facebook web

Na fake news narażeni są również dziennikarze

Fenomeny fake news i post-prawdy sprawiają, że nie można dziś ufać informacjom pochodzącym z jednego źródła. Skalę tych zjawisk najlepiej prezentuje raport Public Dialog sporządzony na podstawie badania polskich dziennikarzy.

Tabloidyzacja mediów

Źródłem fake news nie są jedynie posty w mediach społecznościowych, czy wpisy blogowe osób chcących z pełną świadomością manipulować opinią publiczną. Fałszywe informacje często pojawiają się także w dużych mediach, za którymi stoją profesjonalni dziennikarze. Nierzadko nawet w mediach międzynarodowych.

Postępująca tabloidyzacja mediów sprawia, że nie zawsze liczy się dziś wiarygodna informacja, ale przede wszystkim sensacja. Poza tym nawet rzetelni dziennikarze są zasypywani fake news i nie zawsze mają możliwości i czas na ich weryfikację. Dlatego nie można dziś ufać tylko jednemu tytułowi.

Reguła trzech źródeł

Po przeczytaniu lub zasłyszeniu informacji, zawsze warto sprawdzić jak została ona przedstawiona jeszcze w dwóch innych źródłach. Optymalnie gdyby nie miały ze sobą żadnych powiązań (kapitałowych, ideologicznych, itd.).

Będzie tylko gorzej

Coraz większa świadomość istnienie fake news oraz post-prawdy, wcale nie sprawi że zjawiska te zaczną słabnąć. Wręcz przeciwnie - ponad 90 % badanych przez Public Dialog wskazuje, że będą one narastać.

Wydaje się, że jedyną możliwą metodą walki z fałszywymi informacjami jest edukacja społeczeństwa, aby nie wierzyło ślepo w każdą zasłyszaną informację. Nawet, a może właśnie szczególnie, gdy przedstawiło je ulubione medium danej osoby. Nieocenioną pomocą w sprawdzaniu faktów może być też funkcjonowanie inicjatyw fact-checkingowych, takich jak np. Demagog.

 

Tekst pochodzi z blog.netPR.pl 

Najnowsze

Onet zamyka Blog.pl. „Efekt rosnącej roli mediów społecznościowych”. Serwis blogowy Blog.pl (należący do Grupy Onet-RAS Polska) z końcem stycznia 2018 roku zostanie zamknięty. - To efekt rosnącej roli mediów społecznościowych, które - jako centrum tworzenia społeczności i wymiany myśli w internecie - przejęły rolę blogów - mówi Wirtualnemedia.pl Paweł Jurek, dyrektor zarządzający segmentem Onet. ...

Polscy internauci w zagraniczych e-sklepach kupują głównie odzież, elektronikę i biżuterię - najpopularniejszy AliExpress. Ponad połowa kupujących online ufa zagranicznym sprzedawcom w takim samym stopniu, jak krajowym. Najpopularniejszym kierunkiem e-zakupów transgranicznych są Chiny. Polscy internauci kupują za granicą ubrania, elektronikę i biżuterię - wynika z badania SW Research. 41% osób, które robią zakupy w sieci, skorzystało z oferty zagranicznych sklepów i serwisów internetowych w ciągu...

Bitcoin przekracza cenę 15 tysięcy dolarów. „Psychologia rynku, korekta jest bliska”. Według czwartkowych danych rynkowych kryptowaluta Bitcoin przekroczyła historyczny próg ceny w wysokości 15 tysięcy dolarów. To oznacza, że kapitalizacja Bitcoina jest wyższa niż 256 miliardów dolarów. Jednak eksperci rynku finansowego nie kryją braku zaufania do Bitcoina. ...

Osoby nieoglądające telewizji i używające AdBlocka intensywnie korzystają z internetu i chętnie płacą za treści. W Polsce jest 1,9 mln osób, którzy jednocześnie nie oglądają linearnej telewizji oraz używają AdBlocka - wynika z badania „Kontrreklamowi” agencji badawczej SW Research oraz ScreenLovers. Reklamodawcy do takich osób mogą jednak dotrzeć wieloma kanałami, m.in. poprzez social media, radio (zarówno FM jak i internetowe) oraz prasę. ...

Wideo

Nowy obowiązek informacyjny – co oznacza dla przedsiębiorców?. Obowiązek informacyjny to kolejne zagadnienie, z którym powinni zapoznać się przedsiębiorcy przed wejściem w życie RODO. Na czym on polega i jak go wprowadzić do swojej firmy? Na te i inne pytania odpowiada Ewa Kurowska-Tober z kancelarii DLA Piper. Po pierwsze informować „Kiedy otrzymujemy dane nowej osoby, naszym obowiązkiem jako administratora danych osobowych [ADO] jest...

Co może grozić za naruszenie przepisów RODO?. Z dniem wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) każde naruszenie ochrony danych osobowych będzie musiało zostać zgłoszone do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, w sytuacjach poważniejszych, firma będzie zobowiązana poinformować podmiot, którego te dane dotyczą. ...

RODO to dla firm nie tylko minusy. Przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw i zwiększy konkurencyjność na rynku. Za około pół roku, w zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Jest to też ostatni dzwonek dla firm, aby przygotować się na nowe przepisy. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian, jednak nie wszystkie są negatywne. ...

Jak przygotować firmę na wejście RODO?. Pod koniec maja 2018 roku, w życie wchodzi rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną nowe obowiązki, jednocześnie nalezy pamiętać, że niewywiązanie się z nowych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami. ...