facebook web

Na fake news narażeni są również dziennikarze

Fenomeny fake news i post-prawdy sprawiają, że nie można dziś ufać informacjom pochodzącym z jednego źródła. Skalę tych zjawisk najlepiej prezentuje raport Public Dialog sporządzony na podstawie badania polskich dziennikarzy.

Tabloidyzacja mediów

Źródłem fake news nie są jedynie posty w mediach społecznościowych, czy wpisy blogowe osób chcących z pełną świadomością manipulować opinią publiczną. Fałszywe informacje często pojawiają się także w dużych mediach, za którymi stoją profesjonalni dziennikarze. Nierzadko nawet w mediach międzynarodowych.

Postępująca tabloidyzacja mediów sprawia, że nie zawsze liczy się dziś wiarygodna informacja, ale przede wszystkim sensacja. Poza tym nawet rzetelni dziennikarze są zasypywani fake news i nie zawsze mają możliwości i czas na ich weryfikację. Dlatego nie można dziś ufać tylko jednemu tytułowi.

Reguła trzech źródeł

Po przeczytaniu lub zasłyszeniu informacji, zawsze warto sprawdzić jak została ona przedstawiona jeszcze w dwóch innych źródłach. Optymalnie gdyby nie miały ze sobą żadnych powiązań (kapitałowych, ideologicznych, itd.).

Będzie tylko gorzej

Coraz większa świadomość istnienie fake news oraz post-prawdy, wcale nie sprawi że zjawiska te zaczną słabnąć. Wręcz przeciwnie - ponad 90 % badanych przez Public Dialog wskazuje, że będą one narastać.

Wydaje się, że jedyną możliwą metodą walki z fałszywymi informacjami jest edukacja społeczeństwa, aby nie wierzyło ślepo w każdą zasłyszaną informację. Nawet, a może właśnie szczególnie, gdy przedstawiło je ulubione medium danej osoby. Nieocenioną pomocą w sprawdzaniu faktów może być też funkcjonowanie inicjatyw fact-checkingowych, takich jak np. Demagog.

 

Tekst pochodzi z blog.netPR.pl 

Najnowsze

Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza na spotkanie podsumowujące konsultacje RODO. Ministerstwo Cyfryzacji podsumowuje konsultacje społeczne ws. implementacji RODO do polskiego systemu prawnego. Przygotowuje również konferencję w tej sprawie, zgłaszać się można tylko do niedzieli. Na początku przyszłego tygodnia opublikujemy nasz wywiad z przedstawicielem Ministerstwa - doktorem Maciejem Kaweckim. Konsultacje RODO w mediach społecznościowych Proces wdrażanie...

Zalando z agencją Prêt-à-Porter PR. Prêt-à-Porter PR wygrała przetarg na obsługę internetowej platformy modowej Zalando. W ramach podjętej współpracy, agencja odpowiadać będzie za fashion PR, tj. współpracę i relacje z mediami modowymi i lifestylowymi. ...

Michał Siegieda nowym rzecznikiem prasowym spółki Wirtualna Polska Holding. Z dniem 1 listopada obowiązki rzecznika prasowego spółki Wirtualna Polska Holding obejmie Michał Siegieda. Ma odpowiadać za komunikację zewnętrzną. Na stanowisku zastąpi Katarzynę Szczepanik, która z końcem października odchodzi z WP. ...

RODO: Czy nowe prawo lepiej ochroni nasze dane osobowe?. W maju 2018 r. zacznie obowiązywać unijne Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO). Oznacza to całkowicie nowe podejście do tego zagadnienia. Konsumenci zyskają więcej praw, natomiast przedsiębiorcy będą musieli skuteczniej chronić nasze dane. ...

Wideo

RODO: Czy nowe prawo lepiej ochroni nasze dane osobowe?. W maju 2018 r. zacznie obowiązywać unijne Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO). Oznacza to całkowicie nowe podejście do tego zagadnienia. Konsumenci zyskają więcej praw, natomiast przedsiębiorcy będą musieli skuteczniej chronić nasze dane. ...

Komunikacja spółek giełdowych? Jeszcze dużo do zrobienia!. Udział inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym akcji GPW w pierwszej połowie 2017 roku wzrósł gwałtowie z poziomu 13 do 18 proc. To dodatkowy argument dla spółek giełdowych aby lepiej komunikować się z inwestorami. ...

Użytkownik ma chcieć być odbiorcą treści - tajemnica content marketingu. Content marketing to rozwiązanie, które sprawdzi się wszędzie. Niezależnie, czy prowadzisz międzynarodową firmę, czy lokalny zakład masarski. Czy handlujesz papierem toaletowym, czy drukarkami 3D. Wystarczy dobry pomysł, przygotowana strategia i… dopasowana treść. ...

Przyszłość wideo. Telewizja w internecie czy internet w telewizji?. Wojna telewizji i internetu słabnie na sile. Nie mówi się już o śmierci starych mediów na rzecz nowych. Wręcz przeciwnie. Granice pomiędzy programami telewizyjnymi, a treściami wideo w Internecie powoli się zacierają. ...