zgłaszania naruszeń administratorowi danych oraz organowi nadzorczemu a także powiadamiania podmiotu danych
  • zapewnienie prawa do bycia zapomnianym - prawa do usunięcia danych
  • automatycznego profilowania, co może mieć znaczące przełożenie na współczesny marketing a w szczególności na branżę marketing automation
  • sankcji za naruszenie unijnych przepisów o ochronie danych osobowych i możliwość uzyskania od administratora lub podmiotu przetwarzającego odszkodowania za poniesione szkody 

Czy RODO jest straszne?

Głównym celem RODO jest zabezpieczenie danych obywateli Unii Europejskiej oraz wyprzedzenie zmian technologicznych. Z punktu widzenia jednostki, Rozporządzenie jest pozytywnym aktem prawnym.

Radykalnie natomiast zmieni podejście do ochrony danych osobowych wszystkich podmiotów gospodarczych w Unii Europejskiej. Jej “straszność” aktualnie polega na nowości w przetwarzaniu danych osobowych oraz braku dokładnych interpretacji, jak zapisy prawne przenieść na konkretne działania. Szczególne obawy budzi wysokość kar za naruszenia. 

Jakie kary mogą grozić za naruszenia przepisów?

Kary mogą wynieść nawet 20 mln € lub 4 % globalnego obrotu firmy. Sformułowanie zawarte w rozporządzeniu "Nakładane grzywny muszą być w każdym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające" może wskazywać, że Parlament Europejski jest zdeterminowany by egzekwować nowe regulacje.

Czy RODO dotyczy branży PR?

Wszystkie nasze kontakty są danymi osobowymi. Spytamy ekspertów, jak zmienią się realia działania branży public relations w erze RODO. W wielu przypadkach, wystarczy dołożyć starań i przemyśleć jeszcze raz niektóre procesy przetwarzania danych. Definiując kilka nowych procesów biznesowych i stosując odpowiednie oprogramowanie, powinno szybko udać się dostosować do nowego otoczenia prawnego.

Jak RODO wpłynie na online marketing?

Dużo niepewności jest przed branżą marketingu. Odniesienie w nowych regulacjach do "profilowania" stawia jednak pytanie jak w zgodzie z prawem będzie można wykorzystać dane z Google Analytics, czy piksela Facebooka. Jak nowe regulacje przez profilowanie i automatyczne przetwarzanie danych wpłyną na branżę marketing automation.

Nowym regulacjom będą podlegać również tacy giganci, jak Google i Facebook - będą musiały się wywiązać zarówno z prawa dostępu do informacji jak i do prawa do bycia zapomnianym - obowiązków wymaganych przez nowe europejskie prawo.

Will GDPR Hammer Tech Stock Valuations?

Gdzie znajdę polski tekst RODO?

Treść rozporządzenia jest dostępna w języku polskim na stronie:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

Konsultacje społeczne ws. ustawy wprowadzającej RODO w Polsce?

Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi konsultacje społeczne w tej sprawie do 13 października 2017 roku. Każdy może wziąć w nich udział. Więcej informacji na tej stronie.  

Kiedy RODO zacznie obowiązywać?

Zmiany zaczną obowiązywać 25 maja 2018. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą do tego momentu wdrożyć Rozporządzenie do swojego systemu prawnego.

Jak się przygotować na RODO?

Nowe regulacje dotyczą całych firm - procesów jakie trzeba zdefiniować, zmian organizacyjnych (np. powołanie IDO) czy szkoleń pracowników. Zmiany są na tyle głębokie, że nie można ich spłycać jedynie do marketingu i informatyki. Takie podejście może skutkować realnymi problemami w maju przyszłego roku.

Masz pytania? Napisz w komentarzu lub wyślij do nas na adres redakcja@internetPR.pl

 

Spodziewamy się, że pytań może być wiele. Ustawa jest zapisem przepisów ogólnych i nie zawsze łatwo jest ją przełożyć na konkretne działania. Nie traktuj jednak tego co napiszemy jako porad prawnych.

 

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać konkretne informacje o RODO!

Najnowsze

Onet zamyka Blog.pl. „Efekt rosnącej roli mediów społecznościowych”. Serwis blogowy Blog.pl (należący do Grupy Onet-RAS Polska) z końcem stycznia 2018 roku zostanie zamknięty. - To efekt rosnącej roli mediów społecznościowych, które - jako centrum tworzenia społeczności i wymiany myśli w internecie - przejęły rolę blogów - mówi Wirtualnemedia.pl Paweł Jurek, dyrektor zarządzający segmentem Onet. ...

Polscy internauci w zagraniczych e-sklepach kupują głównie odzież, elektronikę i biżuterię - najpopularniejszy AliExpress. Ponad połowa kupujących online ufa zagranicznym sprzedawcom w takim samym stopniu, jak krajowym. Najpopularniejszym kierunkiem e-zakupów transgranicznych są Chiny. Polscy internauci kupują za granicą ubrania, elektronikę i biżuterię - wynika z badania SW Research. 41% osób, które robią zakupy w sieci, skorzystało z oferty zagranicznych sklepów i serwisów internetowych w ciągu...

Bitcoin przekracza cenę 15 tysięcy dolarów. „Psychologia rynku, korekta jest bliska”. Według czwartkowych danych rynkowych kryptowaluta Bitcoin przekroczyła historyczny próg ceny w wysokości 15 tysięcy dolarów. To oznacza, że kapitalizacja Bitcoina jest wyższa niż 256 miliardów dolarów. Jednak eksperci rynku finansowego nie kryją braku zaufania do Bitcoina. ...

Osoby nieoglądające telewizji i używające AdBlocka intensywnie korzystają z internetu i chętnie płacą za treści. W Polsce jest 1,9 mln osób, którzy jednocześnie nie oglądają linearnej telewizji oraz używają AdBlocka - wynika z badania „Kontrreklamowi” agencji badawczej SW Research oraz ScreenLovers. Reklamodawcy do takich osób mogą jednak dotrzeć wieloma kanałami, m.in. poprzez social media, radio (zarówno FM jak i internetowe) oraz prasę. ...

Wideo

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...

Jak przygotować firmę na wejście RODO?. Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami. ...