facebook web

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o RODO, ale baliście się zapytać

Do wejścia w życie nowych regulacji europejskich związanych z ochroną danych osobowych zostało niewiele ponad pół roku. Opublikujemy cykl artykułów i wypowiedzi ekspertów, aby pozwolić firmom z branży komunikacji przygotować się na nowe warunki w których będziemy działać. Materiały przygotujemy z partnerami Fundacji - redakcją wideo infoWire.pl, firmą netPR.pl oraz agencją Neuron PR.

Czym jest RODO? (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych)

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych, powszechnie nazywane RODO to unijny akt prawny regulujący sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych. Celem regulacji określonej po angielsku, jako GDPR (General Data Protection Regulation) jest wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej.

Co nowego przyniesie RODO?

Zmiany będą dotyczyły wszystkich podmiotów gospodarczych mających do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych.

Najistotniejsze kwestie w nowych regulacjach dotyczą:

  • rozszerzenie pojęcia danych osobowych, z uwzględniających możliwość rozwoju technologii i nowych form identyfikacji
  • podejścia do ochrony danych opartego na ocenie ryzyka - administrator danych i strony przetwarzające dane są za nie odpowiedzialne
  • obowiązku zgłaszania naruszeń administratorowi danych oraz organowi nadzorczemu a także powiadamiania podmiotu danych
  • zapewnienie prawa do bycia zapomnianym - prawa do usunięcia danych
  • automatycznego profilowania, co może mieć znaczące przełożenie na współczesny marketing a w szczególności na branżę marketing automation
  • sankcji za naruszenie unijnych przepisów o ochronie danych osobowych i możliwość uzyskania od administratora lub podmiotu przetwarzającego odszkodowania za poniesione szkody 

Czy RODO jest straszne?

Głównym celem RODO jest zabezpieczenie danych obywateli Unii Europejskiej oraz wyprzedzenie zmian technologicznych. Z punktu widzenia jednostki, Rozporządzenie jest pozytywnym aktem prawnym.

Radykalnie natomiast zmieni podejście do ochrony danych osobowych wszystkich podmiotów gospodarczych w Unii Europejskiej. Jej “straszność” aktualnie polega na nowości w przetwarzaniu danych osobowych oraz braku dokładnych interpretacji, jak zapisy prawne przenieść na konkretne działania. Szczególne obawy budzi wysokość kar za naruszenia. 

Jakie kary mogą grozić za naruszenia przepisów?

Kary mogą wynieść nawet 20 mln € lub 4 % globalnego obrotu firmy. Sformułowanie zawarte w rozporządzeniu "Nakładane grzywny muszą być w każdym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające" może wskazywać, że Parlament Europejski jest zdeterminowany by egzekwować nowe regulacje.

Czy RODO dotyczy branży PR?

Wszystkie nasze kontakty są danymi osobowymi. Spytamy ekspertów, jak zmienią się realia działania branży public relations w erze RODO. W wielu przypadkach, wystarczy dołożyć starań i przemyśleć jeszcze raz niektóre procesy przetwarzania danych. Definiując kilka nowych procesów biznesowych i stosując odpowiednie oprogramowanie, powinno szybko udać się dostosować do nowego otoczenia prawnego.

Jak RODO wpłynie na online marketing?

Dużo niepewności jest przed branżą marketingu. Odniesienie w nowych regulacjach do "profilowania" stawia jednak pytanie jak w zgodzie z prawem będzie można wykorzystać dane z Google Analytics, czy piksela Facebooka. Jak nowe regulacje przez profilowanie i automatyczne przetwarzanie danych wpłyną na branżę marketing automation.

Nowym regulacjom będą podlegać również tacy giganci, jak Google i Facebook - będą musiały się wywiązać zarówno z prawa dostępu do informacji jak i do prawa do bycia zapomnianym - obowiązków wymaganych przez nowe europejskie prawo.

Will GDPR Hammer Tech Stock Valuations?

Gdzie znajdę polski tekst RODO?

Treść rozporządzenia jest dostępna w języku polskim na stronie:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

Konsultacje społeczne ws. ustawy wprowadzającej RODO w Polsce?

Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi konsultacje społeczne w tej sprawie do 13 października 2017 roku. Każdy może wziąć w nich udział. Więcej informacji na tej stronie.  

Kiedy RODO zacznie obowiązywać?

Zmiany zaczną obowiązywać 25 maja 2018. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą do tego momentu wdrożyć Rozporządzenie do swojego systemu prawnego.

Jak się przygotować na RODO?

Nowe regulacje dotyczą całych firm - procesów jakie trzeba zdefiniować, zmian organizacyjnych (np. powołanie IDO) czy szkoleń pracowników. Zmiany są na tyle głębokie, że nie można ich spłycać jedynie do marketingu i informatyki. Takie podejście może skutkować realnymi problemami w maju przyszłego roku.

Masz pytania? Napisz w komentarzu lub wyślij do nas na adres redakcja@internetPR.pl

 

Spodziewamy się, że pytań może być wiele. Ustawa jest zapisem przepisów ogólnych i nie zawsze łatwo jest ją przełożyć na konkretne działania. Nie traktuj jednak tego co napiszemy jako porad prawnych.

 

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać konkretne informacje o RODO!

Najnowsze

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Czy polskie firmy są przygotowane na kryzys?. Na ile polskie przedsiębiorstwa są przygotowane do odparcia kryzysu wizerunkowego? Na ten temat debatować będą naukowcy i przedstawiciele biznesu podczas konferencji „Kryzys w przedsiębiorstwie, przygotowanie, procedury i postępowanie”, która odbędzie się 25 maja na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną wyniki badań przeprowadzonych na wiodących...

Cele, klauzule i formularze w newsroomach i biurach prasowych czyli przygotowujemy komunikację firmy do RODO.   Bazy danych w działach komunikacji firm i agencjach PR to grupy list zawierające kontakty przeznaczone dla różnych projektów, dzielące media pod kątem różnych kryteriów lub grupujące innych odbiorców w otoczeniu firmy. ...

Wideo

Wideokonferencje coraz popularniejsze. Czy wiesz, jak chronić swoje rozmowy przed hakerami?. Idea work-life balance cieszy się w Polsce sporą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza osób młodych, które cenią sobie możliwość pracowania nie tylko w dowolnym czasie, lecz także dowolnym miejscu. Wiele firm coraz częściej jest w stanie spełniać oczekiwania tych pracowników, a to dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy wideokonferencyjne. ...

Chcesz wysyłać informacje prasowe dziennikarzom? Lepiej uzyskaj ich zgody. Wejście w życie RODO tuż, tuż. Część firm prawdopodobnie zastanawia się, czy po 24 maja będzie można bez obaw wysyłać informacje prasowe do dziennikarzy, czy też bezpieczniej będzie uzyskać na to ich zgody. ...

Źle prowadzona komunikacja zmniejsza potencjał sprzedażowy firm. Przez ostatnią dekadę oczekiwania dziennikarzy i konsumentów co do komunikacji prowadzonej przez marki mocno się zmieniły. W dzisiejszych czasach odbiorcy liczą głównie na to, że będzie ona kompletna, szybka i atrakcyjna. ...

Debaty o #RODO - zaproszenie od dr Kaweckiego. Już niedługo rozpoczynamy cykl debat o tematyce RODO. Dowiecie się z nich, jak "Ochrona danych osobowych 2.0" zmieni sposoby działania wszystkich zbierających dane osobowe, w tym agencji PR. ...